Biegunka poantybiotykowa fot. Panthermedia

Biegunka po antybiotyku - przyczyny objawy i leczenie biegunki poantybiotykowej

Biegunka poantybiotykowa to dosyć częsta przypadłość. Dotyczy nawet 30 proc. osób, które przyjmują antybiotyki
/ 17.12.2013 16:09
Biegunka poantybiotykowa fot. Panthermedia

Jakie są przyczyny biegunki po antybiotyku?


W naszym układzie pokarmowym żyje mnóstwo dobrych bakterii, które m.in. wspomagają trawienie i korzystnie wpływają na naszą odporność. Niestety, w wyniku stosowania antybiotyków większość z nich zostaje zniszczona (antybiotyk po prostu nie wybiera, tylko czyści organizm ze wszystkich bakterii, także tych korzystnych). Sytuacja ta otwiera drzwi do organizmu niektórym drobnoustrojom, które zaczynają się gwałtownie namnażać w naszym jelicie. Najczęściej są to bakterie Clostridium difficile. To właśnie w wyniku ich ataku rozwija się biegunka poantynbiotykowa (tzw. rzekomobłoniaste zapalenie jelit).

Jak rozpoznać biegunkę poantybiotykową?


Choroba ta może pojawić się już w trakcie antybiotykoterpii albo nawet dwa miesiące po jej zakończeniu. Zwykle zaczyna się od bólu brzucha, z czasem pojawia się biegunka, która może doprowadzić nawet do odwodnienia (gdy luźne stolce pojawiają się więcej niż 6 razy dziennie).

Jak zapobiegać biegunce po antybiotykach?


W większości przypadków chorobie tej można zapobiec, przyjmując probiotyki. Czasami jednak i one nie pomagają (np. gdy choroba wymaga stosowania kilku antybiotyków). Wówczas konieczne jest leczenie biegunki. Niekiedy wystarczy tylko zmienić antybiotyk, który ją wywołał. Jeśli jednak objawy są mocno nasilone i badania potwierdzają obecność bakterii Clostridium difficile, konieczne jest podawanie antybiotyków z innej grupy – takich, które ją zwalczą.

Czytaj także:

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/21.07.2016 21:15
Niestety ja, mimo iż jestem po trzydziestce przy braniu antybiotyku najczęściej miewam problemy z jelitami. Bez leków osłonowych, takich jak acidolac byłoby marnie. Nieraz już miałam akcję pod tytułem biegunka i wesoło nie było. Najlepiej dobrze się zabezpieczyć i podczas leczenia jak również minimum ze dwa tygodnie po jego zakończeniu.