Rzucanie palenia/fot. Fotolia

Dlaczego rzucenie palenia sprzyja tyciu?

Rzucasz palenie i tyjesz? Rezygnacja z nikotyny sprawia, że poprawia nam się odczuwanie smaku i zapachu, a to wzmaga apetyt. Ponadto rzucenie palenia skutkuje wyraźnym obniżeniem tempa przemiany materii, co wiąże się z łatwiejszym przybieraniem na wadze. Jak temu zapobiec?
Rzucanie palenia/fot. Fotolia

„Rzucić palenie? A po co?”

Palenie tytoniu jest jednym z najczęstszych i najbardziej powszechnych czynników determinujących zachorowalność na nowotwory oraz inne choroby cywilizacyjne. Dziś wiemy, że palenie tytoniu jest przyczyną co najmniej 25 grup chorobowych zagrażających życiu człowieka. Zaprzestanie palenia przyczynia się do zapobieżenia wielu tych schorzeń.

Skoro palenie tytoniu generuje tyle negatywnych skutków, to dlaczego palimy?  „Lubię palić, palenie uspokaja, relaksuje, skoro tyle lat palę, to już nie opłaca się rzucać” – to często wymieniane powody. 

Częstym powodem, dla którego część osób nie chce rzucić palenia, jest obawa przed nadmiernym przyrostem masy ciała. Nikotyna to silna substancja uzależniająca, a odstawienie jej wiąże się z skutkami fizycznymi w tym m.in. z tyciem. Dlaczego tak się dzieje i co możemy zrobić, by temu zapobiec?

3 kg dla kobiet i 4 kg dla mężczyzn, czyli dlaczego tyjemy po rzuceniu „dymka”?

Przyrost masy ciała, będący skutkiem zaprzestania palenia tytoniu, występuję u 1/3 byłych palaczy i przedstawia się następująco: średnie zwiększenie masy ciała kształtuję się u kobiet w ilości 4 kilogramów, a u mężczyzn 3 kilogramów.

Nikotyna wykazuję działanie przyśpieszające przemianę materii dzięki zwiększeniu częstotliwości bicia serca poprzez zwężenie ścian naczyń krwionośnych.  Rezygnacja z nikotyny skutkuje wyraźnym obniżeniem tempa przemiany materii, co wiąże się z łatwiejszym przybieraniem na wadze. Ponadto rzucenie palenia powoduje poprawę w odczuwaniu smaku i zapachu, co zwiększa apetyt.

Rzucenie palenia niewątpliwie wiąże się z trudnościami związanymi ze zrezygnowaniem z substancji uzależniającej, ale również ze skutkami jej odstawienia. Nie zmienia to faktu, że aby cieszyć się pełnią zdrowia psychicznego i fizycznego, należy zaniechać palenia tytoniu oraz wprowadzić zmiany w sposobie żywienia, które ułatwią i utrwalą sukces!

Jakie? Czytaj na następnej stronie.

Zobacz też: Etapy uzależnienia

Co robić?

Utrzymanie prawidłowej masy ciała związane jest z prawidłowym stylem życia, na który składa się m.in. zdrowe zbilansowane odżywianie . Po długoletnim paleniu warto zatroszczyć się o odpowiednią dawkę witamin i składników mineralnych, sięgając głównie po warzywa oraz 3 porcje owoców dziennie (np. banan, jabłko, szklanka świeżego soku), które przyczynią się do zregenerowania organizmu, ale również dostarczą porcji błonnika odpowiedzialnego za prawidłową pracę układu pokarmowego. Błonnik znajdziemy przede wszystkim w pełnoziarnistych produktach zbożowych.

Warto planować posiłki w regularnych odstępach czasu, tak aby nie poddać się podjadaniu, które często nie jest kontrolowane. Dziennie powinno się wypić 2 litry niegazowanej wody mineralnej, która skutecznie pozbędzie się toksyn z organizmu, ale też jako środowisko do reakcji sprawi, że stopniowo przemiana materii będzie wracała do właściwego tempa.

Najlepszym sposobem na przyśpieszenie przemiany materii jest systematyczna aktywność fizyczna. Codzienna godzinna dawka intensywnego treningu przyczyni się nie tylko do spalania kalorii, ale przede wszystkim lepszego samopoczucia i poczucia kontroli.

Zobacz też: Dlaczego nie umiem rzucić palenia?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/12.01.2018 22:47
Tak jak w tytule, dzięki temu że zrozumiałam mechanizm całego palenia papierosków, to wiedziałam że nie chce mi się jeść, to tylko wspomnienie, przez które coś się chciało zrobić. Ale wiedząc że wspomnienia mogą przychodzić, omijały mnie. Jem tyle co wcześniej, a nawet mnie :) Rzucenie pod koniec roku palenia dało mi wiarę, że jednak mogę coś zmienić i zaczełam dodatkowo biegać :)))) Pomogło mi podejście według Allena Carra, sprawdziłam na sobie ;)
/01.08.2016 18:15
Rzuciłam i utyłam. Pomimo moich starań, a mianowicie kilometrowe wyprawy rowerowe, spacery i ćwiczenia. Czekam co będzie dalej. Na razie pół roku..kosztuje to mnie wiele wysiłku, a efekt żaden i to mnie zniechęca do dalszej walki.Utyłam 7 kg. Narazie..zobaczymy co będzie dalej?
/22.03.2016 10:34
Ja przytyłam 6 kg, 7 miesięcy nie palę, chodzę na siłownię, jem tyle ile jadłam. W sumie to się cieszę, że nie palę ale jest mi źle z tymi 6 kg więcej:(
POKAŻ KOMENTARZE (4)