Śniadaniówka ucznia

Rodzice posyłają swoje pociechy do szkoły ze standardową „wałówką” – bułka z serem żółtym lub szynką, batonik, sok i jabłko. Ale czy to wystarcza dziecku, które nierzadko większą część dnia spędza na lekcjach?
/ 02.09.2012 07:01

Rodzice posyłają swoje pociechy do szkoły ze standardową „wałówką” – bułka z serem żółtym lub szynką, batonik, sok i jabłko. Ale czy to wystarcza dziecku, które nierzadko większą część dnia spędza na lekcjach?

Wysiłek umysłowy i fizyczny wymaga uzupełnienia strat substancji odżywczych. Najlepiej to robić za pomocą odpowiedniego doboru składników pokarmowych, które są szczególnie ważne w okresie rozwoju i wzrastania.

Śniadaniówka ucznia

Fot. Depositphotos

Węglowodany
Węglowodany (cukry) są podstawowym źródłem energii. To nimi odżywia się mózg i mięśnie organizmu. Odgrywają więc ogromną rolę w żywieniu. Ich głównym źródłem są warzywa, owoce i produkty mączne.
Co warto z nich serwować dziecku?

  • pieczywo pełnoziarniste, makarony
  • warzywa: marchewka, pomidory, ogórki, papryka, sałata, natka pietruszki, rzodkiewka
  • owoce: banan, jabłko, gruszka, mandarynki

Białko
Ten składnik pokarmowy stanowi z kolei główny budulec organizmu. Jego niedobór w diecie dziecka może skutkować zaburzeniami rozwoju. Istotne są zarówno białka roślinne jak i zwierzęce. Które z nich warto włączyć do zestawu śniadaniowego dziecka?

  • nabiał: mleko, jogurty, twarogi
  • produkty sojowe: tofu, mleko sojowe, pieczywo sojowe
  • wyroby garmażeryjne: szynka dobrej jakości np. wiejska, wiśniowa i polędwica wieprzowa
  • pasty rybno-serowe lub jajeczne, łosoś

Tłuszcze
Są najbardziej kalorycznymi składnikami odżywczymi. Można je dostarczać dziecku np. pod postacią smarowideł. Najlepszym okaże się tu masło, bogate w witaminy A, D i E. Dobrym wyborem będzie też margaryna, zawierająca kwasy omega-3 omega-6 (pozytywnie wpływające na rozwój i układ nerwowy), o niskiej zawartości tłuszczów trans (nienasyconych kwasów tłuszczowych, o właściwościach nasyconych kwasów tłuszczowych). Warto również zaproponować dziecku orzechy włoskie i migdały.

Witaminy
Najlepszym źródłem witamin są warzywa, owoce, orzechy i nasiona. Witaminy są niezbędne każdemu organizmowi do poprawnego funkcjonowania. Dzięki nim każdy z układów organizmu działa bez zastrzeżeń. Trzeba od razu zaznaczyć, że niezdrowe są zarówno niedobory, jak i nadmiar witamin.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:

  • A i E – obydwie warunkują prawidłowy stan skóry, błon śluzowych i włosów, witamina A pozytywnie wpływa na wzrok; ich źródła to produkty nabiałowe, sojowe, masło, margaryna, jaja i awokado
  • D – jest potrzebna m.in. do wchłaniania wapnia, zapobiega rozwojowi krzywicy; znajdziemy ją w mięsie, nabiale, rybach i podrobach (wątróbka)
  • K – odpowiadające za prawidłowe krzepnięcie krwi; bogate są w nią zielone warzywa (sałata, szpinak, brokuły, natki), awokado, rzepa

Witaminy rozpuszczalne w wodzie:

  • witaminy z grupy B – są sprzyjają w głównej mierze pracy układu nerwowego i krwionośnego (zapobieganie niedokrwistości), obfitują w nie mięso, ryby, nabiał i orzechy
  • witamina C – pomaga zapobiegać infekcjom i wchłaniać inne substancje, jak np. żelazo; jej bogatym źródłem są owoce (pomarańcze, mandarynki, jabłka) i warzywa (papryka, pomidory, szpinak)

Mikroelementy

  • magnez i potas – są potrzebne do prawidłowej pracy mięśni i serca (pomidory, banany, brzoskwinie, czekolada, kakao, wody mineralne)
  • wapń i fosfor – to podstawowe pierwiastki budujące kości i zęby; wapń dodatkowo bierze udział m. in w stymulowaniu odporności i krzepnięciu krwi (nabiał – ser żółty, twarogi, mleko; ryby – sardynki, wody mineralne)
  • żelazo – zapobiega niedokrwistości (czerwone mięso, sardynki, płatki śniadaniowe, suszone figi, szpinak, brokuły)

Płyny
Dzieci powinny przyjmować od 1,5 do 2 litrów płynów dziennie. Dobrze, gdy są one wartościowe, czyli np. wody mineralne, mleko w kartoniku, soki owocowe, warzywne, warzywno-owocowe.

Dzieciom nie powinniśmy serwować przekąsek o nikłych wartościach odżywczych, a więc chipsów, batonów, cukierków oraz fast-foodów.
 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (13)
/03.08.2011 16:18
niebawem zaczyna sie rok szkolny chcialabym kupic corce nowy plecak sniadaniówke i pare innych rzeczy ale nie wiem gdzie moglabym to znalezc na internecie i w jakim sklepie moglabym to nabyc...?
/03.08.2011 21:28
Ja wszystko dla mojego dziecka kupuję na ezabawki.pl myslę że takie rzeczy tez tam sie znajdą!
/03.08.2011 21:28
Ja wszystko dla mojego dziecka kupuję na ezabawki.pl myslę że takie rzeczy tez tam sie znajdą!
POKAŻ KOMENTARZE (10)