kobieta na tle zachodu słońca dotyka dolnego odcinka kręgosłupa fot. Adobe Stock

Dokucza ci rwa? Wykorzystaj domowe sposoby

Ból charakterystyczny dla rwy kulszowej jest naprawdę nieznośny i chcemy się go pozbyć od ręki. Aby to się udało, warto zastosować wszelkie możliwe sposoby dostępne od ręki.
Agnieszka Czechowska / 13.04.2019 05:09
kobieta na tle zachodu słońca dotyka dolnego odcinka kręgosłupa fot. Adobe Stock

Tego bólu się nie zapomina. Jest nagły i bardzo silny. Trudno więc się dziwić, że każdy, kogo dopadnie, marzy, by pozbyć go się jak najszybciej. Można to zrobić, wspomagając się domowymi sposobami.

Skąd ten ból?

By pojawił się atak rwy kulszowej, wystarczy dosłownie jeden nagły ruch: dźwignięcie, pochylenie się, potknięcie czy po prostu zerwanie z łóżka. Gdy w takiej sytuacji nagle czujesz w dole pleców ostry ból, który jest tak silny, że nie możesz się ruszyć, to pewnie właśnie rwa. Tego typu dolegliwości świadczą o złej kondycji kręgosłupa. Aby ją poprawić, musisz zacząć więcej ćwiczyć. I odciążać plecy w czasie codziennych czynności. W razie bólu natomiast, trzeba działać szybko i skutecznie.  

Wybierz pozycję odciążającą plecy

Gdy ból jest dotkliwy, nie walcz z nim, wykonując jakieś ruchy na siłę. Powoli połóż się na wznak na twardym podłożu (podłoga, materac) i zegnij nogi w kolanach. Uciśnięty nerw znajduje się wówczas w pozycji spoczynkowej, co powoduje jego rozluźnienie i zmniejszenie bólu.

Zastosuj lek

W przypadku rwy kulszowej najlepiej działają preparaty przeciwbólowe i przeciwzapalne (np. z zawartością ibuprofenu lub naproxenu, dostępne bez recepty). Zażyj je w możliwie wysokiej dawce (wspomóż się ulotką!). Dodatkowo możesz posmarować bolące miejsce maścią o takim samym działaniu (np. Fastum, Voltaren).

Działaj ciepłem...

Większości osób ulgę przynosi ogrzanie bolesnego miejsca, np. termoforem. Warto stosować także plastry rozgrzewające i delikatnie masować obolałą (rozgrzaną!) okolicę. To rozluźni napięte mięśnie i zmniejszy dolegliwości.

...albo schładzaj

Jeśli ciepło nie pomaga, odczekaj kilka minut i zastosuj chłodny okład (ale nie lodowaty!) – być może twój organizm lepiej zareaguje na zimno. To naprawdę możliwe! Pod wpływem niskiej temperatury w organizmie wydzielają się endorfiny, które działają znieczuląjąco.

Szukaj pomocy lekarza

Jeżeli w ciągu doby ból się nie zmniejszy lub wystąpią jakieś niedowłady, skonsultuj się z lekarzem. Specjalista może zalecić ci leki (także w zastrzykach), ćwiczenia albo masaże. Skuteczne są np. masaże prądem magnetycznym lub światłem lasera.

Zobacz też:
Jak skrócić czas trwania ataku rwy kulszowej?
Rwa kulszowa w ciąży

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)