POLECAMY

Dlaczego nie umiem rzucić palenia?

Większość palaczy w ciągu swojego życia podjęła przynajmniej jedną próbę rzucenia nałogu, niestety nieskutecznie. Dlaczego wracamy do palenia?
Dlaczego nie umiem rzucić palenia? fot. Fotolia

Dysonans poznawczy – lubię palić i nie chcę palić

Nauka palenia, czyli wytwarzanie się uzależnienia, jest procesem poznawczym połączonym z wytwarzaniem określonych schematów zachowań. Kiedy chcemy rzucić palenie mówimy sobie, że nie chcemy palić i palenie jest złe. Powstaje w nas wówczas system, który reaguje w taki sposób, że obraz siebie jako osoby palącej staje się powoli obrazem „ja” zagrażającym własnemu zdrowiu.

Obrona „ja” i rozładowanie tego dysonansu poznawczego (różnicy między przyjemnością płynącą z palenia oraz myśleniem, że palenie jest złe) wymaga uruchomienia mechanizmów obronnych, takich, jak: zaprzeczanie, racjonalizacja, wyparcie.

Umysł przetwarza informację w ten sposób, aby informacje analizowane były zgodne z dotychczasową wiedzą. Inaczej powstaje dysonans poznawczy, który jest nieprzyjemny. Egotyzm i egocentryzm służący obronie tożsamości utrudnia negatywne spojrzenie na siebie, jako palacza.

Siła umysłu

Głównym punktem zwrotnym jest zmiana myślenia o papierosach poprzez edukację. Zrozumienie zagrożeń związanych z paleniem pomaga w rozładowaniu dysonansu poznawczego i zminimalizowaniu zagrożenia powrotu do uzależnienia.

Taka edukacja mająca na celu zmianę myślenia jest modelem idealnym, do którego asymptotycznie winniśmy dążyć. Główną rolę w tej edukacji powinni pełnić lekarze rodzinni, zdajemy jednak sobie sprawę z braku czasu na takie postępowanie w codziennej praktyce. Z pomocą przychodzą różne kampanie społeczne, plakaty, ulotki i informatory. Nie powinno ich zabraknąć w gabinecie lekarskim każdej specjalności.

Co jest przyczyną nieudanych prób rzucenia nałogu?

Większość palaczy, zanim trwale wyleczy się z uzależnienia od nikotyny, podejmuje kilkakrotnie próbę leczenia lub autoterapii. Każda z tych prób stanowi pewien cykl procesów decyzyjnych i poznawczych opisany za pomocą Modelu Zmiany Zachowań.

Zobacz też: W jaki sposób uzależniamy się od nikotyny?

Etapy procesu nieudanych prób rzucenia palenia:

  • okresu prekontemplacji,
  • okresu kontemplacji,
  • okresu przygotowania,
  • okresu działania,
  • okresu powrotu do uzależnienia,
  • okres utrzymywania niepalenia.

W okresie prekontemplacji pacjent nie rozważa możliwości zaprzestania palenia w ciągu sześciu miesięcy, lecz w odległej perspektywie. W okresie kontemplacji rozważa leczenie w ciągu najbliższego półrocza. Okres przygotowania to okres decyzji o zaprzestaniu palenia w ciągu najbliższego miesiąca. Okres działania to okres od podjęcia niepalenia i najbliższe sześć miesięcy. Po sześciu miesiącach, jeśli pacjent nie pali, mówimy o okresie utrzymania niepalenia, jeśli zacznie palić, to mówimy o powrocie do nałogu.

Dlaczego powracamy do uzależnienia?

Jakie mogą być trudności w podjęciu decyzji o zaprzestaniu palenia?

  • niedostateczna motywacja,
  • wystąpienie nikotynowego zespołu abstynencyjnego,
  • obawa przed niepowodzeniem próby zaprzestania palenia,
  • obawa przed przytyciem,
  • brak wsparcia środowiska,
  • obniżenie nastroju,
  • czerpanie przyjemności z palenia.

Zobacz też: 12 kroków do rzucenia palenia

Źródło: Wydawnictwo Continuo, „Zespół uzależnienia od nikotyny – ujęcie interdyscyplinarne”; pod red. Tadeusza Pietrasa i Andrzeja Witusika; rozdział 8. Terapia uzależnienia od nikotyny – doktryna profilaktyki i postępowania niefarmakologicznego.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/3 lata temu
Dla tych co rzucają palenie polecam nicorix, nie zawiera nikotyny a blokuje receptory ! Tu jest najtaniej : http://track.nicorix.pl/product/Nicorix/?pid=160&uid=15975
/3 lata temu
W dobie internetu łatwiej jest rzucić to paskudztwo najlepiej zrobić to w towarzystwie osób bliskich i potem ścigać się w postępach / które motywują, wspierają/ i wyrobić w sobie tzw. wstręt do palenia. Ja rzuciłam palenie z całą rodziną, też mija właśnie 30 lat a ja jestem o ile zdrowsza.
/4 lata temu
Najlepszym skutecznym sposobem rzucenia palenia jest terapia laserowa. Ja spróbowałam z niemiecką terapią Facilitas. Zabieg trwa 90 minut i jest skuteczny. Już nie palę i czuję się świetnie. Zabieg robiłam w Warszawie, Facilitas Healthcare Poland, tel. 22 720 40 20 20
POKAŻ KOMENTARZE (4)