POLECAMY

Dowiedz się, czy cierpisz na otyłość ukrytą!

Nawet jeśli twoja waga jest w normie, możesz cierpieć na otyłość ukrytą. Dowiedz się, jak ją wyleczyć i jak jej przeciwdziałać!
Dowiedz się, czy cierpisz na otyłość ukrytą! fot. Fotolia

Czy wiesz, że nawet jeśli ważysz tyle ile powinnaś (twoje BMI jest prawidłowe), możesz mieć otyłość ukrytą, wynikającą z nieprawidłowego składu ciała? Dowiedz się, co to oznacza!
 

Czym jest otyłość ukryta?

Otyłość ukryta oznacza, że w organizmie masz za mało tkanki mięśniowej, a za dużo tłuszczowej. Ale bywa także odwrotnie – są osoby, które mimo niewielkiej nadwagi wcale nie muszą chudnąć, bo skład ich ciała jest prawidłowy. Jak to możliwe? Otóż coraz częściej dietetycy podkreślają, że sama kontrola masy ciała to nie wszystko. Ważne są również proporcje między masą beztłuszczową, a tłuszczową.

Masa beztłuszczowa to kości, mięśnie, wodę i tkankę łączną. Drugą natomiast stanowią tłuszcz strukturalny (znajduje się w organach wewnętrznych) i tłuszcz zapasowy (w tkankach tłuszczowych). Niezależnie od masy ciała, jeśli proporcje nie przekraczają norm, ryzyko wystąpienia dolegliwości związanych z otyłością jest niewielkie.

Jak zbadać skład swojego ciała?

Jest na to prosty sposób: wykonaj badanie metodą bioimpedancji elektrycznej. To sposób diagnostyki stosowany w klinikach i gabinetach dietetycznych oraz klubach fitness. Opiera się na pomiarze oporu elektrycznego poszczególnych tkanek ciała, przy przepływie prądu o niskim natężeniu.

Jak zadbać o prawidłowy skład ciała? Oto najlepsze porady!

1. Spożywaj 5 posiłków po ok. 300 kcal w ciągu dnia

3 posiłki to za mało! Organizm przeciętnej kobiety jest w stanie na raz strawić i przyswoić maksymalnie ok. 400 kcal. Zakładając, że spoczynkowa przemiana materii (tj. liczba kalorii spalanych w celu utrzymania funkcji życiowych) wynosi ok. 1400 kcal, to 3 posiłki dziennie po 400 kcal stanowią wartość poniżej normy. Konsekwencją może być wieczorne pojadanie, napady głodu w ciągu dnia, apetyt na słodkie lub tłuste potrawy.

2. Odpowiednio rozplanuj posiłki

Śniadanie trzeba spożyć w ciągu 45 minut od przebudzenia, a kolejne porcje w trzygodzinnych odstępach. Jeśli w ciągu dnia coś zakłóci twój rytm przypilnuj, by przerwy między posiłkami nie były dłuższe niż 4 godziny.

3. Jedzenie przygotowuj bez tłuszczu

Gotuj je na parze albo upiecz w piekarniku. Można używać szybkowaru oraz naczyń żaroodpornych, na uwagę zasługuje też pieczenie w folii aluminiowej czy foliowym rękawie.


4. Uważaj na owoce

Nie podjadaj ich między posiłkami i nie traktuj jako nieszkodliwych w diecie! Oprócz witamin zawierają cukry proste, które - jeśli chcesz schudnąć - musisz znacznie ograniczyć.

5. Nie pij alkoholu

To największy wróg szczupłej sylwetki. Nie dość, że zawiera aż 7,5 kcal w 1 g, to jeszcze nie dostarcza żadnych składników odżywczych. W dodatku sprawia, że hamulce pękają, łamiemy dietę i jemy więcej. Do niekorzystnych właściwości alkoholu zaliczyć można odwodnienie organizmu, uwidocznione obrzękami następnego dnia i równoczesnym wzrostem masy ciała. Proces odchudzania i przemiana materii zostają spowolnione na kilka dni nawet po wypiciu 2 kieliszków wina.

6. Pij odpowiednią ilość wody

Jest ona najważniejszym składnikiem komórek i płynów ustrojowych. Odpowiada za utrzymanie jędrności, wymiarów i kształtów komórek, a zatem za ich zdrowie. Bierze udział w reakcjach biochemicznych, w trawieniu białek, tłuszczów, węglowodanów i wspomaga oczyszczanie organizmu. Jej picie niesie za sobą same korzyści!

Dowiedz się więcej:

Jak schudnąć 3 kg w 3 dni?
5 warunków by schudnąć i utrzymać wagę
Cukier czy tłuszcz? Co jest gorsze dla sylwetki?



na podstawie tekstu autorstwa Anny Lewitt/Vita
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)