Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

reklamacje, zwroty, podróż, pociąg, odszkodowanie fot. Dreamstime
Miałaś dojechać do Krakowa w trzy godziny, a podróż trwała 5 godzin. Teraz możesz domagać się za to zwrotu części pieniędzy, jakie wydałaś na bilet
/ 03.10.2011 06:11
reklamacje, zwroty, podróż, pociąg, odszkodowanie fot. Dreamstime
Ile razy ogarniała cię bezsilna złość, gdy tkwiłaś na peronie, czekając na pociąg, który już na starcie był opóźniony? Albo zaplanowana podróż trwała zamiast trzech, siedem godzin. Dotąd mogłaś jedynie narzekać. Teraz za niepunktualność należy ci się odszkodowanie, i to w gotówce!

Masz prawo odzyskać nawet połowę ceny biletu.
Jeżeli opóźnienie jest duże, kolej musi zapewnić na swój koszt hotel oraz posiłki i napoje. Ta zasada obowiązuje jednak tylko w pociągach ekspresowych, Express InterCity, EuroCity oraz EuroNight, a także w połączeniach międzynarodowych między państwami Unii Europejskiej (jeśli chodzi o inne pociągi, np. TLK, nowe przepisy zaczną w nich obowiązywać z końcem 2014 r.).

Jeśli podróżujesz jednym z ww. pociągów, przysługuje ci zwrot:
- 25 proc. ceny biletu, gdy opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut;
- 50 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie wynosi 120 minut  lub więcej.

Aby dostać odszkodowanie, musisz wypełnić wniosek (znajdziesz na stronie www.intercity.pl). Należy go złożyć na największych dworcach w Centrum Obsługi Klienta. Możesz też wysłać go pocztą na jeden z poniższych adresów:
- PKP InterCity, Zakład Centralny, Al. Jerozolimskie 54, 00-024 Warszawa;
- PKP InterCity, Zakład Północny, Osada Kolejowa 12, 81-220 Gdynia;
- PKP InterCity, Zakład Zachodni, al. Niepodległości 8, 61-875 Poznań;
- PKP InterCity, Zakład Południowy, rondo Mogilskie 1, 31-516 Kraków.

Do wniosku należy dołączyć bilet i zaświadczenie o opóźnieniu wystawione przez pracownika kasy, kierownika pociągu lub konduktora w dniu spóźnienia.

Warto wiedzieć!

Jeśli odszkodowanie byłoby niższe niż wartość 4 euro, wniosek o nie nie  zostanie rozpatrzony

Porady prawne i finansowe - forum >>