POLECAMY

5 sposobów na ból pleców

Wcale nie musisz cierpieć. Możesz od razu poczuć ulgę, pod warunkiem, że zastosujesz się do tych rad!
5 sposobów na ból pleców fot. Fotolia
Ból kręgosłupa pojawia się nagle i niespodziewanie. Czasami wystarczy zbyt gwałtowny ruch, by nieznośny ból opanował ciało. W innym przypadku dolegliwości "rozkręcają się" powoli, aż w końcu sprawiają, że nie możesz się ruszyć. Oto kilka metod, jak szybko możesz sobie pomóc.

Jak pokonać ból kręgosłupa?

1. Zrób rozluźniający masaż

Jeśli jesteś sama w domu, nacieraj się ręcznikiem frotte. Przełóż go za plecy, chwytając z przodu oba jego końce i przez 3-5 minut przesuwaj w prawą i lewą stronę. Jeżeli możesz poprosić kogoś o pomoc, zdecyduj się na klasyczny masaż obolałego odcinka, ale pamiętaj – żeby masaż był bezpieczny, powinien polegać jedynie na delikatnym rozcieraniu pleców okrężnymi ruchami. Pod żadnym pozorem nie wolno ugniatać i uciskać kręgów! Do masażu możesz również użyć oliwki wymieszanej z olejkiem rozmarynowym, cedrowym, lub lawendowym.

2. Przyjmij dobrą pozycję  

Zdaniem amerykańskich naukowców tzw. postawa generała, czyli wciągnięcie brzucha, wypinanie piersi i zadarcie nosa nie tylko odciąża kręgosłup, ale też zmniejsza wrażliwość na każdy ból. I na pewno sprawdzi się, gdy po długim dniu przy biurku czujesz się obolała. W przypadku silniejszych dolegliwości zaś, najlepiej położyć się na plecach z nogami ugiętymi w kolanach.  

3. Weź ciepłą kąpiel

Możesz po prostu zanurzyć się w wodzie po szyję na kilkanaście minut. Dobrze by było, gdyby woda była o kilkanaście stopni cieplejsza niż zwykle. Jeśli nie masz wanny, weź prysznic – skieruj silny strumień wody na bolące miejsce.

4. Stosuj preparaty przeciwbólowe

Zacznij od działających miejscowo (np. w postaci maści), bo nie obciążają układu pokarmowego. Najskuteczniejsze są te, które mają też działanie przeciwzapalne, np. zawierające naproxen lub etofenamat. Dopiero w dalszej kolejności zażywaj tabletki. Za najbezpieczniejsze uchodzą te z paracetamolem, pod warunkiem że nie przekroczysz 4 g na dobę. WHO zaleca, by sięgać po niego jako lek pierwszego rzutu. Dopiero jeśli po godzinie od tabletki nie poczujesz ulgi, weź specyfik z innej kategorii (np. z kwasem acetylosalicylowym, ibuprofenem).

Uwaga! Taka domowa kuracja nie może trwać dłużej niż 5 dni. Jeśli nie przyniesie efektu, idź do lekarza.

5. Walcz ze stresem

Zdenerwowanie powoduje odruchowe napinanie mięśni grzbietowych. A to może boleć. Jeśli więc podejrzewasz, że dolegliwości są właśnie z tym związane, postaraj się rozluźnić – weź kilka głębokich oddechów, i napij się melisy (łyżeczka suszu na szklankę wody).


Autorka jest redaktorka dwutygodnika "Pani domu".

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)