Suplementy diety fot. Panthermedia

Czy łykanie suplementów jest zdrowe

Chętnie sięgamy po suplementy, bo wydaje nam się, że łykamy zdrowie zaklęte w tabletce. Czy rzeczywiście tak jest.
/ 13.04.2012 11:16
Suplementy diety fot. Panthermedia
Suplementy to nie leki, choć wyglądają podobnie i można je kupić w aptece. Suplementy diety to składniki (np. witaminy, wyciągi roślinne), które w formie naturalnej można znaleźć w żywności. Nie są na tyle skoncentrowane, by leczyły. Mogą za to przynosić inne korzyści zdrowotne, pod warunkiem że są mądrze stosowane.

Suplementy nie dla każdego
Jeśli czujesz się dobrze i masz urozmaiconą dietę, nie ma potrzeby, żebyś zażywała jeszcze jakieś suplementy. Na pewno masz pod dostatkiem składników odżywczych (te z jedzenia lepiej się przyswajają!). Są jednak sytuacje, w których warto rozważyć łykanie takich specyfików, m.in.:
  • gdy źle się odżywiasz, np. zacięcie walczysz z nadwagą i stosujesz restrykcyjną dietę lub prawie wcale nie jesz owoców i warzyw;
  • jeśli palisz papierosy (niszczą niektóre witaminy);
  • jesteś przed menopauzą (potrzebujesz m.in. więcej wapnia).

Co za dużo to niezdrowo
Stosując któryś z kompleksów witaminowych, nie powinno się zażywać dodatkowo innych suplementów, bo o ile witamin w formie naturalnej nie można przedawkować, ze sztucznymi trzeba uważać. Np. nadmiar witaminy A zakłóca pracę wątroby, beta-karotenu – powoduje senność. Nie można też przesadzać z witaminą D, bo nasila zmiany miażdżycowe, a wit. C może  uszkodzić nerki.


Poznaj niebezpieczne połączenia, które mogą zaszkodzić twojemu zdrowiu:
  • wapń, magnez, żelazo + antybiotyki = Zmniejszają skuteczność niektórych antybiotyków
  • potas + niektóre leki na nadciśnienie = Mogą pojawić się: senność, osłabienie mięśni, zaburzenia rytmu serca
  • B12 + witamina C = Reakcja organizmu: krwawienie z nosa
  • witamina K + leki przeciwzakrzepowe = Osłabia efekt leczenia lekami przeciwzakrzepowymi
  • witamina E + aspiryna = W organizmie wzrasta ryzyko powikłań krwotocznych
  • dziurawiec, żeń-szeń + pigułki antykoncepcyjne = Mogą zmniejszyć skuteczność antykoncepcji hormonalnej
  • magnez, żelazo +hormon tarczycy = Zmniejsza się aktywność tych hormonów

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/12.02.2018 13:08
UWAGA: Polecam poczytać koniecznie o tym suplemencie diety synergypoland.pl/proargi9/ Mój lekarz twierdzi, że jest to najlepszy, na cukrzycę i choroby układu krążenia - produkt, który nie powoduje skutków ubocznych. Wiem co mówię, bo używałam wiele innych suplementów i leków i wreszcie ten produkt postawił mnie na nogi. Ten produkt został wpisany do książki po lekach w USA. Wejdźcie sobie na synergypoland.pl jest tam dużo materiałów o tym produkcie, opinii uznanych lekarzy itp itd.
/19.10.2016 10:19
Przydatny artykuł, oby udało się dotrzeć do jak największej liczby osób. Na ten temat czytałam też ostatnio na blogu Sartoriusa, więc wiedza się szerzy.
/09.03.2014 00:22
Uwaga na żelazo. Po pierwsze nie powinno się go suplemetować, jeśli nie mamy niedoborów. Jeśli taki problem jednak występuje, to żelazo w suplemencie koniecznie musi być w formie hemowej, bo inne, mimo że większość tabletek zawiera żelazo niehemowe, prawie wcale się nie wchłania. Wiem to od lekarza - to po pierwsze, a po drugie wiem to, bo zażywałam preparaty żelaza i widać było różnicę w wynikach badań.
POKAŻ KOMENTARZE (4)