Objawy zaburzeń integracji sensorycznej SI fot. AdobeStock

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI): diagnoza i leczenie

Jeśli twoje dziecko nie lubi lepić z plasteliny i ciastoliny, bujać się na huśtawce, ciągle narzeka, że uwierają je metki w ubraniach, być może ma problemy ze zmysłami.
Milena Oszczepalińska / 12.09.2019 11:53
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej SI fot. AdobeStock

Bywa, że pozornie prawidłowo rozwijające się dziecko ma różne nietypowe przyzwyczajenia i upodobania, np. nosi bluzki założone wyłącznie na lewą stronę lub nie chce lepić z plasteliny. Jeśli tak jest w przypadku twojego dziecka, powinnaś szczególnie je obserwować, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że ma zaburzenia integracji sensorycznej. Podpowiadamy, jak je właściwie rozpoznać i zdiagnozować!

Co to jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna (SI) to umiejętność rozpoznawania, łączenia, porządkowania wszystkich informacji i bodźców, które do nas napływają. Jeśli funkcjonuje prawidłowo, pozwala nam na właściwe odbieranie sygnałów i reagowanie na nie. SI to też integracja zmysłów – dzięki niej to, co widzimy, możemy połączyć z tym, co słyszymy i nasz odbiór rzeczywistości jest adekwatny do stanu faktycznego.

Objawy świadczące o zaburzeniach integracji sensorycznej

Zadaniem  rodzica jest baczne przyglądanie się dziecku. Może ono wysyłać różne sygnały świadczące o tym, że jego zmysły nie funkcjonują w prawidłowy sposób. W większości przypadków takie dzieci są nadwrażliwe (np. na dotyk, dlatego drażnią go metki na bluzkach, na słuch, dlatego przeszkadza mu np. dźwięk zasuwanego suwaka, itd.). Sygnałami alarmującymi są kłopoty z :

  • głośnym, wybuchowym zachowaniem;
  • panowaniem nad emocjami;
  • potrzebą bycia wszędzie naraz;
  • poprawnym mówieniem, wymawianiem pewnych głosek;
  • zachowaniem porządku w swoim pokoju, plecaku, w półkach;
  • poruszaniem się, np. potykanie się o własne nogi.

Kiedy konieczna jest terapia?

Nieodpowiednie zachowanie dziecka nie zawsze świadczy o zaburzeniach SI. Gdy jednak takich sygnałów alarmujących jest sporo, warto zastanowić się nad zdiagnozowaniem dziecka w kierunku zaburzeń integracji sensorycznej. Terapia SI szczególnie potrzebna wtedy, gdy zaburzenia bardzo utrudniają albo w zasadzie uniemożliwiają dziecku normalne, codzienne funkcjonowanie.

Trzeba wiedzieć, że dziecko cierpiące na zaburzenia SI często uważane jest za niegrzeczne, niekulturalne i niekoleżeńskie, a przez to bywa odrzucane przez rówieśników. Brak terapii ma wówczas bardzo niekorzystny wpływ na dziecko, może powodować obniżenie jego samooceny i zaburzyć poczucie własnej wartości.

Zobacz też: Jak rozpoznać kłopoty z integracją sensoryczną? [WIDEO]

Jak wyglądają zajęcia w terapii SI?

Zanim postawi się odpowiednią diagnozę, specjalista musi poobserwować dziecko i zobaczyć, jak zachowuje się np. w trakcie swobodnej zabawy. Jeśli uzna to za konieczne, przygotuje zestaw ćwiczeń i zajęć dostosowanych do potrzeb konkretnego dziecka. Terapia odbywa się zwykle poprzez ruch i zabawę. Wykorzystuje się w niej takie pomoce, jak:

  • piłki,
  • trampoliny,
  • materace,
  • drabinki,
  • wałki,
  • równoważnie.

Każda forma zabawy włączona do terapii ma za zadanie usprawnić działanie tych zmysłów, z którymi dziecko sobie nie radzi.

Miasteczko zmysłów

Tagi: zmysły
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)