Dokumentacja medyczna pacjenta musi być przechowywana przez 20 lat

Jak oszczędnie zorganizować ślub i wesele?

Gdzie szukać weselnych oszczędności? Z czego można zrezygnować, a na czym nie warto oszczędzać? Polska tradycja "zastaw się, a postaw się" wciąż jest bardzo popularna, szczególnie jeśli dotyczy organizacji ślubu i wesela. Tymczasem warto zastanowić się, czy stać nas na wszystko, co zaplanowaliśmy oraz jak można zorganizować ceremonię, aby zbytnio nie obciążyć budżetu rodzinnego. Dobrych rad, jak oszczędnie zorganizować ślub i wesele udziela doświadczony konsultant ślubny.
/ 06.03.2012 12:59
Dokumentacja medyczna pacjenta musi być przechowywana przez 20 lat

Rozmowy o budżecie ślubnym, pierwsze wyliczenia kosztów związanych z weselem są na pewno dla par młodych trudnym momentem. Początkowo nasza wizja wesela może zostać przez koszty mocno zmieniona, dlatego to co chcemy, a to na co nas stać, to zwykle dwie osobne wizje.

Codziennie zmagam się na polu zawodowym z problemami moich par, które muszą na czymś oszczędzić. Przydatne jest rozmawianie o finansach w aspekcie priorytetów. Czyli co jest dla Was absolutną koniecznością, a z czego wolicie zrezygnować. Dla jednych priorytetem będzie dobre jedzenie i muzyka, dla innych piękne dekoracje i zdjęcia. Dlatego po zrobieniu kosztorysu zawsze warto jest ustalić, ile możemy przeznaczyć na dany element, a z czego ogólnie rezygnujemy.

Zobacz także:Jak podzielić koszty wesela?

Druga sprawa – porównujmy oferty, zliczajmy wszystkie koszty i dopiero sprawdźmy realną cenę. Czasami może się okazać, że z pozoru korzystna cenowo oferta, po zliczeniu wszystkich dodatkowych kosztów już tak atrakcyjną nie będzie.

Dodatkowo tworząc kosztorys weźmy pod uwagę wszystkie koszty i to nie jako pojedyncze ceny, ale zsumujmy i zliczmy wszystko razem.

Poniżej przygotowałam kilka rad i pomysłów, jak okiełznać weselne rachunki i jak dbać o swój kosztorys, aby nas nie przeraził.

  • Żeby nie generować kosztów, a uatrakcyjnić np. Mszę podczas ślubu zachęcam do wykorzystania członków rodziny, przyjaciół, którzy będą np. śpiewać psalm podczas mszy lub czytać wybrane Księgi w trakcie Czytania.

  • Płatki, które będą rzucane na młodych nie muszą być kupione. Można zebrać (jeśli pora roku na to zezwala) odpowiednie kwiaty, np. bez, który pięknie wygląda rzucany na Parę Młodą.

  • Jeśli ma się ograniczony budżet na dekorację, możemy zrezygnować z kompozycji kwiatowych na rzecz luźno wrzuconych do naczyń kwiatów. To jest trend ostatniego sezonu! Florystki czy dekoratorki na pewno Wam w tym pomogą. Do tego świece – i klimat gotowy! Jeśli lubimy klimat rustykalny – możemy wykonać ozdoby butelek, słoików, postawić drewniane ramki z naszymi zdjęciami jako element dekoracji – i oryginalne dekoracje gotowe. Poza tym zawsze warto rozmawiać z dekoratorkami i florystykami o cenach – powiedzcie jaki macie budżet i co one mogą w tej cenie zrobić.

  • Świetnym, a niedrogim elementem wystroju może być przyozdobienie sali… w zdjęcia Pary Młodej. Stojące na sztalugach wydrukowane duże formaty zdjęć od razu nadadzą sali indywidualnego charakteru (sztalugi często mają sale do dyspozycji. Zdjęcia można też powiesić zamiast np. obrazów które wiszą w lokalu). A takie zdjęcia potem mogą posłużyć nam jako wystrój mieszkania.

  • Dobrym sposobem na oszczędności jest pożyczenie samochodu do ślubu od znajomych. Nie musi to być koniecznie świetna marka samochodu – widziałam Pary, które jechały do ślubu białym trabantem, żółtą wołgą, zielonym maluchem. Jest to bardzo sympatyczny i oryginalny sposób dotarcia na ślub, o ile ktoś lubi taki klimat. Alternatywą jest także pojechanie do ślubu…tramwajem, autobusem, na rowerze albo pójście na piechotę, jeśli wszędzie mamy blisko!

Polecamy również: Ile kosztuje ślub i wesele - część 1

  • Jeśli czujemy się na siłach i mamy fach w rękach spróbujmy sami zrobić zaproszenia ślubne. Oczywiście musimy zacząć już o wiele wcześniej, żeby zdążyć na czas, ale myślę, że warto – powinna to być dla Was świetna zabawa i jaka satysfakcja! Podobnie możecie zrobić winietki, karty menu czy księgę gości – potrzeba tylko pomysłu i sprawnych rąk. No i czasu oczywiście.

  • Kolejna propozycja dla osób o zdolnościach manualnych – zróbcie sami prezenty dla gości! Mogą to być ręcznie robione figurki z masy solnej zapakowane w tiul, pierniczki z waszymi imionami, które wypieczecie sami, etc. Tu liczy się pomysł, sprawne ręce i … czas.

  • SUKNIA ŚLUBNA –warto wybrać się do salonu na jesieni. Często można kupić na wyprzedaży kolekcję sukien o połowę taniej, niż w sezonie. Dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą zaoszczędzić, jest także zakup sukni w komisach ślubnych. W ten sposób można dostać suknie nawet o 70 – 80 %  tańszą niż w salonie.

  • GARNITUR/FRAK/SMOKING –o ile Pannie Młodej można doradzać w ramach oszczędności zakup sukni z komisie (w końcu tylko raz ją założy), to Panom odradzam. Dzięki temu będą mieli piękny garnitur, który na pewno nie raz wykorzystają podczas różnych uroczystości.

  • OBUWIE DLA PANNY MŁODEJ I DLA PANA MŁODEGO – tu bezapelacyjnie kupować nowe, wygodne i dobrej jakości, a żeby nie obtarły – rozchodzić wcześniej. Tu nie warto oszczędzać, bo mamy w nich przechodzić całą noc. Jeśli chcemy, aby pozostały na inne okazję – zastanówmy się nad obuwiem w ciekawej kolorystyce – to także trend ostatnich sezonów, aby Panna Młoda miała akcenty kolorystyczne w swoim stroju. Obuwie o podobnej kolorystyce co bukiet, w odważnych kolorach lub stonowane pudrowe odcienie na pewno będą ciekawą stylizacją Panny Młodej a do tego posłużą nam jeszcze przez jakiś czas po ślubie.

  • DODATKI – mucha/ krawat/ musznik; welon/toczek/diadem; rękawiczki/biżuteria, spinki do mankietów, bielizna, rajstopy, skarpetki – to są rzeczy, które dodają stylu, myślę, że nie warto z nich rezygnować, ale starać się wybrać wedle kieszeni – jeśli nie mamy zbyt wielu pieniędzy dobrze jest kupić sztuczną biżuterię, niekoniecznie w salonach, bo jest bardzo droga, ale można poszperać w różnych sklepach z dodatkami czy w Internecie.

  • OBRĄCZKI – czy kupione w salonie, czy obrączki „rodzinne” po dziadkach przerobione i dostosowane do rozmiarów Pary Młodej. Obrączki kupujemy na całe życie, dlatego też dobrze jest nie oszczędzać na nich. Tu ciężko doradzić z oszczędnościami – jest taki wybór, że każdy znajdzie obrączki dla siebie za odpowiednią cenę.

  • MAKIJAŻ I FRYZURA – według mnie absolutnie powinna wykonywać to profesjonalistka. Nawet jeżeli uważamy, że świetnie sobie poradzimy same - Panna Młoda w ten dzień jest za bardzo zdenerwowana, by móc nawet utrzymać pędzel w ręce. Samo kupno kosmetyków i umiejętności to nie wszystko. Pamiętajcie, że jest to bardzo trudny rodzaj makijażu – musimy połączyć makijaż dzienny, z wieczorowym i fotograficznym. Ja bym tu namawiała na wizytę u specjalisty. Podobnie jeśli chodzi o fryzurę – w końcu nie powinnyśmy oszczędzać na wizerunku Panny Młodej. Najgorsza wizja to nie móc patrzeć na siebie na zdjęciach. Aby tego uniknąć radzę znaleźć dobrą makijażystkę i fryzjerkę, zrobić próbny makijaż i próbną fryzurę.

  • MANICURE/PEDICURE – czy wykonywany własnoręcznie czy w salonie czy przez znajomą kosmetyczkę. Koniecznie trzeba mieć ładne dłonie, gdyż jesteśmy pewni, że będą one w centrum uwagi podczas robienia zdjęć. Jeśli PM chcą mieć ładnie zrobiony manicure – konieczna jest wizyta w salonie. I to oczywiście dotyczy obojga – nie zapominajmy, że fotograf na pewno będzie robił zdjęcia rąk przy nakładaniu obrączek. Zatem oboje powinniście mieć ładne dłonie.

Przeczytaj też: Ile kosztuje ślub i wesele - część 2

  • LOKAL – czy restauracja, dworek, komnaty zamku, sala weselna, karczma – czy sami kupujecie ciasta i tort, owoce czy jest to w menu, Trzeba tez tu od razu powiedzieć, że wcale nie wychodzi taniej wynajęcie sali weselnej i zorganizowanie kucharek i kelnerów, kupienie jedzenia i napojów osobno. Często pary nie wliczają kosztów telefonów, benzyny (jeżdżąc na giełdy warzywne, zwożąc jedzenie i napoje do sali, etc.). Tylko z pozoru wydaje się to tańszym rozwiązaniem. Nie wspominając już o tym ile czasu pochłania taka organizacja i jak bardzo jest ona stresująca. Reasumując – lepszym rozwiązaniem wydaje się wynajęcie sali weselnej wraz z gotowym już menu, które dodatkowo Para Młoda może omówić wraz z menagerem lokalu lub właścicielem. Zazwyczaj bowiem lokale proponują przynajmniej kilka zestawów menu weselnego.

  • ALKOHOL – sami czy kupowany przez barmanów, czy tylko wódka, czy także wina, piwa, kolorowe alkohole. Jaka wódka – czy droższa, tańsza, markowa, czy weselna. Warto zadbać nie tylko o wódkę na weselu, ale także o wina czy kolorowe alkohole. Wbrew pozorom wychodzi to taniej, bo zazwyczaj osoby nie mieszają na weselu alkoholu, więc rozkłada się ilość alkoholu na weselników. Dobrze jest załatwiać alkohol w hurtowniach, zawsze można dzięki temu zaoszczędzić, ale mamy np. barmanów, którzy mają jeszcze tańszy alkohol niż w hurtowniach. To jest dobra opcja, ponieważ zazwyczaj alkohol to duży wydatek na weselu.

Polecamy również: Ile kosztuje ślub i wesele - część 3

  • FOTOGRAF- nie warto oszczędzać! Fotografie są jedyną pamiątką oprócz wspomnień, które pozostają po dniu ślubu. Uważam zatem, że nie powinno się oszczędzać na dobrej jakości tych wspomnień. Można co najwyżej wybierać wśród tańszych pakietów, np. rezygnując z sesji narzeczeńskiej, co czasami jest oszczędnością rzędu 500 zł!

  • KAMERZYSTA Warto także zastanowić się na wyborem kamerzysty. Dobry kamerzysta zapewni Wam kolejną z niewielu pamiątek ze ślubu, równie ważną jak zdjęcia. I choć jeszcze wiele par nie bierze kamerzysty pod uwagę, to ja myślę że świetnego filmowca na pewno każdy powinien mieć na weselu.

  • ZESPÓŁ/DJ muzyka na weselu jest podstawą dobrej zabawy, zatem absolutnie nie warto oszczędzać na tym elemencie. Jeśli ktoś chce ciąć koszty to może zastanowić się nad opcją dj, który wychodzi taniej, niż zespół, ponieważ – dj to zazwyczaj jedna, maksymalnie dwie osoby, a zespół to może być od 4 osób. Kolejna sprawa – dj za swoje usługi pobiera niższą opłatę, niż zespół. Dla przykładu – dobry DJ to koszt 2000-2500 zł, a dobry zespół przykładowo 6000 – 8000 zł.

  • BUKIET DLA PANNY MŁODEJ, ŚWIADKOWEJ, BUTONIERKI DLA PANA MŁODEGO I ŚWIADKA wiązanki i butonierki to jeden z obligatoryjnych wydatków PM. Można oczywiście próbować schodzić z kosztów wybierając tańsze kwiaty do bukietu, wielkość tego bukietu, ale bukiet musimy mieć. Mniejszy wydatek to butonierki, które też dobrze, by były przypięte do klapy marynarki. Tu nie ma nawet jak zejść z ceny bo to wydatek rzędu czasami nawet 15 zł. Tutaj radzę wybierać kwiaty sezonowe – dzięki temu na pewno uda nam się zaoszczędzić.

Sprawdź również: Ślubny niezbędnik pary młodej

  • UPOMINKI DLA GOŚCI bardzo miły akcent na weselu, jeśli jednak chcemy ciąć koszty – to sądzę, że należy zacząć od tego.  Może zamiast prezentu zadbajmy, by każdy z gości miał dedykację na weselu?

  • PODZIĘKOWANIA DLA GOŚCI - można po weselu wypalić dla każdego z gości płytę ze zdjęciami, własnoręcznie zrobić okładki na płytę (np. ze zdjęciem Pary Młodej) i w ten sposób podziękować gościom za przybycie. Nie jest to obowiązek, ale na pewno miły akcent.

  • ORSZAK ŚLUBNY - SUKNIE DLA DRUHEN I DRUHENEK, BUKIETY I WIANKI DLA NICH – musimy zrezygnować z orszaku, jeśli chcemy ciąć koszty. Można zrzucić na dziewczyny koszty kupna sukien i bukietów, ale czy wypada?

  • ATRAKCJE -  atrakcje generują dodatkowe koszty. Fajerwerki, pokazy tańca, nauka tańca, karaoke, oprawa pierwszego tańca to dodatkowe koszty, które w przypadku, gdy chcemy obniżyć koszty wesela, są niewskazane. Ale czy aby na pewno? Warto zapytać, czy w ramach występu zespół nie przeprowadzi karaoke w zamian tradycyjnych zabaw, czy może oprawa pierwszego tańca to będzie confetti, które na Parę będą rzucać goście. Ale pamiętajcie – jeśli zadbacie na weselu o świetną atmosferę, dacie piękne dekoracje – to będzie to atrakcja sama w sobie dla gości.

  • KONSULTANT ŚLUBNY w opinii niektórych osób współpraca z konsultantem ślubnym to wciąż zwykła fanaberia. Tylko osoby zabiegane lub te, które mieszkają daleko od miejsca, w którym chcą wziąć ślub albo miały już  konsultanta podczas organizacji ślubu, wiedzą jak można oszczędzić czas, nerwy i pieniądze wbrew pozorom też - o doświadczeniu i sprawdzonych podwykonawcach nie wspomnę...Samodzielna organizacja wesela wcale nie musi to wyjść taniej. Czas poświęcony na poszukiwania najlepszej opcji, koszty telefonów i spalonego paliwa, też nie są bagatelne, zwłaszcza, jeśli narzeczeni są zapracowanymi ludźmi cierpiącymi na brak wolnego czasu. Jeśli chcemy obniżyć koszty związane z zatrudnieniem konsultanta ślubnego, warto po pierwsze pytać o promocje i rabaty (firmy często mają w zanadrzu coś na zachętę dla swoich klientów), a ponadto zawsze można spróbować skorzystać tylko z części jego usług – bo z konsultantka można skorzystać w każdym momencie organizacji ślubu i wesela na dowolną ilość usług. Dodatkowo pamiętajcie – to Wy ustalacie budżet, którym mamy dysponować i to wy podejmujecie decyzję- także na wszystkie koszty macie wpływ.

Zobacz także: Złodzieje na weselach – na co uważać?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (16)
/26.02.2019 17:30
trochę nie na czasie ceny, dobra orkiestra to 6-8 tys, natomiast dobry DJ + wodzirej to koszt około 4,5-6 tys. zł. :)
/19.01.2019 13:56
Moim zdaniem wszytsko zależy od miejsca w jakim jest zorganizowane przyjęcie weslene i nie można na tym skąpić. Razem z męzem wybraliśmy Hotel Biały Dom w Paniówkach. To był strzał w dziesiątkę! Wszystko super zorganizowane od poczatku do konca, jedzenie przepyszne a od gosci slyszałam jeszcze wiele pochwal na temat tego miejca pare tygodni po weselu :)
/28.04.2017 08:26
Nie zawsze na wszystkim warto oszczędzać, takie jest moje zdanie. Choćby fotograf, w tej branży cena wyznacza jakość i nie oszukujmy sie, że jest inaczej ;) My do zdjęć wzięliśmy firmą smok studio, nie była najtańsza, oj nie, ale efekty były cudowne! I cena moim zdaniem uczciwa. Widziałam wiele zdjec tańszych fotografów i nie ma porównania
POKAŻ KOMENTARZE (13)