Poznaj prawa konsumenta - błąd lekarski

Jak dochodzić swoich roszczeń, gdy lekarz popełni błąd?
Poznaj prawa konsumenta - błąd lekarski fot. Fotolia

Co robić, gdy lekarz popełni błąd?

W pierwszej kolejności powiadom o tym bezpośredniego przełożonego lekarza – ordynatora oddziału, na którym ten pracuje lub kierownika przychodni.
Jeśli masz zastrzeżenia co do sposobu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej (np. zostałaś pominięta w kolejce do zabiegu), możesz złożyć skargę do działu skarg i wniosków w oddziale wojewódzkim NFZ właściwym ze względu na siedzibę szpitala.
Gdy uważasz, że lekarz popełnił błąd, złóż skargę do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej.
Jeśli uzna on, że masz rację, skieruje sprawę do rozpatrzenia przez okręgowy sąd lekarski.

Jak dochodzić praw pacjenta?

W przypadku naruszenia praw pacjenta powiadom o tym Rzecznika Praw Pacjenta. Skargę możesz przesłać pocztą lub e-mailem na adres podany na stronie internetowej rzecznika – www.bpp.gov.pl. Nie ponosisz z tego tytułu żadnych opłat.  
Jeżeli zostałaś poszkodowana w trakcie leczenia, wystąp do wojewódzkiej komisji ds. orzekania o błędach medycznych (mieści się przy urzędzie wojewódzkim). Wniosek należy złożyć nie później niż w 3 lata od wystąpienia zdarzenia. Opłata – 200 zł.
Maksymalne odszkodowanie, jakie można uzyskać, to 100 tys. zł (300 tys. zł w przypadku śmierci pacjenta). Gdy nie zgadzasz się z werdyktem, masz prawo się odwołać.
Możesz też od razu skierować sprawę do sądu. Pozew wnosisz do sądu rejonowego. Dochodzenie odszkodowania trwa długo, ale masz szansę uzyskać większą kwotę.
Komisja rozpatruje sprawy dotyczące wyłącznie zdarzeń medycznych (np. złej diagnozy, leczenia niezgodnego z wiedzą medyczną).

Na podst. A. Hass, Gdy lekarz popełnił błąd, "Pani domu", nr 24/2013
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)