Reklama

Jest niemal pewne, że inne dzieci w klasie też mają ADHD lub inną formę zaburzeń uczenia się. Im szybciej nauczymy się traktować te stany normalnie i zrozumiemy, czym są, tym lepiej dla wszystkich.
Polecamy: Praca z dzieckiem ADHD w domu

Reklama

Dziesięć wskazówek jak wyjaśnić dzieciom, czym jest ADHD

  1. Mów prawdę. Najpierw zdobądź wiadomości, a potem przekaż je dziecku. Mów wprost, uczciwie i zrozumiale.
  2. Używaj dokładnego słownictwa. Dziecko zaniesie ze sobą Twoje wyjaśnienie, dokądkolwiek się uda.
  3. Porównaj ADHD do krótkowzroczności. Będzie to dokładne i nie wniesie negatywnych skojarzeń emocjonalnych.
  4. Odpowiadaj na pytania. Proś o pytania. Nie bój się przyznać, że czegoś nie wiesz, ale potem postaraj się znaleźć odpowiedź.
  5. Upewnij się, że powiedziałeś dziecku, czym ADHD nie jest! (głupotą, opóźnieniem, złym charakterem itp.)
  6. Podaj pozytywne przykłady: z historii (Thomas Edison) lub z otoczenia dziecka (członek rodziny).
  7. Jeśli to możliwe, powiadom innych, że dziecko ma ADHD. Nie ma żadnych powodów, by ukrywać zaburzenie, czy się go wstydzić!
  8. Uczul dziecko, aby nie używało ADHD jako wymówki. Dziecko musi nadal brać odpowiedzialność za to, co robi.
  9. Poucz innych – edukuj. Najsilniejszą bronią i gwarantem właściwego leczenia jest wiedza.
  10. Poucz dziecko, jak mogłoby odpowiadać na pytania innych. Przygotuj dziecko na trudne sytuacje, odgrywając z nim różne scenki. Podstawowa reguła: Mówić prawdę!
Reklama

Czytaj też: Jak rozmawiać z nadpobudliwym dzieckiem.

Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska – Łaz
Źródło: Hallowell E. M., Ratey J. J. „W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”.

Reklama
Reklama
Reklama