Shopfitting - sposoby sprzedawców na to, żebyś kupiła właśnie u nich fot. Fotolia

Shopfitting - sposoby sprzedawców na to, żebyś kupiła właśnie u nich

Nie daj się nabrać na te sztuczki, zwłaszcza w przedświątecznym szale zakupowym!
Milena Oszczepalińska / 18.12.2015 06:27
Shopfitting - sposoby sprzedawców na to, żebyś kupiła właśnie u nich fot. Fotolia

Myślisz, że to, co kupujesz, zależy wyłącznie od twoich potrzeb lub upodobań? Być może w dużej mierze tak faktycznie jest, ale ponieważ na rynku dostępnych są tysiące produktów, sprzedawcy robią, co tylko mogą, żeby nakłonić cię do kupna właśnie ich towaru i właśnie w ich sklepie. Jakie mają na to sposoby? Koniecznie je poznaj i nie daj się naciągnąć, zwłaszcza teraz, gdy biegasz od sklepu do sklepu w poszukiwaniu gwiazdkowych prezentów!

Czym jest shopfitting?

Shopfitting jest to sposób profesjonalnej aranżacji przestrzenie sklepowej. Obecnie istnieją nawet już specjalne firmy, które zajmują się wyłącznie takimi usługami, jak dobieranie wystroju, kolorów, rozmieszczenia towarów w sklepie. Wszystko po to, by przyciągnąć klienta.

Witryna sklepowa to przynęta

W galeriach handlowych są setki sklepów, przy głównych ulicach również tłoczą się butiki, markety, sklepy i sklepiki. Muszą się one reklamować jak najlepiej, to znaczy jak najskuteczniej. Wizytówką każdego sklepu staje się jego witryna. Przeciętnie potencjalny klient patrzy na nią maksymalnie 8 sekund. Właściciele sklepów muszą zatem zaaranżować wystawy sklepowe w taki sposób, żeby w te kilka sekund klient zobaczył tam coś, co mu się spodoba i wszedł do środka.

Poruszyć zmysły

Może nawet nie wiesz, jak sprzedawcy próbują manipulować twoimi pragnieniami, wykorzystując działanie na zmysłach.
  • Wzrok
Sposób ekspozycji produktu oraz miejsca jego usytuowania w sklepie jest bardzo przemyślanym działaniem marketingowym. Produkty najchętniej przez nas kupowane to te, które znajdują się na wysokości naszych oczu. Firmy zatem zabiegają o to, żeby to właśnie ich asortyment znajdował się na półkach na wysokości wzroku. Zazwyczaj z kolei produkty niższej kategorii bądź te najtańsze znajdują się na najniższych półkach. Jeżeli masz już wybrać dany produkt, sprzedawca chce zrobić wszystko, żebyś sięgnęła po ten droższy.
  • Słuch
W większości sklepów obecnie gra muzyka. Musi być ona miła dla ucha, relaksująca lub nastrajająca pozytywnie. Oczywiście nie wszędzie muzyka jest mile widziana, na przykład w księgarniach mogłaby nawet przeszkadzać, gdyby była źle dobrana. Czasami zatem księgarnie wybierają ciszę, która na pewno ułatwia w skupieniu się i zagłębieniu w opisy książek, a jeśli już jakaś nas zainteresuje, chętnie ją kupimy.
  • Węch
Kolejną rzeczą, która ma nas przyciągnąć do sklepu, jest dochodzący z niego przyjemny zapach. Zastanawiałaś się, dlaczego w wielu sklepach czujesz woń mięty lub cytryny? Badania pokazują, że te zapachy najbardziej nas pobudzają i nakłaniają do zakupów. Nic więc dziwnego, że sprzedawcy używają ich tak bardzo chętnie.

Zobacz też inne porady związane z zakupami: