Co robić by osiągnąć sukces - nawyki ludzi sukcesu fot. Fotolia

Jak osiągnąć sukces - 11 dobrych nawyków

Jeśli schematy zachowań ograniczają cię i stają na drodze do sukcesu, zmień je na lepsze!
/ 20.10.2015 14:29
Co robić by osiągnąć sukces - nawyki ludzi sukcesu fot. Fotolia
Zastanawiasz się czasem, dlaczego jedni ludzie osiągają sukces, kiedy inni mogą o nim tylko pomarzyć? To, że komuś się dobrze wiedzie nie musi oznaczać, że jest wybitnie uzdolniony czy ma wyjątkowe szczęście. Kluczem do sukcesu są w dużej mierze dobre nawyki.

Co robić, aby przerwać znany schemat?

Znasz to: wieczorem obiecujesz sobie, że następnego dnia wstaniesz wcześniej, pójdziesz pobiegać, po szybkim prysznicu zjesz zdrowe śniadanie i pójdziesz do pracy. Tymczasem znów budzisz się o takiej porze, że ledwie starcza ci czasu na umycie zębów. Albo planujesz, że po pracy usiądziesz do projektu, dzięki któremu zaczniesz dodatkowo zarabiać. Udaje ci się nawet usiąść przed komputerem, włączyć odpowiedni program, lecz wszystko kończy się fiaskiem w momencie, gdy otwierasz przeglądarkę? Facebook, skrzynka e-mail, zdjęcia z wakacji… Oglądasz je mimo że wcale tego nie chcesz, bo nie taki był plan. W efekcie czujesz się źle sama ze sobą…
Nawyki, zarówno dobre jak i złe, kształtowane są przez całe życie. To „wgrane” w nas scenariusze, które zawsze odgrywamy chcąc ponieść jak najmniejsze koszty fizyczne i emocjonalne swoich działań. Niestety, często tracimy na tym więcej niż zyskujemy. Jeśli schematy pewnych zachowań ograniczają cię i stają na drodze do sukcesu, zmień je na lepsze!

Poznaj 10 dobrych nawyków, które wyrobili w sobie ludzie sukcesu:

1.    Nie przeładowuj swojego planu dnia

Łatwo stawić sobie wygórowane cele. To miłe, że myślisz o sobie dobrze i chcesz coś osiągnąć, ale pamiętaj: rób to małymi krokami. Jeśli zaplanowałaś, że dziś po pracy pójdziesz pobiegać, ugotujesz obiad na jutro, obejrzysz film z ukochanym i pouczysz się języka obcego, koniecznie wykreśl wszystkie te rzeczy ze swojej listy. Dlaczego? Po pierwsze po pracy musisz odpocząć. Jeśli wychodzisz z biura ok. godziny 17:00, do domu dotrzesz na ok. 18.00. Musisz coś zjeść, wziąć prysznic, może pójść na zakupy spożywcze. To kolejna godzina. Weź pod uwagę, że im później, tym twoja koncentracja jest niższa. Musisz dać sobie odrobinę psychicznego luzu...
Lepiej będzie, jeśli zaplanujesz jedną z rzeczy, które miałaś jeszcze przed chwilą na liście, ale zrobisz ją dokładnie i w skupieniu. Godzina nauki języka obcego czy ćwiczeń dziennie to bardzo dużo. Lepsze efekty zauważysz koncentrując się na jednej rzeczy, ale wykonując ją regularnie i sumiennie (np. we wtorki i czwartki biegam, w poniedziałki i środy uczę się języka. Dodatkowe zajęcia przekładam na piątek i weekend. Gotuję codziennie po wykonaniu zaplanowanych czynności). To o wiele lepszy sposób na sukces niż rozwojowy multitasking, który sprawia, że robisz wszystko po trochu i niedokładnie. Co więcej, niczego nie jesteś w stanie skończyć, bo wciąż w grafik wpadają ci nowe zadania. W ten sposób nie staniesz się mistrzem w żadnej z dziedzin.

2.    Kończ to, co zaczęłaś

Nawet jeśli już nie masz ochoty czytać książki, która nie przypadła ci po stu stronach do gustu, dokończ ją. Nauczy cię to samodyscypliny i ponoszenia konsekwencji. Ludzie sukcesu nie unikają odpowiedzialności, a to przekłada się na inne aspekty życia, w tym zawodowego.

3.    Twórz trwałe i prawdziwe relacje

Nie rozmieniaj się na drobne. Nie lubisz koleżanki z pracy? Nie musisz. Bądź uprzejma i uczynna, ale nic ponad to. Nie trać swojej energii na ludzi, którzy nic nie wnoszą do twojego życia (tym bardziej, jeśli nie wnoszą nic dobrego). Pielęgnuj za to relacje, które są dla ciebie dobre. Przemyśl, kto wspiera cię w trudnych momentach, na kogo możesz liczyć i dla kogo jesteś w stanie zrobić coś podobnego. Pamiętaj, przyjaźń powinna być oparta na równowadze. Jeśli jedna strona jest w stanie dać więcej niż druga, a druga albo nie chce brać, albo zabiera zbyt dużo, zastanów się nad tą relacją. Dotyczy to również ciebie – pomyśl, kogo zawiodłaś i dlaczego.

4.    Wysypiaj się

Jeśli nie śpisz 7-8 godzin dziennie, ciężko będzie ci osiągnąć sukces. Niewyspana nie skupiasz się, pijesz dużo kawy, przez co tracisz magnez niezbędny do prawidłowej pracy mózgu. Błędne koło. Dlatego  pamiętaj. Sen to regeneracja ciała i ducha, lepsza koncentracja, dobre samopoczucie, wyższa odporność na choroby. Pamiętaj o higienie snu – dzień zakończ w taki sposób, aby nic cię w nocy nie niepokoiło i nie wybudzało z procesu regeneracji.

5.    Spędzaj tyle czasu w ruchu (i na świeżym powietrzu), ile się da

Sport to zdrowie nie tylko fizyczne - pomoże ci utrzymać samą siebie w ryzach – też w wymiarze psychicznym. Może nie brzmi to zbyt lotnie, ale podejmowany codziennie wysiłek fizyczny pomoże ci zbudować rutynowy plan dnia. Trzymanie się go to jeden z dobrych nawyków cechujących ludzi sukcesu. Dodatkowo, jeśli masz możliwość, uprawiaj sport poza zamkniętymi pomieszczeniami. Przebywanie w otoczeniu przyrody ma zbawienny wpływ na psychikę człowieka. Świeże powietrze i zieleń przejawiają relaksujące właściwości. 

6.    Mów „nie” – i to często

Nie chodzi o to, by dla zasady iść pod prąd czy szukać dziury w całym. Staraj się jednak nie zgadzać na wszystkie przedstawiane ci punkty widzenia i spróbuj wykreować swój własny. Nawet jeśli będzie niezgodny z opinią reszty grupy (np. w pracy), pomoże ci nabrać dystansu, zobaczyć daną rzecz z drugiej strony, rozpoznać zagrożenia, a najważniejsze – rozwinąć siebie i swoje zdolności komunikacyjne. Nieszablonowe myślenie to coś, co wyróżnia ludzi sukcesu!

7.    Spędzaj czas inaczej. Szukaj inspiracji i nowych doznań

Ludzie, którzy osiągnęli w życiu sukces, spędzali czas inaczej niż ich rówieśnicy. Kiedy tamci po zajęciach szli na kolejną imprezę, oni woleli pracować nad swoim ciałem czy umysłem. Dzięki temu wprowadzili do swojego życia rutynę, która pozwoliła im na rozwinięcie skrzydeł, ponieważ stała się podstawą do zauważania i budowania rzeczy nowych i inspirujących. Jak zacząć? Oczywiście od prostych rzeczy!
Jeśli zawsze chodziłaś do pracy lewą stroną ulicy? Może tym razem przejdziesz na drugą stronę i zagłębisz się w park, który jest tuż obok? Tak mała zmiana może sprawić, że nabierzesz odwagi do odkrywania większych, pasjonujących rzeczy. Codziennie rób coś nowego. Nowy smak lodów czy czekolady, koncert muzyki jazzowej zamiast kolejnego wieczoru w kinie, kolejny ciekawy kierunek studiów? Może właśnie tam odnajdziesz swoją nową pasję. Nie mów, że czegoś nie lubisz, zanim tego nie spróbujesz.

8.    Nie rozczulaj się nad sobą

Poniosłaś porażkę? Twoja droga do sukcesu nieco się przedłuża? Czy uważasz, że zdarza się to tylko tobie? Nic bardziej mylnego. Przestań tracić czas na rozczulanie się nad sobą. To tylko wzmaga frustrację. Przyjmij punkt widzenia, z którego wynika, że jesteś jedną z wielu, a wyróżnić może cię tylko upór, ciężka praca i talent. To co, nadal masz zamiar płakać zamiast brać się do roboty?

9.    Zdrowo się odżywiaj

To bardzo ważny punkt dla higieny ciała i umysłu. Jedząc nieregularnie, faszerując się fast foodami, tłustymi i przetworzonymi produktami sprawiasz, że twój metabolizm zaczyna hamować. Dodatkowo wzmagasz stres i napięcie. Złe nawyki żywieniowe w dużej mierze odpowiadają za spadek wydajności mózgu. Jak je zmienić? Jest kilka sposobów. Możesz stosować np. metodę „coś za coś” tj. zamiast chipsów czy nachos w kinie możesz przegryźć mini-marchewki, zamiast jechać do pracy tramwajem wybierasz rower. Kombinacji są miliony, a ty możesz się nimi bawić!

10.    Traktuj się dobrze

Porażki są wpisane w sukcesy największych osiągnięć ludzkości. Jeśli coś ci się nie udało mimo ogromnych wysiłków pomyśl, że mimo to spędziłaś wspaniały czas, rozwinęłaś się, wzięłaś z całego procesu coś dla siebie. Zawsze wychodź wygrana, nawet po najgorszej klęsce. W takich sytuacjach możesz spojrzeć na siebie jak kochająca matka na dziecko. Mimo że się starało, nie udało mu się dostać najlepszej oceny. Nie oznacza to jednak, że nie może się poprawić lub – udowodnić, że jest lepsze w czymś innym. Tak czy inaczej - zasługuje na akceptację i miłość.

11.    Znajdź złoty środek

Nie ograniczaj się, ale nie nakładaj na siebie obowiązków, którym nie będziesz w stanie sprostać. Pamiętaj, nie jesteś idealna. I bardzo dobrze! Najważniejsze to działać we własnym tempie i w zgodzie ze sobą. Bądź dla siebie dobra i dbaj o siebie!

Przeczytaj także:

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)