Biegunka, wymioty, bóle brzucha... to może być grypa żołądkowa!

Każdy, kto przeżył grypę jelitową wie, jak nieprzyjemne to doświadczenie. Zobacz, jak rozpoznać jej objawy i co jeść, by złagodzić przebieg dolegliwości
Biegunka, wymioty, bóle brzucha... to może być grypa żołądkowa! fot. Adobe Stock

Właśnie rozpoczął się sezon zachorowań na grypę żołądkową. A że potrwa aż do marca, warto uzbroić się w wiedzę, dzięki której lżej zniesiesz tego typu infekcję i szybciej wrócisz do formy.

Grypa czy nie grypa?

Jelitówka, wirusowe zakażenie przewodu pokarmowego czy grypa żołądkowa to trzy określenia na tę samą chorobę. Mimo że ostatniej nazwy używamy najczęściej, z medycznego punktu widzenia dolegliwość ta nie ma żadnego związku z prawdziwą grypą. Zbieżne są jedynie: sezon wzmożonych zachorowań, wyjątkowa zaraźliwość i objawy, które błyskawicznie ścinają nas z nóg.

Co wywołuje grypę jelitową?

Grypę jelitową wywołują różne odmiany wirusów (zwykle rotawirusy). Przenoszą się one drogą pokarmową, zarówno przez kontakt z chorą osobą (np. podanie ręki), jak i dotykanie przedmiotów, z których ona korzystała.

Uwaga! Ryzyko zarażenia rośnie, gdy chory lub my sami niezbyt rzetelnie przestrzegamy zasad higieny (np. zapominamy o myciu rąk przed jedzeniem i po skorzystaniu z toalety).

Jakie są objawy grypy żołądkowej?

Pierwsze dolegliwości pojawiają się zwykle po upływie doby od zarażenia. Może wystąpić wtedy gorączka. Dalszy przebieg choroby przypomina jednak silne zatrucie pokarmowe:

  • do kilkunastu razy na dobę występują wymioty i ostra wodnista biegunka, której towarzyszą silne bóle brzucha;
  • objawy utrzymują się od 2 do 9 dni.

Uwaga! Grypa żołądkowa u dzieci szybko może doprowadzić do groźnego odwodnienia.

Masz grypę jelitową? Zobacz, jak sobie pomóc

Biegunka i wymioty to obronne odruchy, dzięki którym organizm pozbywa się z przewodu pokarmowego wirusów. By mu w tym nie przeszkadzać, trzeba najpierw zastosować głodówkę, a potem, lekkostrawną dietę:

  • Pierwszego dnia nic nie jedz, ale bardzo dużo pij – najlepiej letnią przegotowaną wodę, wodę mineralną czy delikatnie osłodzoną słabą herbatę. Płyny przyjmuj co kwadrans, małymi porcjami (lepiej się wchłoną i nie spowodują odruchu wymiotnego);
  • Drugiego dnia nadal się nawadniaj. A jeśli poczujesz się lepiej, zjedz miseczkę kleiku ryżowego lub rozgotowanego białego ryżu, czerstwą kajzerkę, sucharek, kilka krakersów czy piure z gotowanej marchwi;
  • Trzeciego dnia zacznij wprowadzać (nadal w małych porcjach) inne lekkostrawne dania, np. chude gotowane mięso drobiowe, piure z ziemniaków, słodki twarożek. Dietę taką kontynuuj aż do całkowitego ustąpienia objawów.

Uwaga! Jeśli biegunka lub wymioty są silne, kup w aptece preparat do przygotowania roztworu uzupełniającego elektrolity (zawiera sole mineralne). Przeciwbiegunkowe leki (np. z loperamidem) stosuj tylko w razie wyraźnej potrzeby, aby nie utrudniać oczyszczania jelit.

Czytaj także:

Na podstawie artykułu Diany Ożarowskiej-Sady

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 lata temu
Sezon w pełni, połowa grupy przedszkolaków miała jelitówkę. Moje dziecko złapało w tamtym tygodniu i iw sumie stosunkowo łagodni przeszło. Gorzej ze mną, mimo iż starałam się zabezpieczyć złapałam 3 dni później. Zestaw mam podobny do dziecka, elektrolity, probiotyk acidolac i leżenie z termoforem w łóżku. Mam wrażenie, że my rodzice dużo gorzej przechodzimy infekcje rotwirusowe.