Cel główny: poznanie zasad pisowni wyrazów z „ch”
Cele operacyjne:
- usprawnia pracę obu półkul mózgowych, przekracza środkową linię ciała;
- ćwiczy umiejętność wypowiadania się;
- usprawnia grafomotorykę;
- kształci logiczne myślenie, kojarzenie;
- usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową;
- ćwiczy pamięć wzrokową oraz słuchową.
Metody: słowna - praktycznego działania
Formy: zbiorowa - indywidualna - jednolita
Środki dydaktyczne: ortograficzne tablice ścienne, „Mistrz ortografii”
Polecamy: XIV scenariusz zajęć korekcyjno- kompensacyjnych
Przebieg zajęć:
- Gimnastyka mózgu P. Dennisona,
- Rytualna rundka - wypowiedzi ustne: Z czym kojarzy Ci się ucho?
- Omówienie prac domowych,
- Przedstawienie zasad pisowni wyrazów z „ch”,
- „Mistrz ortografii” M. Iwanowicz: „Uczę się pisać wyrazy z ch i h” s. 64-69:
- tworzenie zdrobnień od podanych rzeczowników,
- rozwiązywanie zagadek słownych,
- podpisywanie obrazków wyrazami z „ch”,
- rozwiązywanie rebusów,
- tworzenie wyrazów tej samej rodziny wyrazów,
- rozwiązywanie krzyżówek,
- łączenie wyrazów z ich znaczeniami,
- rozwiązywanie rozsypanek wyrazowych,
- uzupełnianie zdań rzeczownikami z ramki,
Zobacz także: XX scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Skojarzenia: każdy podaje skojarzenie do hasła podanego przez poprzednika; co piąta osoba próbuje powtórzyć wszystkie wymienione skojarzenia,
- Omówienie prac domowych.