Czy chory na cukrzycę może jeść miód? Tak, ale tylko w jednej sytuacji!

Jeśli jesteś chora na cukrzycę, ani miód ani żadne inne węglowodany proste (np. biały cukier), nie powinny w ogóle znaleźć się w twoim menu. Jest tylko jeden wyjątek. Dowiedz się jaki!
Marzena Bartoszuk / 7 miesięcy temu
Czy chory na cukrzycę może jeść miód? Tak, ale tylko w jednej sytuacji! fot. Adobe Stock

Chorujesz na cukrzycę , ale to wcale nie przeszkadza temu, że masz nieraz ochotę na coś słodkiego – ciastko, loda, czekoladkę, czy choćby łyżeczkę miodu (pszczelego lub jakiegoś innego np. z mniszka lekarskiego). Niełatwo tej pokusie się oprzeć i nie zawsze się to udaje. Aby zrozumieć, dlaczego zarówno miód jak i cukier nie są wskazane osobom chorym na cukrzycę, warto najpierw trzeba dowiedzieć się, jak wygląda „wędrówka" węglowodanów po naszym organizmie.

Miód czy cukier - co lepsze i dlaczego?

Przy cukrzycy nie wolno jeść cukru i miodu

Węglowodany (cukry) znajdujące się w pożywieniu są dla komórek źródłem energii. By jednak organizm mógł je wykorzystywać, musi najpierw przetworzyć je w przewodzie pokarmowym na glukozę. Dopiero w takiej postaci przenikają one do krwi. I tu dochodzimy do sedna sprawy.

Cukry proste powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, zaś złożone (np. pełnoziarniste pieczywo, makarony itp.) przyswajają się o wiele wolniej.

Wzrost poziomu cukru jest sygnałem dla trzustki, że powinna zacząć wytwarzać insulinę. Wychwytuje ona glukozę i przenosi ją do komórek. Jednak u chorych na cukrzycę pewna ilość glukozy zamiast trafiać do komórek, pozostaje we krwi, bo komórki nie reagują prawidłowo na insulinę i „nie otwierają się" pod jej wpływem. Część glukozy pozostaje więc we krwi, co po dłuższym czasie prowadzi do wielu powikłań, m.in. chorób sercowo-naczyniowych (udar mózgu, zawał serca), częstych infekcji czy problemów z nerkami. To właśnie dlatego diabetycy powinni dążyć do uzyskania możliwie niskiego poziomu cukru we krwi. Niskiego, ale nie zbyt niskiego!

Hipoglikemia - wtedy możesz zjeść łyżeczkę miodu lub cukru!

To spadek poziomu glukozy we krwi poniżej 55 mg/dl (inaczej nazywana jest niedocukrzeniem). Zdarza się to głównie osobom leczącym się za pomocą insuliny, ale nie tylko. Jeśli długo nie jadłaś posiłku (przerwa była dłuższa niż 3-4 godziny) albo właśnie zakończyłaś intensywny wysiłek fizyczny, cukier może ci spaść poniżej bezpiecznego poziomu. Powoduje to osłabienie, zmęczenie, drgawki, mrowienie, omdlenie. Hipoglikemia może być nawet groźna dla życia (spadek cukru poniżej 20-30 mg/dl może doprowadzić do śpiączki cukrzycowej). Dlatego, gdy tylko zauważysz jej pierwsze objawy u siebie lub innego chorego, koniecznie powinnaś natychmiast dostarczyć organizmowi porcję łatwoprzyswajalnego cukru. Co to może być? Aby szybko podnieść poziom cukru we krwi najlepiej zjeść lub wypić:

  • łyżkę miodu lub cukru (można też rozpuścić to w ok. 150 ml wody);
  • szklankę gazowanego słodzonego napoju (cola, oranżada) – dzięki bąbelkom cukier wchłania się szybciej niż z innych napojów.

Hipoglikemia, to jest jedyna sytuacja, w której specjaliści zalecają osobom chorym na cukrzycę jedzenie miodu i innych cukrów prostych!

Najlepsza dieta dla diabetyka - jadłospis na 7 dni

Jak uniknąć hipoglikemii?

Powinnaś odżywiać się tak, by nie dochodziło do gwałtownych wahań insuliny we krwi.

  • Jedz 4-6 posiłków dziennie, co 2-3 godziny.
  • Dzień zawsze zaczynaj od śniadania – rano organizm jest najbardziej narażony na niedobory cukru.
  • Wybieraj głównie produkty o niskim indeksie glikemicznym (IG), które powodują łagodny wzrost i spadek poziomu cukru we krwi. Są to surowe warzywa, chudy nabiał i mięso, pełnoziarniste pieczywo, rośliny strączkowe.
  • Unikaj za tych o wysokim IG – powyżej 50 (słodycze, cukier, miód, białe pieczywo, gotowana marchew, ciasto drożdżowe, słodkie owoce, alkohol). Następuje po nich gwałtowny wyrzut insuliny do krwi, co prowadzi do spadku poziomu glukozy.
  • W każdym twoim posiłku powinny się znaleźć produkty białkowe. Białko nie ma wpływu na wzrost insuliny, natomiast ogranicza jej gwałtowny wyrzut do krwi.
  • Najgroźniejsze jest niedocukrzenie pojawiające się w czasie snu. Ponieważ nie możesz na nie zareagować, doprowadza czasem nawet do śpiączki. Aby temu zapobiec, na kolację jedz posiłki zawierające wolno przyswajalne węglowodany i białko np. twaróg lub chude mięso z chlebem razowym i warzywami (sałatą, pomidorem).

Polecamy także:Cukrzyca ciężarnych - co grozi przyszłej mamie i jej dziecku?Kolejna dieta i znowu nic nie chudniesz? Przyczyną może być... insulinooporność!

Co to jest hipoglikemia reaktywna?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)