Ćwiczenia językowe

Jakie ćwiczenia językowe mogą pomóc? Czy ćwiczenia językowe i pamięciowe wpływają skutecznie na pracę osób z otępieniem umysłowym? Czy czytanie jest pomocne? Czy przez poprawianie błędów w zdaniach jesteśmy bardziej wyczuleni na błędy ortograficzne lub interpunkcyjne?
Ćwiczenia językowe

Ćwiczenie 1

W poniższym tekście znajdź, podkreśl, a następnie popraw błędy:

I tu, jakkolwiek Staś upewniał go, rze nikt w gromadzie nie rozumie po angielsku, znirzyłjednaksze głos:

– Nie potszebuję ci przy tym muwić, że to nie jest rzadne zaparcie się wiary, rzadna zdrada, żadne odstępstwo. W duszy karzdy pozostał
tym, czym był, i Bóg to widzi... Pszedpszemocą trzeba się ugiąć,
choćby pozornie... Obowiązkiem człowieka jest bronić rzycia, i byłoby szaleństwem, a nawet grzehemnararzać je: dla czego? Dla pozorów, dla kilku słuw, kturych jednocześnie możesz się w duszy zapszeć? A ty pamientaj, że masz w ręku życie nie tylko swoje, ale i życie swojej małej toważyszki, którym nie wolno ci rozporzondzać. Oczywiście!... Mogę ci zarenczyć, że jeśli Bóg wybawi cię kiedy z tyh rąk, to ani sam sobie nie bendziesz miał nic do zarzucenia, ani nikt nie będzie ci robił zarzutów – tak samo jak i nam wszystkim.

Grek muwiąc w ten sposub oszukiwał morze własne sumienie, ale oszukało go taksze i milczenie Stasia, w koncu bowiem poczytał je za pszestrah. Postanowił więc dodać chłopcu otuhy [...].

Rozwiązanie:

I tu, jakkolwiek Staś upewniał go, że nikt w gromadzie nie rozumie po angielsku, zniżył jednakże głos:

– Nie potrzebuję ci przy tym mówić, że to nie jest żadne zaparcie się wiary, żadna zdrada, żadne odstępstwo. W duszy każdy pozostał
tym, czym był, i Bóg to widzi... Przed przemocą trzeba się ugiąć, choćby pozornie... Obowiązkiem człowieka jest bronić życia, i byłoby
szaleństwem, a nawet grzechem narażać je: dla czego? Dla pozorów, dla kilku słów, których jednocześnie możesz się w duszy zaprzeć? A ty pamiętaj, że masz w ręku życie nie tylko swoje, ale i życie swojej małej towarzyszki, którym nie wolno ci rozporządzać. Oczywiście!... Mogę ci zaręczyć, że jeśli Bóg wybawi cię kiedy z tych rąk, to ani sam sobie nie będziesz miał nic do zarzucenia, ani nikt nie będzie ci robił zarzutów –
tak samo jak i nam wszystkim.

Grek mówiąc w ten sposób oszukiwał może własne sumienie, ale oszukało go także i milczenie Stasia, w końcu bowiem poczytał je za przestrach. Postanowił więc dodać chłopcu otuchy [...].

Zobacz też: Jak komunikować się z osoba niemówiącą?

Ćwiczenie 2

Ułóż zdania z podanymi wyrazami (bez konieczności zachowania podanego przypadka):

(SPOTKANIE)

................................................................................................................

(KSIĘŻYCOWA NOC)

................................................................................................................

(SERENADA)

................................................................................................................

(ZAKOCHANA)

................................................................................................................

(MIŁOŚĆ)

................................................................................................................

(KSIĄDZ)

................................................................................................................

(DZIECKO)

................................................................................................................

(SZCZĘŚLIWA)

................................................................................................................

Przykładowe rozwiązanie:

(SPOTKANIE)

Umówiłam się o 12.00 na spotkanie służbowe.

(KSIĘŻYCOWA NOC)

Spójrz, jaką mamy dzisiaj piękną, księżycową noc.

(SERENADA)

Ukochany zaśpiewał serenadę pod jej balkonem.

(ZAKOCHANA)

Nigdy jeszcze nie byłam zakochana.

(MIŁOŚĆ)

To, co nas połączyło, to miłość do dzieci.

(KSIĄDZ)

Czy jest już ksiądz w konfesjonale?

(DZIECKO)

Stefan pozostanie dzieckiem chyba do końca życia.

(SZCZĘŚLIWA)

Będę bardzo szczęśliwa, jeśli uda mi się załatwić to spotkanie.

Ćwiczenie 3

Z rozsypanych wyrazów ułóż zdanie:

1.  o   Ziemię.   planetę   naszą   Dbajmy

................................................................................................................

2.  życzliwi.   Bądźmy   zawsze

................................................................................................................

3.  życzenia.   Złota   nasze   spełni   rybka

................................................................................................................

4.  gazetę.   Pan   Alojzy   kupił

................................................................................................................

5.  sobie   bardzo   dobrze.   Poradziliśmy

................................................................................................................

6.  piękną  na   Czekamy   pogodę.

................................................................................................................

7.  W   na   wycieczkę.   lipcu   pojedziemy

................................................................................................................

8.  pyszne   upiekła   Babcia   ciasto.

................................................................................................................

Rozwiązanie:

1. Dbajmy o naszą planetę Ziemię.

2. Bądźmy zawsze życzliwi.

3. Złota rybka spełni nasze życzenia.

4. Pan Alojzy kupił gazetę.

5. Poradziliśmy sobie bardzo dobrze.

6. Czekamy na piękną pogodę.

7. W lipcu pojedziemy na wycieczkę.

8. Babcia upiekła pyszne ciasto.

Z rozsypanych wyrazów ułóż zdanie, cd.:

9.  być   chcemy   szczęśliwi.   Wszyscy

................................................................................................................

10.  prezenty.   na   czekały   Dzieci

................................................................................................................

11.  W   rosną   dziadka   kwiaty.   ogrodzie   kolorowe

................................................................................................................

12.  miastem.   jest   Gdynia   pięknym

................................................................................................................

13. zdrowie   publiczne   na   Warszawskim   Medycznym. Ola studiuje Uniwersytecie

................................................................................................................

14. „Rodzina   bliżej   siebie”   Projekt   więzi.   zerwanych   celu   na ma   łączenie

................................................................................................................................................................................................................................

15. Andersen   wybitnym   poetą,   Christian   był   dramaturgiem  i  prozaikiem   Hans   duńskim.

................................................................................................................................................................................................................................

Rozwiązanie cd.:

9. Wszyscy chcemy być szczęśliwi.

10. Dzieci czekały na prezenty.

11. W ogrodzie dziadka rosną kolorowe kwiaty.

12. Gdynia jest pięknym miastem.

13. Ola studiuje zdrowie publiczne na Warszawskim Uniwersytecie  Medycznym.

14. Projekt „Rodzina bliżej siebie” ma na celu łączenie zerwanych więzi.

15. Hans Christian Andersen był wybitnym poetą, dramaturgiem i prozaikiem duńskim.

Zobacz też: Ćwiczenia na zdrowy mózg

Fragment pochodzi z książki "Trenuj umysł", autorstwa Katarzyny Sabeli i Mirosławy Cuper (wydawnictwo Impuls, Kraków 2012). Publikacja za zgodą wydawcy. Bibliografia dostępna u redakcji.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)