W jakich przypadkach możesz złożyć reklamację na kartę płatniczą?
Sytuacji, które uprawniają cię do skorzystania z prawa do reklamacji posiadanej karty płatniczej jest wiele. Wśród nich są takie przypadki, gdy:- potrącono ci z konta więcej niż wypłaciłaś w bankomacie;
- bankomat odmówił wypłacenia żądanej kwoty, ale została ona pobrana z rachunku;
- jedna operacja dokonaną kartą (w bankomacie, sklepie albo punkcie usługowym) została zaksięgowana dwa lub więcej razy;
- bank naliczył opłaty za wybranie gotówki z bankomatu, choć zapewniał, że to darmowa usługa;
- naliczone zostały opłaty (najczęściej za użytkowanie karty, jej wydanie lub zastrzeżenie), o których nie ma mowy w umowie ani w regulaminie;
- bank naliczył odsetki na rachunku karty kredytowej, choć trwał okres bezodsetkowy (dni, w których dług nie podlega oprocentowaniu);
- na wyciągu pojawiły się płatności, których na pewno nie dokonywałaś.
W jaki sposób powinnaś złożyć reklamację karty płatniczej?
Obecnie możesz zrobić to na kilka sposobów, ale wciąż najlepszym wydaje się być ten, kiedy to osobiście zgłosisz się do oddziału banku i przedłożysz tam stosowną reklamację. W przypadku reklamacji karty płatniczej liczy się przecież czas, nie chcesz przecież, żeby bank naliczał ci np. bezpodstawne odsetki albo byś płaciła za każdy pojedynczy przelew, jeśli w umowie miałaś zagwarantowane, że ta usługa będzie bezpłatna. Jeśli jednak z jakichkolwiek względów nie możesz udać się do banku, reklamację karty płatniczej możesz złożyć także telefonicznie lub przez Internet.Ile masz czasu na złożenie reklamacji?
Zgodnie z ustawą od momentu, w którym zauważyłaś niezgodność na koncie, masz 14 dni na zareklamowanie usługi. Bank powinien odpowiedzieć na tę reklamację w możliwie jak najkrótszym terminie, nieprzekraczającym 30 dni (lub 90 dni, jeśli niezbędne okaże się przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie).W tym czasie nie musisz jednak czekać z założonymi rękami. Jeśli obawiasz się, że ktoś ukradł twoje dane z karty i np. dokonuje transakcji na twoim koncie bez twojej wiedzy i zgody, możesz, a nawet powinnaś szybko zastrzec daną kartę.
Co powinien zawierać formularz reklamacyjny?
- Nazwa i adres banku - dane centrali banku, do którego składamy reklamację.
- Dane osoby składającej pismo - imię, nazwisko, adres zamieszkania.
- Numer karty płatniczej
- Opis problemu
- Wykaz transakcji, które kwestionujemy - należy podać datę ich dokonania, kwotę i walutę.
- Data i własnoręczny, czytelny podpis - bez nich bank nie przyjmie wniosku.
Zobacz też:
Na podstawie artykułu Igora Lagendy z Poradnika Domowego