Problemy początkującego przedszkolaka

Pierwsze dni w przedszkolu to dla dziecka nowe otoczenie i nieznajome twarze. Nie oznacza to jednak, że nie można pomóc maluchowi w przystosowaniu się do tej zmiany. Eksperci programu Akademia Misia Haribo radzą, jakie zachowania rodziców i opiekunów ułatwią naszym pociechom odnalezienie się w nowej roli.
/ 06.09.2007 07:02
Pierwsze dni w przedszkolu to dla dziecka nowe otoczenie i nieznajome twarze. Nie oznacza to jednak, że nie można pomóc maluchowi w przystosowaniu się do tej zmiany. Eksperci programu Akademia Misia Haribo radzą, jakie zachowania rodziców i opiekunów ułatwią naszym pociechom odnalezienie się w nowej roli.

Rozstanie z rodzicami
Lęk przed rozstaniem z rodzicami to zazwyczaj pierwsza i największa trudność, którą przezwyciężyć muszą przedszkolaki. Uczucie to towarzyszy zwłaszcza maluchom przebywającym dotychczas wyłącznie z mamą. Dodatkowo, im młodsze dziecko, tym rozstania znosi mniej chętnie. „Nie jest prawdą, że dziecko wyrwane z objęć mamy, szybciej o niej zapomina i chętniej rozpoczyna zabawę z kolegami. Czasem właśnie wtedy ma do rodziców więcej żalu i pretensji“ – zauważa Krystyna Zielińska, psycholog-logopeda, ekspert Akademii Misia Haribo. W takiej sytuacji najważniejsze jest okazywanie dziecku zrozumienia. „Pozwólmy maluchowi się wypłakać. Wytłumaczmy też, że wszystkie dzieci rozstają się z mamą i idą do przedszkola” – dodaje. Przezwyciężenie lęku będzie dla naszej pociechy dużo łatwiejsze, jeśli sale przedszkolne, w których ma codziennie przebywać, okażą się przyjazne, kolorowe i wesołe, a materiały dydaktyczne stosowane w trakcie zajęć będą ciekawe i różnorodne.
Aby przyczynić się do tworzenia takich właśnie placówek, Akademia Misia Haribo wspomaga przedszkola publiczne dodatkowymi pomocami naukowymi w postaci m.in. zeszytów ćwiczeń oraz gier planszowych i przyborów plastycznych, które można wygrać w konkursach Akademii.

Brak samodzielności
Po przekroczeniu progu przedszkola maluchy często napotykają problemy wynikające z braku samodzielności. Nie wszystkie dzieci potrafią bez pomocy dorosłych wiązać buciki, zapinać sweter, jeść czy korzystać z toalety. Zdaniem Krystyny Zielińskiej, rodzice mniej samodzielnych maluchów powinni wybierać dla swoich pociech praktyczne ubranka (np. buty na rzepy czy bluzki wkładane „przez głowę”), aby dziecko nie czuło się zawstydzone w gronie rówieśników. Istotne jest, aby chwalić malucha za każdy nawet najmniejszy sukces i utwierdzać go w przekonaniu, że już wkrótce nauczy się wykonywania czynności, które sprawiają mu trudność.

Zabawy z grupie
Może się także zdarzyć, że dziecko nie potrafi bawić się z rówieśnikami – nie chce dzielić się ulubioną zabawką lub nie umie wchodzić w role, których wymaga od niego scenariusz zabawy. W takiej sytuacji rodzice powinni zachęcać swoje pociechy do zabawy z kolegami i koleżankami, pamiętając jednak, by nie nalegać, jeśli nie mają na to ochoty. ”Dajmy dzieciom szansę bawić się według własnego scenariusza, a innym razem zaproponujmy zabawę według naszych reguł. Dzięki temu maluchy niepostrzeżenie podporządkują się określonym rolom i wymaganiom” – radzi Krystyna Zielińska. Propozycje ciekawych zajęć, które pomogą naszym pociechom w zrozumieniu reguł wspólnej nauki i zabawy oferuje także Internetowa Akademia Misia Haribo na stronie www.haribo.com. Dzięki zawartym tam scenariuszom zajęć nauczyciele przedszkolni otrzymają niezastąpioną pomoc, a wszyscy rodzice i opiekunowie - propozycje zabaw, które przeprowadzić można również w rodzinnym gronie.

Dokuczanie rówieśnikom
Dzieci potrafią być bezwzględne w traktowaniu rówieśników. Każda odmienność może być pretekstem do zabawy kosztem innych. „Kiedy maluch sygnalizuje, że koledzy mu dokuczają, należy porozmawiać z nim, pokazać mu jego atuty. To pozwoli nabrać pewności siebie i pomoże odpierać ataki ze strony rówieśników” – mówi Krystyna Zielińska. Jednocześnie należy wytłumaczyć dziecku, że takie zachowania są naganne i sprawiają przykrość innym.

Zajęcia plastyczne
Lekcja plastyki czy zajęcia z rysunku także mogą okazać się źródłem problemów małego przedszkolaka. Niektóre maluchy mają mniejsze zdolności manualne od swoich rówieśników. Nie lubią rysować, wycinać, nie wspominając już o malowaniu węglem, wydzieraniu czy wyplataniu ze sznurków. Aby zachęcić malucha do przygody z plastyką, należy chwalić wszystkie dzieła małego artysty oraz razem z nim wykorzystywać coraz to nowe techniki. „Istotne jest, aby nie zachęcać maluchów do rywalizacji poprzez stosowanie porównań i stawianie innych za przykład, bo to bardziej zniechęca do podejmowania wysiłków niż mobilizuje” – zauważa Krystyna Zielińska. Dodatkowej motywacji do rozwoju wyobraźni, wrażliwości estetycznej i zdolności manualnych dostarczaja najmłodszym udział w konkursach plastycznych takich, jakie organizuje Akademia Misia Haribo. Możliwość wspólnej zabawy w ryzowanie na zadany temat oraz wygrania nagród i spotkania z Misiem Haribo daje przedszkolakom poczucie, że ich zaangażowanie jest docenione. Dzieci przekonują się, że warto być aktywnym nawet wówczas, kiedy dana czynność początkowo sprawia trudność.

Niejadki
Aby ułatwić maluchom adaptację w pierwszej placówce edukacyjnej, pamiętajmy, że w każdej sytuacji dziecko, podobnie jak dorosły, ma prawo do poszanowania jego upodobań kulinarnych. Zdarza się, że tuż po przekroczeniu progu przedszkola nasz maluch traci dobry humor, gdy dowiaduje się, że w jadłospisie znajduje się znienawidzona potrawa. Nie zmuszajmy naszej pociechy do jedzenia tego, czego naprawdę nie lubi. Taka presja najczęściej wywołuje efekt odwrotny od zamierzonego. Najważniejsze jest, aby przedszkolak był pogodny i spokojny, nawet jeśli przez jakiś czas będzie trochę głodny.

Akademia Misia Haribo to program edukacyjny, którego celem jest wspieranie edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Do Akademii przystąpić mogą przedszkola publiczne z całego kraju, rodzice dbający o prawidłowy rozwój swoich pociech oraz dzieci. Patronem honorowym Akademii Misia Haribo jest Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, stowarzyszenie pożytku publicznego działające na rzecz dzieci od ponad 86 lat. Działania Akademii wspiera Rada Programowa, do której zaproszeni zostali pedagog i nauczyciel plastyki Halina Żórawińska, psycholog-logopeda Krystyna Zielińska, dr pediatra Piotr Albrecht oraz przedstawiciele Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Eksperci biorą udział w merytorycznym przygotowaniu zasad funkcjonowania Akademii oraz opracowaniu przyjaznych i podzielonych na grupy wiekowe zeszytów ćwiczeń. Maskotką programu jest Miś Haribo – od 85 lat przyjaciel dzieci na całym świecie. Akademia działa także w Internecie, na stronie www.haribo.com.

Informacje o firmie:
HARIBO to istniejący od 1920 roku producent żelków, pianek i gum rozpuszczalnych znanych na całym świecie. W swojej ofercie ma kilkaset rodzajów produktów HARIBO, pianek Marshmallows oraz gum rozpuszczalnych MAOAM o imponującym bogactwie kształtów, kolorów i smaków. Firma produkuje swoje wyroby w 18 fabrykach na świecie a jej produkty są kupowane przez dzieci i dorosłych w ponad 100 krajach. HARIBO produkuje dziennie 80 milionów Złotych Misiów. Z ich rocznej produkcji mógłby powstać łańcuch otaczający trzykrotnie ziemię! W Polsce HARIBO obecne jest od 1992 roku. Wysoką jakość produktów Haribo potwierdzają otrzymane nagrody i wyróżnienia: „Superprodukt 2005”, „Produkt Roku. Innowacja 2006”, „Złota Odznaka Jakości 2006, „Top Innowacje”, „Lider Forum 2006”, złoty i srebrny medal DLG 2007.