Kształcenie zintegrowane możliwością wyrównania szans
Pierwsze szkolne kłopoty dziecka wynikają bardzo często z trudności w pisaniu i czytaniu. W kształceniu zintegrowanym, w którym podstawowym założeniem jest właśnie nauka czytania, niepowodzenia w tym zakresie decydują o dalszych losach dziecka, stają się często powodem zniechęcenia do nauki, wystąpienia reakcji nerwicowych oraz problemów wychowawczych. Aby je przezwyciężyć, trzeba poznać przyczyny tego stanu rzeczy i znaleźć odpowiednie środki zaradcze.
Najczęstsze przyczyny problemów szkolnych
Do najważniejszych źródeł trudności w szkole należą:
- obniżona sprawność intelektualna,
- przewlekłe schorzenia,
- zaburzenia mowy,
- zaburzenia wzroku i słuchu,
- brak pozytywnej motywacji do nauki,
- brak pełnej dojrzałości szkolnej,
- złe metody nauki pisania i czytania,
- fragmentaryczne zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych,
- zła sytuacja rodzinna.
Występujące rodzaje niepełnosprawności
Niepełnosprawność to obniżona sprawność jakiegoś organu lub funkcji.
Obniżona sprawność często utrudnia wykonywanie różnych czynności, czy zadań szkolnych oraz zabawę i uczestniczenie w zajęciach z dziećmi pełnosprawnymi. Najwięcej w szkołach jest uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (z pogranicza upośledzenia lub z upośledzeniem w stopniu lekkim i umiarkowanym). Drugą co do liczebności grupę stanowią dzieci z niepełnosprawnością ruchową, głównie z porażeniem mózgowym. Trzecia grupa to dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi w zachowaniu oraz deficytami analizatora percepcji wzrokowej, słuchowej, czy kinestetycznej, a także przewlekle chore. Ich trudności można znacznie złagodzić lub całkowicie usunąć, udzielając im specjalnego wsparcia.
Fragment pochodzi z książki "Uwierz w siebie" autorstwa Renaty Naprawa, Alicji Tonajewskiej, Krystyny Szczepańskiej (Wydawnictwo Harmonia, 2010). Tytuł, lead i śródtytuły pochodzą od redakcji. Publikacja za zgodą od wydawcy.
Chcesz wiedzieć więcej - przeczytaj: Czym jest niepełnosprawność intelektualna?