Podczas terapii łatwo można dostrzec, że dzieci mające problemy z opanowaniem umiejętności czytania i pisania różnią się między sobą: są w różnym wieku, uczęszczają do innych klas. Niezależnie od stopnia nasilenia trudności stwierdzonych u tych dzieci mogą im być stawiane odmienne wymagania dotyczące poziomu opanowania techniki czytania i pisania.
Przyczyny kłopotów z czytaniem i pisaniem
Źródła kłopotów uczniów mogą być różnej natury. Rodzina każdego dziecka ma swoją specyfikę. Składają się na nią określone warunki bytowe, status społeczny rodziców, tradycje kulturowe, wewnętrzna struktura rodziny, klimat w niej panujący i wreszcie jej relacje z dzieckiem oraz postępowanie, gdy ma ono jakieś problemy.
Odmienna może być także sytuacja szkolna dzieci, zależna od nastawienia do nich i ich kłopotów nauczycieli oraz kolegów z tej samej klasy.
Warto wiedzieć: Niepowodzenia szkolne - jak sobie z nimi radzą dzieci?
Zdolności ucznia
Nie taki sam jest też poziom uzdolnień uczniów. Różnią się oni stopniem łatwości przyswajania, kojarzenia i zapamiętywania przekazywanych wiadomości, zdolnością koncentracji uwagi, tempem pracy, motywacją do niej, aktywnością i wytrwałością w działaniu. Różni ich ponadto umiejętność nawiązywania kontaktu i współdziałania z innymi osobami.
Osobowość terapeuty
Wszystko to ma swoisty wpływ na skuteczność terapii pedagogicznej. Oczywiście nie bez znaczenia są umiejętności i osobowość terapeuty oraz jego nastawienie do prowadzonej terapii, a także stosunek do dziecka i jego rodziców. Istotna jest wiara specjalisty we własne kompetencje, a niezłomne przekonanie o końcowym sukcesie pomnożone przez zaufanie i wiarę dziecka w to, że poprawa nastąpi, są podstawą jej uzyskania.
Polecamy: Czego nie należy wymuszać na dziecku?
Autor: Joanna Baran
Fragment pochodzi z książki „Co zrobić, żeby dziecko sprawniej czytało i pisało, a dorosły przetrwał” Joanny Baran, Wydawnictwo Harmonia, 2009. Publikacja za zgodą wydawcy. Tytuł, lid i śródtytuły od redakcji.