Dieta śródziemnomorska a zawał serca

Dieta śródziemnomorska ma nieocenione zalety w prewencji zachorowania na zawał serca. Pochodzi ona z krajów, które kojarzą się z wakacyjnymi wyjazdami. Spróbujmy stosować ją na co dzień!
Dieta śródziemnomorska a zawał serca

Inny rodzaj tłuszczu

Dieta śródziemnomorska nie jest typową dietą odchudzającą. Jej nazwa pochodzi od rejonu świata, w którym jest ona stosowana, czyli Wybrzeże Morza Śródziemnego. Elementami tejże diety są produkty, które powszechnie występują właśnie w tym miejscu.

Podstawowym założeniem diety śródziemnomorskiej jest ograniczenie spożywania tłuszczów nasyconych. Jest to tłuszcz pochodzenia zwierzęcego, który jest bardzo groźny ze względu na zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia nadwagi i otyłości oraz ryzyka występowania chorób całego układu sercowo-naczyniowego. W diecie śródziemnomorskiej dominuje inny rodzaj tłuszczów – są to tłuszcze nienasycone. Występują w roślinach strączkowych, orzechach, rybach i oliwie z oliwek.

Zobacz: Otyłość

Charakterystyczne produkty

Podstawą diety śródziemnomorskiej są tłuste ryby słonowodne oraz owoce morza, a także duża ilość warzyw i owoców. Honorowe miejsce zajmuje także oliwa z oliwek – stosowana do smażenia, a także jako dodatek do sałatek lub sosów. Z nabiału warto wymienić wszelkie rodzaje serów (także te dojrzewające). Jeśli pieczywo – to tylko pełnoziarniste. W menu występują także wszelkie rodzaje makaronów i kasz. Smak dań poprawiają aromatyczne przyprawy - nie sól, a także duże ilości czosnku i cebuli.

Polecamy także: Kilka zdrowych przepisów na sałatki

Dla kogo dieta śródziemnomorska?

Polecana jest osobom w każdym wieku – wszak mieszkańcy Wybrzeża Morza Śródziemnego stosują ją przez całe życie. Natomiast szczególnie powinni ją stosować kobiety i mężczyźni w wieku, który wskazuje na zwiększone ryzyko zachorowania na zawał serca, czyli w okolicach 50tego, 60tego roku życia.

Zalety diety śródziemnomorskiej

Pierwszą i najważniejszą zaletą tej diety jest ograniczenie przyrostu masy ciała, a co za tym idzie odciążenie układu sercowo-naczyniowego. Kolejną zaletą jest też zmniejszenie ilości „złego” cholesterolu, który „zaśmieca” naczynia krwionośne. Są to podstawowe kwestie wpływające na profilaktykę zawału serca. Ponadto spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych (czyli tych o znaczeniu pozytywnym) zwiększa uczucie sytości po zjedzeniu posiłku. Pozwala to ograniczyć ilość spożywanych kalorii.

Wady diety śródziemnomorskiej

Niestety produkty wchodzące w skład diety śródziemnomorskiej są najczęściej importowane z innych krajów, dlatego są znacznie droższe niż te wchodzące w skład tradycyjnej diety. Poza tym dieta ta jest dość specyficzna i nie obejmuje stosowania żadnych „zamienników” – składniki muszą po prostu smakować danej osobie. Jeśli dieta nie przypadnie do gustu, jej stosowanie może być po prostu nieprzyjemne.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)