Jak skutecznie leczyć anemię?

Masz anemię i nie wiesz co zrobić, by szybko się wyleczyć? Podpowiadamy, jak przyjmować przepisane przez lekarza preparaty oraz co jeść, by szybko podnieść poziom żelaza.
Marzena Bartoszuk / tydzień temu

Na anemię, związaną przede wszystkim z niedoborem żelaza, a co za tym idzie hemoglobiny w organizmie, cierpi nawet co trzecia miesiączkująca kobieta. Nie wszystkie o tym wiedzą, bo objawy na początku bywają bardzo dyskretne. Organizm przystosowuje się bowiem do małej ilości żelaza i związanego z tym niedotlenienia tkanek w naprawdę zadziwiający sposób. Można żyć całkiem aktywnie nawet z bardzo niską wartością hemoglobiny, ale pod warunkiem że do tego spadku dochodzi powoli i mechanizmy adaptacyjne organizmu mają czas, by zadziałać. Czy w takim razie można zacząć się leczyć dopiero wtedy, gdy objawy stają się naprawdę dokuczliwe? Lepiej nie. Długotrwałe niedotlenienie tkanek (w tym serca i mózgu) nie jest obojętne dla zdrowia.

Skąd ten problem?

Lekarze wyróżniają cztery podstawowe przyczyny anemii u kobiet

  1.  Krwawienia – ukryte, np. z przewodu pokarmowego albo bardzo obfite miesiączki
  2.   Wzrost zapotrzebowania na żelazo – ciąża, karmienie piersią, okres intensywnego wzrostu
  3.   Niedostateczne dostarczanie organizmowi żelaza – diety wegetariańskie i wegańskie, niektóre odchudzające
  4. Niewłaściwe wchłanianie tego składnika z przewodu pokarmowego – niektóre choroby żołądka i jelit

Najczęstsze objawy niedokrwistości z niedoboru żelaza to: osłabienie, uczucie zmęczenia, kłopoty z pamięcią i koncentracją, bladość skóry, bóle głowy, duszności po wysiłku, czasem także poprzeczne bruzdy na paznokciach, łamliwość włosów i paznokci, tzw. zajady na ustach, wysuszenie skóry.
U niektórych osób początkowo pojawia się tylko część z tych symptomów, pozostałe dołączają zwykle w miarę rozwoju choroby. Leczenie anemii polega na poznaniu i jeśli to możliwe, wyeliminowaniu czynnika, który ją powoduje, oraz zwiększeniu dostaw żelaza do organizmu.

Jak leczyć anemię

Lekarze uważają, że każda kobieta powinna raz w roku robić morfologię. To podstawowe badanie szybko ujawni, czy we krwi jest właściwa ilość czerwonych ciałek (erytrocytów), hemoglobiny i hematokrytu. Gdy ich brakuje, specjalista może zlecić badanie poziomu żelaza. Jeśli okaże się zbyt niski, jest to wskazanie do suplementacji tego składnika mineralnego. Można kupić bez recepty preparaty, które zawierają sporo żelaza (np. Prenatal Classic, Floradix, Falvit). Zwykle jednak lekarz przepisuje tabletki dostępne tylko na receptę. Podczas suplementacji stosuj poniższe rady.

  • Popraw przyswajanie. Żelazo najlepiej wchłania się w obecności witaminy C i kwasu foliowego. Popij więc przyjmowany preparat sokiem pomarańczowym (świeżo wyciśnięty zawiera obydwa związki) lub przynajmniej przyjmuj razem z pastylką witaminy C. Unikaj herbaty i kawy, bo zawierają taniny, które tworzą z żelazem trudno przyswajalne związki (najlepiej zachować dwugodzinny odstęp przed zażyciem tabletki i po jej przyjęciu).
  • Ogranicz spożycie nabiału, ponieważ zawarty w nim wapń utrudnia wchłanianie żelaza.
  • Zadbaj o żołądek! Tabletki przyjmuj na czczo. Najlepiej pół godziny przed śniadaniem. To złagodzi częste podczas stosowania żelaza kłopoty, takie jak bóle brzucha, biegunki lub zaparcia, nudności. Jeśli jednak problemy się utrzymują, możesz wdrożyć program specjalny. Po pierwsze, poproś lekarza o zmianę preparatu. Po drugie, stosuj leki osłonowe, np. Prazol, Bioprazol, Controloc Control, co zmniejszy dolegliwości. Licz się jednak z koniecznością wydłużenia okresu leczenia, gdyż leki te trochę ograniczają wchłanianie żelaza. 
  • Nie przerywaj terapii zbyt wcześnie. Nawet gdy wyniki morfologii poprawią się, tabletki przyjmuj jeszcze kilka miesięcy – tyle czasu potrzeba, by uzupełnić zapasy żelaza w organizmie. Wcześniejsze odstawienie leków może spowodować nawrót choroby.

Jedzenie jak lek  

Oprócz przyjmowania preparatów ważna jest dieta bogata w żelazo. Ten składnik mineralny jest dobrze przyswajalny z produktów pochodzenia zwierzęcego, mięsa i podrobów (np. wątróbki). Zawierają one bowiem tzw. żelazo hemowe dostępne dla organizmu w 15–20 proc. (najlepiej z cielęciny, ok. 22 proc.). Natomiast wchłanianie żelaza niehemowego obecnego w produktach roślinnych nie przekracza kilku procent (np. ze szpinaku ok. 2 proc., z sałaty 4 proc.). Nie znaczy to, że należy  zrezygnować z jedzenia warzyw. Wręcz przeciwnie, warto łączyć je z daniami mięsnymi ze względu na zawartość wielu witamin, w tym witaminy C, i kwasu foliowego, które znacznie ułatwiają przyswajanie żelaza. Produkty najbogatsze w ten składnik to:wątróbka (każdy rodzaj, zwłaszcza wieprzowa i cielęca), wołowina, cielęcina, warzywa strączkowe, zwłaszcza biała fasola, żółtka jaj, śliwki i morele suszone.
Uwaga! Wątróbka zawiera sporo cholesterolu i witaminy A, których nadmiar jest szkodliwy dla organizmu, dlatego można ją jeść tylko 1–2 razy w tygodniu.
W galerii znajdziecie sprawdzone rady użytkowniczek naszego portalu!

Przeczytaj także:
Podejrzewasz anemię? Zwróć uwagę na te parametry krwi!
Najbardziej szokująca przyczyna anemii. Sprawdź, jak jej uniknąć!
Jesteś stale zmęczona? Sprawdź, czy nie masz anemii
 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)