Witamina D w diecie dziecka

Sprawdź, jak uzupełnić dietę dziecka o witaminę D! Dzięki temu nie narazisz jego zdrowia na szwank.
/ 26.03.2014 12:39

Pod wpływem słońca w skórze wytwarza się cenna witamina D. Jednak w naszej strefie klimatycznej dzieje się tak tylko w miesiącach letnich. Według ekspertów jej deficyty są problemem całej populacji. Jak zadbać, by nie zabrakło jej dziecku?

Niedobór tej witaminy u dziecka może spowodować rozmiękanie kości!

fot. Fotolia

Czym jest witamina D i gdzie jej szukać?

„Słoneczna witamina” charakteryzuje się wielokierunkowym działaniem w organizmie człowieka.  Wpływa m.in. na prawidłowe przyswajanie wapnia, dzięki temu wspiera budowę mocnych kości i zębów, a także wspomaga działanie układu odpornościowego organizmu.

Jej odpowiednia ilość jest szczególnie ważna w organizmie małych dzieci. Do momentu ukończenia 3. roku życia dzieci potrzebują jej aż 18 razy więcej niż osoby dorosłe w przeliczeniu na kilogram masy ciała. Tymczasem badania pokazują, że ponad 50% niemowląt ma niedobór witaminy D we krwi, a dieta aż 80% dzieci w wieku 1-3 zawiera zbyt mało tego cennego składnika.

Jak dostarczyć witaminę D poprzez dietę?

Dostarczanie witaminy D wraz z pokarmem nie jest łatwe. Niektóre produkty, które ją zawierają, nie są zalecane dla małych dzieci (m.in. grzyby), inne trzeba spożyć w ilościach trudnych do wyobrażenia.

Niedobór tej witaminy u dziecka może spowodować rozmiękanie kości!

fot. Fotolia

Aby dostarczyć właściwej dawki witaminy D – dziecko musiałoby wypić ok. 10 litrów mleka matki dziennie, kilkanaście litrów mleka krowiego lub zjeść 21 jajek!

Jakie produkty zawierają witaminę D?

  • Śledź w oleju
  • Gotowany/pieczony łosoś
  • Żółtko jaja
  • Ser żółty
  • Pokarm kobiecy
  • Mleko krowie
  • Kaszki mleczno-zbożowe
  • Mleko modyfikowane

Do czego prowadzi niedobór witaminy D?

Jej niedobór u niemowląt i małych dzieci prowadzi do nieprawidłowości w ich rozwoju: może powodować m.in. krzywicę, wady postawy i nieodpowiednią mineralizację kości i zębów. W wieku późniejszym niedobory mogą powodować także osteoporozę czy osteomalację (rozmiękanie kości), a także zwiększać ryzyko rozwoju niektórych typów nowotworów oraz cukrzycy.

Na podstawie informacji prasowej programu "1000 pierwszych dni dla zdrowia"

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/04.12.2014 20:48
zapominacie o brokułach i pomarańczach - mleko krowie i jego produkty są dobrym źródłem wit D? akademickie bajki.
/10.06.2014 13:06
Witamina D jest konieczna w diecie dziecka. Trzeba o tym pamiętać. Ja karmię mojego synka kaszkami Bobovity i bardzo sobie chwalę. Dodatkowo jeszcze producent ma dla młodych mam aplikację mobilną, która bardzo pomaga w zbalansowaniu diety. polecam.
/14.05.2014 20:01
to podstawa od samego poczatku, dlatego ja jeszcze bedac w ciazy bralam regularnie d-vitum, a teraz daje mojemu maluszkowi, szkoda ze nie wszyscy sa swiadomi tego jak witamina d jest wazna