Jak poprawić odporność u dziecka fot. Adobe Stock

Jak poprawić odporność u dziecka - naturalne metody i witaminy

Jak wzmacniać odporność dziecka - kluczem jest dieta (bogata w witaminy C, E, cynk) oraz aktywność fizyczna, ale w okresie zakażeń wirusem pomogą też lizaty i tran. Nie bez znaczenia są też dobre praktyki związane z higieną i ubiorem.
Edyta Liebert / 17.03.2020 12:23
Jak poprawić odporność u dziecka fot. Adobe Stock

Walka z koronawirusem na świecie koncentruje uwagę na osobach starszych i dorosłych, którzy są w grupie ryzyka. Dzieci nie są odporne na koronawirusa - one też chorują z tym, że rzadziej, a chorobę przechodzą lżej. Nie wiemy z jakim efektem długofalowym przyjdzie nam się zmierzyć. Odporność u dziecka buduje się latami - wymieniamy tu najważniejsze jej składowe.

Aktywność fizyczna

Ruch jest podstawą zdrowego rozwoju i odporności. Aktywność fizyczna powinna być dostosowana do wieku dziecka i odbywać się najlepiej na świeżym powietrzu. W przypadku niemowląt podstawą jest chodzenie na spacery, planowanie drzemek w wózku. Pamiętaj, że przegrzewanie dziecka jest w równym stopniu niekorzystne, jak wychłodzenie. Rozrywka i przebywanie na dworze to podstawa wzmacniania odporności u małego dziecka.

Sen i odpoczynek

Twoje dziecko często choruje, a chodzi do żłobka lub przedszkola? Prawdopodobnie jego odporność jest obniżona przez brak wystarczającej ilości snu i odpoczynku po zabawie lub z racji porannych pobudek. Higiena snu jest ważna niezależnie od wieku. Zadbaj o wietrzenie mieszkania i odpowiednią temperaturę w mieszkaniu.

Brak stresu

Momenty emocjonalne, związane ze stresem (klasówka w szkole, koronawirus) i nadpobudliwością wpływają na obniżenie odporności. Warto wprowadzić wyciszające zabawy - malowanie, grę na instrumencie, grę planszową. Uskutecznij spacery i rodzinne rozmowy - dowiedz się, jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie.

Karmienie piersią

Jeśli jesteś mamą niemowlaka (lub będziesz) wiesz zapewne, że karmienie piersią jest najlepszą metodą dbania o odporność u dziecka. Dzieci karmione piersią są skuteczniej chronione przed biegunką zakaźną i zapaleniami ucha środkowego, rzadziej chorują na infekcje dróg oddechowych, moczowych oraz bakteryjne zapalenie  opon mózgowo-rdzeniowych.

Zdrowa i różnorodna dieta

Zdrowa dieta to filar odporności. Koniecznie przeczytaj, jakie 7 produktów sprzyja wzmocnieniu odporności. Poprawa odporności u dziecka musi mieć swój początek właśnie w jelitach. Dieta powinna zawierać białko, warzywa i owoce bogate w witaminę C, cynk, miedź i naturalne prebiotyki. Nie zapominaj o białym serze, jajkach czy kefirze. W okresie zakażeń wirusami - ale nie tylko wtedy - podawaj dziecku:

  • pestki słonecznika i dyni,
  • kiełki,
  • rośliny strączkowe,
  • ryby,
  • jabłka (oraz inne owoce sezonowe)
  • kapustę kiszoną,
  • natkę pietruszki,
  • paprykę. 

Higiena osobista 

Na poprawę odporności u dziecka składa się także dbałość o ciało od zewnątrz. Dłonie są bardzo bogatym rezerwuarem drobnoustrojów, dotykamy nimi różnych przedmiotów, których wcześniej dotykały setki innych rąk. Na odporność dziecka ma wpływ regularne dbanie o higienę osobistą, również o prawidłowe mycie zębów czy właściwą higienę uszu.

Co na odporność u dziecka, czyli inne sposoby na wzmocnienie

  • Lizaty bakteryjne. To doustne szczepionki przepisywane na receptę, są jedną z najlepiej przebadanych grup leków, które mogą odgrywać rolę w profilaktyce zakażeń układu oddechowego. Są one skuteczne w przypadku infekcji wirusowych, gdyż stymulują odpowiedź immunologiczną nieswoistą.

  • Probiotyki (niektóre). W badaniach wykazano pewien wpływ profilaktycznego podawania wybranych probiotyków (np. Lactobacillus GG [LGG], L. rhamnous DSM 17 938, Streptococcus salivarius) na zmniejszenie ryzyka typowych zakażeń wieku dziecięcego (układu oddechowego lub przewodu pokarmowego) u małych dzieci.

  • Witaminy na odporność. Szczególnie witamina A (poprawia funkcjonowanie białych krwinek, zwiększając odporność na infekcje), witaminy z grupy B (witamina B2 wzmacnia ochronę przed infekcjami bakteryjnymi, witamina B6 ma wpływ na pracę układu odpornościowego, a witamina B12 uczestniczy w podziałach i wzroście komórek), witamina C (przyczynia się do zwiększenia liczby białych krwinek), witamina D (ma udział w rozwoju naturalnej odporności u dzieci, witamina E (przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki).

  • Tran. To olej uzyskiwany z wątroby rekina lub dorsza, który zawiera witaminy A, D i E oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Kwasy omega-3 i omega-6 wykazują działanie przeciwzapalne, zapobiegają procesom alergicznym i korzystnie wpływają na odporność. 

  • Wyciągi roślinne. Popularne są teraz wyciągi z aloesu, żeń-szenia, jeżówki i czosnku. Wyciąg z aloesu zawiera sole mineralne, witaminy, aminokwasy, enzymy i naturalne związki o działaniu przeciwzapalnym. Warto konsultować z lekarzem podawanie takich preparatów.

Inne istotne informacje na temat budowania odporności: Zagrożenie wirusem? 12 prostych sposobów na poprawę odpornościJak prawidłowo myć ręceNa smartfonie żyje więcej bakterii, niż na desce klozetowej

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/17.03.2020 23:24
Nie zapominajmy, że dzieci są dziećmi i przy diecie, w której są kiszonki, kiełki, pestki itp mogą zwyczajnie grymasić. Dlatego swoim daje do picia gotowe soczki, które zawierają witaminy np kubusie, bardzo je lubią ;-)