Co zrobić, gdy… masz problem z bankiem

bank, zadłużenie, wydatki, kredyt, finanse, pieniądze, kobieta fot. Panthermedia
Bank źle naliczył opłatę za kartę. Nie zrealizował przelewu? Nie musisz tego akceptować. Podpowiadamy, jak postąpić w takiej sytuacji.
/ 03.11.2010 11:40
bank, zadłużenie, wydatki, kredyt, finanse, pieniądze, kobieta fot. Panthermedia
Złóż reklamację
Najpierw pójdź do banku i spróbuj na miejscu wyjaśnić sprawę. Gdy to nic nie da, złóż reklamację na piśmie. Bank ma 30 dni na ustosunkowanie się do twojej reklamacji.

Idź do Sądu Polubownego
Jeśli bank nie uzna twojej reklamacji, możesz skierować sprawę do Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego. Jeden warunek – wartość przedmiotu sporu (czyli twoje żądanie) nie może być niższa niż 500 zł. Na postępowanie przed sądem polubownym musi wyrazić zgodę bank. Opłata za wniosek wynosi 250 zł. Formularz wniosku znajdziesz na stronie www.knf.gov.pl. Po wypełnieniu wyślij go na adres: Sąd Polubowny przy KFN, Plac Powstańców Warszawy 1, 00–950 Warszawa.

Skieruj sprawę do arbitra
Możesz także zwrócić się o rozstrzygnięcie do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego. Skarga musi dotyczyć roszczenia pieniężnego, ale tylko do kwoty 8 tys. zł (gdy jest wyższa, spór rozstrzyga sąd cywilny).
Do wniosku (opłata 50 zł) należy dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie, że w terminie 30 dni nie uzyskałaś z banku odpowiedzi na swoją skargę. Werdykt arbitra jest ostateczny i bank musi się do niego zastosować.

Ważne adresy:
- Bankowy Arbitraż Konsumencki ul. Kruczkowskiego 8, 00–380 Warszawa.
- Związek Banków Polskich – www.zbp.pl

Alicja Hass / Przyjaciółka

Porady prawne i finansowe - forum >>