lekarz, odszkodowanie, porady prawne fot. Panthermedia

Co zrobić, gdy…lekarz popełni błąd

Lekarz był dla ciebie niegrzeczny? Dentysta źle zaplombował ząb i wdało się zapalenie? Możesz domagać się odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za cierpienia fizyczne i moralne. Jak to załatwić?
/ 29.05.2011 11:02
lekarz, odszkodowanie, porady prawne fot. Panthermedia
Poskarż się ordynatorowi
O naruszeniu twoich praw poinformuj przełożonego osoby, która – twoim zdaniem – zachowała się niewłaściwie. Idź zatem do dyrektora szpitala, ordynatora oddziału lub kierownika przychodni. Możesz też złożyć skargę do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej lub Biura Rzecznika Praw Pacjenta (infolinia 0 800 190 590 lub 22 635 59 59 – dla telefonów komórkowych).

Napisz skargę
Jeśli – twoim zdaniem – lekarz źle przeprowadził zabieg, złóż na niego skargę do okręgowego sądu lekarskiego, który działa przy okręgowej radzie lekarskiej (adresy znajdziesz na stronie NFZ: www.nfz.pl). Zasadność jej oceni rzecznik odpowiedzialności zawodowej. I to on zdecyduje, czy trzeba wszcząć postępowanie przeciwko lekarzowi.

Idź do sądu

Gdy twoje starania nic nie dadzą, wystąp z pozwem przeciwko placówce medycznej (gdy lekarz pracuje na etacie) lub lekarzowi (jeśli jest na kontrakcie). Pozew wnieś do sądu właściwego dla siedziby zakładu opieki zdrowotnej. Jeżeli domagasz się odszkodowania poniżej 75 tys. zł, skargę składasz w sądzie rejonowym, gdy kwota jest wyższa – w sądzie okręgowym.

Warto wiedzieć!
Adres Biura Rzecznika Praw Pacjenta: al. Zjednoczenia 25, 01-829 Warszawa. Infolinia jest czynna pon.–pt. w godz. 9.00–21.00.

Porady prawne i finansowe - forum >>