Zbożowe ABC - Bobovita fot. Materiały prasowe

Zbożowe ABC – Jakie węglowodany powinny znaleźć się w diecie dziecka

Węglowodany to – obok białek i tłuszczów – jedne z podstawowych składników pokarmowych w diecie człowieka, już od momentu poczęcia. Na początku maluch czerpie je z pożywienia, będąc jeszcze w brzuchu mamy.
Redaktorki Polki.pl / 01.12.2020 17:38
Zbożowe ABC - Bobovita fot. Materiały prasowe

W grupie węglowodanów mieści się wiele związków, które pełnią odmienne funkcje w organizmie – można do nich zaliczyć węglowodany złożone i proste. Na pytanie, czy każde z nich są równie ważne w diecie dziecka oraz jakie produkty będą ich najlepszym źródłem, odpowiada ekspert.

Jaką rolę odgrywają węglowodany w diecie malucha?

Milena Nosek, dietetyk, ekspert współpracujący z BoboVita: Okres wczesnego dzieciństwa to czas, kiedy w młodym organizmie zachodzą bardzo dynamiczne procesy rozwojowe. Aby maluch mógł harmonijnie rosnąć, potrzebuje energii i ważnych składników odżywczych, które powinny być mu dostarczane każdego dnia, wraz z prawidłowo zbilansowaną, dostosowaną do wieku dietą.

Zapotrzebowanie na mikro- i makroelementy zmienia się w zależności od etapu rozwoju dziecka. Na przykład w okresie niemowlęcym, ze względu na intensywny rozwój mózgu oraz wzmożoną aktywność fizyczną, która pobudza do pracy mięśnie, organizm malucha potrzebuje dużych dawek energii – wtedy jednym z jej najlepszych i najszybciej dostępnych źródeł są węglowodany.

Czym się różnią węglowodany złożone od prostych i jaki powinien być ich udział w diecie malucha?

Milena Nosek: Ze względu na budowę węglowodany dzielą się na proste (tzw. „cukry”) i złożone. Pełnią one inne, ale równie ważne funkcje w organizmie – warto przy tym pamiętać, że jadłospis malucha powinien uwzględniać je w zupełnie różnych proporcjach. Węglowodany proste to pojedyncze cząsteczki związków, które odgrywają ważną rolę w żywieniu człowieka, np. glukoza stanowi źródło energii dla mózgu i innych narządów – nerek, serca, jelit, a jej zapasy tworzone są w wątrobie i mięśniach w postaci glikogenu.

Węglowodany złożone to związki składające się z wielu cząsteczek cukrów prostych. Mają odmienny i niesłodki – w odróżnieniu do węglowodanów prostych – smak. Można do nich zaliczyć oligosacharydy, frakcje błonnika pokarmowego (tj. inulinę, pektyny, celulozę) czy skrobię. Podstawowe źródło energii w jadłospisie dziecka powinny stanowić węglowodany złożone, a niewielka jej część może pochodzić z węglowodanów prostych. Źródła obu grup węglowodanów to owoce i ich przetwory, produkty mleczne, nasiona, a przede wszystkim zboża.

Jakie produkty są najlepszym źródłem węglowodanów dla najmłodszych?

Milena Nosek: Na samym początku rozszerzania diety innym niż mleko mamy źródłem węglowodanów są warzywa i owoce, a w następnej kolejności – produkty zbożowe. Choć ich dostępność na sklepowej półce jest szeroka, warto pamiętać, że nie każde z nich będą odpowiednie dla niemowlęcia czy małego dziecka.

Delikatny młody organizm na wczesnym etapie rozwoju nie jest przystosowany do spożywania zbóż zawartych w żywności dla dorosłych. Z tego względu dla maluchów, które są w trakcie rozszerzania diety, warto wybierać produkty zbożowe przeznaczone specjalnie dla nich, czyli ze wskazaniem wieku na opakowaniu. To na przykład kaszki i kleiki, których skład i konsystencja zostały dopasowane do etapu rozwoju dziecka, a zawarte w nich zboża przechodzą nawet kilkaset testów jakości i bezpieczeństwa. Są dobrym źródłem węglowodanów, a ponadto dostarczają niemowlęciu białka, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne.

Rozwój dziecka i żywieniefot. Materiały prasowe

Kaszka – dlaczego to dobry wybór na początek?

Milena Nosek: Porcja kaszki, przygotowana zgodnie z opisem na opakowaniu, to dla dziecka pełnowartościowy posiłek, który dostarcza maluchowi odpowiednią ilość składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. Stanowi także element zróżnicowanej diety, który wzmacnia kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Producenci żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oferują szeroki asortyment kaszek, które zawierają różnorodne i wartościowe zboża, takie jak proso, ryż, owies, żyto, jęczmień, kukurydzę czy pszenicę. Na polskim rynku można znaleźć kaszki w wielu pysznych, również owocowych smakach, które nie zawierają dodatku cukru*, a zgodnie z przepisami prawa także konserwantów, barwników i wzmacniaczy smaku.

Dbając o prawidłowy rozwój dziecka, rodzice mogą wybierać kaszki spośród wariantów mlecznych i bezmlecznych. Te pierwsze zawierają dodatek mleka modyfikowanego i należy przygotować je na ciepłej przegotowanej wodzie. Kaszki bezmleczne zaś można przyrządzić, dodając do nich mleko mamy lub odpowiednio dopasowane do wieku mleko modyfikowane.

Artykuł powstał z udziałem marki Bobvita.

Ważne informacje: Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzania pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka.

* Zawierają naturalnie występujące cukry ze zbóż, owoców i mleka.

Bibliografia:

  1. Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży pod red. Szajewskiej H. i Horvath A, Medycyna praktyczna, Kraków 2017.
  2. Lebiedzińska A., Węglowodany w diecie człowieka. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, XLI, 3, 215 – 218, 2008.
  3. Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży pod red. Szajewskiej H. i Horvath A., Medycyna praktyczna, Kraków 2017.
  4. Dotyczy produktu przygotowanego zgodnie z rekomendacją producenta, dodatek mleka i owoców w proszku w zależności od rodzaju kaszki.