5 sposobów na jesienne przesilenie

Jesienna apatia, kiepskie samopoczucie, senność, mniej chęci do działania? To oznaki jesiennego przesilenia. Podpowiadamy jak skutecznie się z nim rozprawić!

Jesienna apatia, kiepskie samopoczucie, senność, mniej chęci do działania? To oznaki jesiennego przesilenia. Podpowiadamy jak skutecznie się z nim rozprawić!

5 sposobów na jesienne przesilenie

Jesień to najgorszy moment dla osób wrażliwych na kapryśną pogodę. Meteoropaci, bo to o nich min. mowa, są najbardziej narażeni na skoki ciśnienia, słotę za oknem, kiepskie samopoczucie. Co gorsza to czas spadku odporność, infekcji i wzmożonego osłabienia.
Poza niekorzystnymi warunkami pogodowymi na nasze samopoczucie wpływ mają także inne czynniki takie jak dieta. Zniechęceni deszczem i niską temperaturą, rzadziej też przebywamy na świeżym powietrzu, a częściej przed telewizorem. Humor poprawiamy słodyczami, tłustymi chrupkami i kalorycznymi napojami (choć z biologicznego punktu widzenia jest to całkiem zrozumiałe). Niestety, taka zmiana stylu życia destrukcyjnie wpływa na nasze zdrowie i efektywne funkcjonowanie. Nie służy nam też krótki dzień. Brak słońca powoduje rozdrażnienie albo ospałość, brak motywacji i ogólną apatię.

Jeśli zauważymy u siebie takie objawy, jak chroniczne zmęczenie, niewyjaśnione przygnębienie i problemy ze snem – zastosujmy kilka sposobów na przetrwanie jesiennego przesilenia:

1. Ruch
Nawet kilku minutowe spacery (nawet jeśli miałyby być z parasolka w ręku) 2 lub 3 razy dziennie mogą działać zbawiennie. Sezonową depresję wynikającą z braku naturalnego światła można skutecznie pokonać przez ruch na świeżym powietrzu. Przejażdżka rowerowa, jogging w parku, spacer w lesie - czemu nie? A kiedy na dworze deszcz, wiatr, zimno? Warto wybrać się chociaż do klubu fitness. Aerobik to idealny propozycja na jesienne długie wieczory.

5 sposobów na jesienne przesilenie


Pamiętajmy, że nawet niewielki wysiłek powoduje wydzielanie się endorfin (hormonów szczęścia), które z pewnością poprawia nam humor, bez względu na niesprzyjające otoczenie. Jeśli czas nam na to pozwala, zafundujmy sobie połączanie: ruch + słońce . Starasz się, ale nie możesz się zmusić, uważasz, że spacerowanie bez celu nie ma większego sensu? W takim razie, koniecznie go sobie wyznacz. Niech to będzie np. wyjście do sklepu po pieczywo na kolację, ale nie do delikatesów pod domem, a do sklepu kilka ulic dalej. Do tego wystarczy porozglądać sie trochę, podziwiać zmieniającą sie naturę, powoli skłaniająca się w zimowy sen.To doskonałe zestawienie na to, by jesień cieszyła a nie przygnębiała.


2. Dieta
Odpowiednio dobrana dieta potrafi zdziałać cuda, szczególnie w tak trudnym okresie.
Pierwsza zasada racjonalnego odżywiania brzmi - regularne, zbilansowane posiłki! Lepiej jeść mniej, ale częściej, niż obciążać organizm zbyt obfitą, jednorazową porcją. Kluczowe jest również to co jemy. Warto uważniej przyjrzeć się zawartości talerza i wyposażeniu lodówki.

Zbawienna może okazać się zmiana diety i stosować zasadę zamienników:

  • Zamiast białego pieczywa, kupujmy pełnoziarniste. Kanapki z serem czy wędliną koniecznie uzupełniajmy o sałatę, ogórki i pomidory (witaminki!).
  • Do pracy przygotowujmy sobie warzywa na parze, świeże sałatki lub surówki.
  • Nie przesadzajmy z ilościami wypijanej kawy.
  • Podczas chłodniejszych dni nasz organizm potrzebuje witaminy C, by wzmocnić swoją odporność. Przyrządzajmy więc posiłki z brokułami, papryką, czarną porzeczką oraz owocami cytrusowymi.
  • Dla zwiększenia optymizmu i odporności na stres niezbędne są witaminy z grupy B, odpowiadające za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dostarczą ich nam produkty pełnoziarniste, jak brązowy ryż, kasze, razowe chleby i makarony, a także orzechy i rośliny strączkowe.
  • Dla zdrowych włosów, cery i paznokci niezbędna będzie witamina A, którą zawierają, m.in. szpinak, dynia ryby i jaja. Na deser warto zjeść niedocenioną gorzką czekoladę. Ten przysmak, bogaty w żelazo i magnez, złagodzi stres, poprawi humor i wzmocni koncentrację.

3. Towarzystwo
Gdy pogoda nie rozpieszcza, a człowiek zamyka się sam ze smutkami w czterech ścianach z pilotem w ręku nachodzi go nostalgiczny humor i apatyczne nastawienie do świata. A tu już krok to jesiennej depresji. Aby się przed nią uchronić, warto wyjść do ludzi! Odwiedzić znajomych lub jeszcze lepiej - zaprosić ich do siebie i zorganizować ciekawy filmowy wieczór. Sama obecność przyjaciół działa czasem jak balsam na duszę. A wspólna zabawa to doskonała rozrywka i relaks! Do tego smakowite przystawki i aromatyczny grzaniec i proszę! Kolejny wieczór możną uznać za udany.

4. Kolory

5 sposobów na jesienne przesilenie

Choć to właśnie lato kojarzy się nam z barwnymi zestawieniami z naszej szafy, kwiecistymi wzorkami i pomysłowymi dodatkami do naszej garderoby, warto łamać stereotypy i stworzyć swój własny jesienny, optymistyczny styl. Warto wzorować się na kolorach spadających liści, które tak urzekają swoją gra kolorów w tym "szczycie" jesiennym. Czerwienie, brązy, zielenie, pastelowe

 

pomarańcze, żółcie. To obowiązkowe kolory na chandrę. Optymistyczne, przyciągające spojrzenie, rozjaśniające zmęczoną cerę. Dodają wigoru i chęci do życia. Nie zapominajmy o jakimś ciekawym dodatku roślinnym np. ciekawej apaszce czy barwnych kolczykach. Dodadzą seksapilu, przyciągną spojrzenia. To jest to!

5. Sen
Poranne wstawanie, gdy za oknem nie jest tak jasno, jak latem, to duże wyzwanie. Sprawę pogarsza niewyspanie, które w ciągu dnia powoduje silne zmęczenie, zaburzające koncentrację.

Jeśli czujemy się wiecznie "nieprzytomni", zafundujmy sobie popołudniowe małe drzemki. Badania dowodzą, że już 20 min. drzemka przed wzmożonym wysiłkiem intelektualnym oraz fizycznym skutecznie mobilizuje nas do działania i regeneruje siły. Do tego pozwala ukoić nerwy i oderwać się od paskudnej pogody za oknem. Jeśli do tego dorzucimy rozgrzewającą zielona herbatę( w zastępstwie za kawę - pobudza równie skutecznie, a co ważne - na długo).

Natomiast tuz przed snem warto zaopatrzyć się w niezastąpione ciepłe mleko z miodem. To pozwoli nam na spokojna noc i piękne sny.

W czasie przesilenia jesiennego warto robić to co lubi się najbardziej. Wybierać sporty, które sprawiają radość, odżywiać się zdrowo i nie zapominać o innych. Nie izolować się w swoich czterech kątach i nie unikać spotkań z przyjaciółmi, bo często to drugi człowiek może pomóc z radością przetrwać jesienny czas.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/2 lata temu
Mi przy przesileniu najczęsciej towarzysza bezsenne noce i więcej stresu z tego powodu, sięgam wtedy zawsze po nervomix sen. Naprawde działa. Noc przespana, ja wypoczeta :) A to ważne, nie da się wyspać na zapas i odespać nieprzespanych nocy. W pracy dzięki temu że śpię całą noc jestem bardziej wydajna, Zatem jesień już mi nie straszna :D
/2 lata temu
U mnie w zasadzie ze snem ostatnio były problemy ale zaczęłam barć nervomix sen i śpię całą noc i zasypiam szybciutko. Czasami zły nastrój i zmęczenie dopadają.
/6 lat temu
jakie jesienne przesilnie? ludzie wyście na głowy tam poupadali?
POKAŻ KOMENTARZE (1)