Własna firma - analiza konkurencji

Zanim zdecydujesz się założyć własną firmę, zbadaj swoją konkurencję. Podpowiadamy, jak krok po kroku przeprowadzić analizę działań konkurencji.
/ 13.03.2014 14:16

fot. Fotolia

Kiedy rozpatrujesz biznes w danej kategorii, musisz sprawdzić, ile jest obecnie na rynku firm, proponujących ten sam produkt co ty. Dla przykładu przyjrzyjmy się dziś firmom oferującym buty ręcznie robione, tzw. handmade. Jest sporo stron, które pozycjonują się na dane hasło. My wybraliśmy 3 przykładowe, jedne z najbardziej popularnych, prowadzące podobną politykę.

  • Firma A – ręcznie robione buty, z możliwością ich spersonalizowania, zaprojektowania. Możliwość wyboru koloru, materiału, a także haftu.
  • Firma B – ręcznie robione buty, torebki, akcesoria. Możliwość spersonalizowania butów, wybór koloru, materiału, faktury.
  • Firma C – ręcznie robione buty. Wybór obuwia z katalogu, bez możliwości zaprojektowania.

Od czego zacząć research konkurencji?

W pierwszej kolejność sprawdźmy asortyment każdej z firm, jest to bowiem jedna z najważniejszych kwestii. Co każdy ze sklepów ma do zaoferowania? Czy oferowane produkty są podobne, tak byśmy mogli je ze sobą porównać?

Produkty i usługi konkurencji

Zastanówmy się nad ceną proponowanych przez te firmy produktów. Co prawda, w przypadku różnych wzorów trudno jest przyrównać jabłko do jabłka, wybraliśmy jednak te najłatwiej porównywalne. Ceny usług są raczej zbalansowane, przykładowo w firmie A i C za klasyczne szpilki handmade zapłacimy ok. 350 złotych, natomiast w firmie B cena jest nieco wyższa – koszt ok. 450 zł.  Dość spora różnica jak widać.

Co ważne, firma B jako jedyna rozszerza asortyment – proponuje torebki, akcesoria, środki do konserwacji obuwia.

Sprawdź, jak wygląda strona www konkurencji

Jak wygląda strona internetowa danej firmy? Czy jest intuicyjna ? Czy jest estetyczna przejrzysta, bogata w szczegóły, nowoczesna, czy raczej przestarzała, o niemodnym designie, nieprzystępna? Pamiętajmy, że klientami wymienionych firm są  kobiety - wrażliwe na estetykę, podążające za trendami w modzie. Sprawdź, która strona jest dla ciebie bardziej intuicyjna, gdzie łatwiej zrobić zakupy, która ze stron daje więcej możliwości? A może wykonana jest w sposób niestaranny i chaotyczny? Jak jest promowana, co przedstawia i komunikuje, jakie konkretnie podjęto działania? Czy znajdziemy na niej wszystkie interesujące nas informacje bez problemu? A może brakuje ważnych szczegółów?

Zastanów się czego ty oczekujesz od strony jako użytkownik, czego na niej nie ma, a powinno być? W ilu wersjach językowych jest dostępna?

Firma A – strona ładna, nowoczesna, młodzieżowa. Bardzo przejrzysta. Znajdziemy na niej wszystkie niezbędne informacje na temat zakupów, szczegółów dostawy, zwrotów itd. Dostępna w wersji polskiej, angielskiej i niemieckiej, co może sugerować, że firma sprzedaje swoje buty także za granicę.

Firma B – strona zaprojektowana w stylu minimalistycznym. Również bardzo przejrzysta, czytelna, ciepła i przyjemna w przeglądaniu. Dostępna w wersji angielskiej i polskiej. Po prostu inna.

Firma C – strona pozostawia wiele do życzenia. Prowadzona w sposób chaotyczny, nieprzejrzysty. Niedopasowana pod kątem rozmiarów. Brak na niej istotnych informacji, np. na temat wysyłki za granicę, a także historii powstania, założycieli i przebiegu przygotowania butów. Dostępna tylko w polskiej wersji językowej. To przykład strony, której należy unikać.

Polecamy: Własna firma - zabadaj polski i zagraniczny rynek

Jak promuje się konkurencja?

Czy można  znaleźć firmę w Internecie, TV, na Facebooku? Czy prowadzi bloga? A może pisze w eksperckich rubrykach? Czy twórcy, założyciele marki, firmy udzielają się publicznie? Czy można łatwo ich zidentyfikować? Jeśli tak, to w jakich mediach można ich znaleźć? Czy promują swoją osobę? Czy biorą udział w konkursach?

Firma A – głównym atutem firmy jest możliwość zaprojektowania wg własnego uznania butów, dostosowania koloru, materiału itd. Wyszukując w Internecie firmę, można ją znaleźć na Facebooku, a także w licznych artykułach i rubrykach eksperckich, m.in. w portalu na temat modelingu. Twórcy pojawiają się w mediach: w prasie kobiecej, w telewizji śniadaniowej i programach tematycznych, biorą także udział w konkursach, np. startupowych.

Firma B – firma promowana przez jeden z większym magazynów kobiecych. Zachęca dostosowaniem obuwia do potrzeb klienta, czyli stworzenia własnego projektu według zaproponowanych standardów. Współpracuje z licznymi projektantami. Promowana również przez liczne czasopisma itd. Posiada dobrze prowadzony i systematycznie uaktualniany fanpage. Założyciele udzielają się również jako eksperci na stronie o tematyce modelingowej. Firma stosuje reklamę banerową w Internecie.

Firma C – słabo reklamowana. Przedstawia się jako firma produkująca buty własnoręcznie ze wzornictwem włoskim. Brak szczegółów na temat marki, czasu i miejsca jej powstania. Trudno znaleźć dodatkowe informacje.

Powyższa analiza da ci gotowe wskazówki polityki promocyjnej firmy, dzięki temu łatwiej będzie ci stworzyć własną strategię marketingową. 

Kanały sprzedaży konkurencji

Jakich kanałów sprzedaży używa dana firma? Czy skupia się jedynie na sprzedaży internetowej lub detalicznej bezpośrednio w sklepach, czy korzysta z obydwu form? Jeśli posiada sklepy stacjonarne, jaka jest ich lokalizacja? Czy dostępne są na terenie całego kraju? Czy firma sprzedaje również za granicę? A może jest możliwość skorzystania z usług przez inne portale?

Firma A – oferuje sprzedaż internetową, ale również jest możliwość skorzystania z butiku, z którego również można odebrać zamówienie. Sklepy położone na terenie Warszawy. Obejmuje również wysyłkę za granicę.

Firma B – oferuje sprzedaż przez Internet, ale również w butikach na terenie Warszawy. Brak informacji odnośnie wysyłki za granicę. Istnieje również możliwość obioru zamówienia w sklepie bez kosztów przesyłki.

Firma C – sprzedaż przez Internet i w sklepie detalicznym w Toruniu. Oferuje sprzedaż za granicę. Ponadto istnieje możliwość darmowej wysyłki powyżej określonej kwoty.

Warto się w tym miejscu zastanowić, czy takie rozwiązanie jest korzystne dla klienta. A może warto zaproponować darmową wysyłkę, żeby się wyróżnić? Na takie posunięcie zdecydowała się np. amerykańska firma Zappos (http://www.zappos.com/), która oferuje swoim klientom darmową dostawę na następny dzień – jest to jeden z pomysłowych sposobów na osiągnięcie przewagi nad konkurencją. 

Zobacz także: Własna firma - plan działania

Grupa docelowa

Jeśli możesz, sprawdź grupę docelową. Czy są to kobiety, mężczyźni? W jakim są wieku? Czy są to osoby młode, czy raczej starsze? Opisz, co jest ich przewagą?

Jak to zrobić ? Zobacz, jaki asortyment przeważa w danym sklepie, czy większą cześć stanowią buty dla kobiet czy mężczyzn? Jakich  fasonów jest najwięcej – to ci wiele podpowie ...

Braki konkurencji

Przeprowadź tę analizę i określ, czego im brakuje, a czym się wyróżniają? Przykładowe plusy: brak kosztów dostawy, szeroki asortyment. Przykładowe minusy: mało zachęcająca strona internetowa, wysokie ceny, mały wybór. 

Zagraniczne wzorce

Pamiętaj także, że warto inspirować się firmami zagranicznymi, które mają większe doświadczenie na rynku i mogą stać się dla ciebie wzorem do naśladowania. Jak to zrobić?

Znajdź lidera za granicą. Przestudiuj dokładnie rynek zagraniczny, przefiltruj go szczegółowo, zobacz czego brakuje u nas i wybierz elementy, które mogą ci się przydać. Przeanalizuj strony www, Facebooka. Obserwuj, jak postępuje lider i jak się promuje. Następnie zestaw działania zagranicznych firm z polskimi, na pewno uda ci się dojść do ciekawych wniosków!

Przewaga konkurencyjna

Kolejna rzecz, którą powinnaś zrobić, to znaleźć przewagę konkurencyjną – to ona pozwoli ci wyróżnić się na rynku. Dobrym pomysłem jest zaproszenie swoich znajomych i urządzenie burzy mózgów. Spróbujcie wykreować przewagę, coś, co pozwoli wam się wybić, coś innowacyjnego, czego nie było do tej pory.

Pamiętaj! Cały czas pytaj, zbieraj informacje z rynku i wykorzystuj doświadczenie innych przedsiębiorstw z tej branży. Na ich bazie możesz wyciągać wnioski i tworzyć własną, ulepszoną strategię. Weź to, co ci się podoba i co uznasz za najlepsze, a odrzuć wszystko, co jest niesatysfakcjonujące dla twojej firmy.  

Polecamy: Własna firma - otaczaj się motywującymi ludźmi

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (8)
/09.05.2017 13:23
ja w pewnym momencie związałam się z firmą Husar Group z Krakowa. Oni dla mnie monitorują między innymi co się dzieje w branży w sieci. Zdecydowanie ułatwia to planowanie strategii
/15.12.2016 15:03
Jak zakładałam swoją firmę to jeździłam na różnego typu targi branżowe. Teraz też się na nich pojawiam tylko z drugiej strony - jako wystawca. Powoli się przygotowuje do Remadaysów to są targi reklamy i poligrafii w Warszawie. Zawsze można tam z kimś nawiązać współprace.
/05.11.2015 06:27
Nie skupiaj sie na konkurcji, tylko na sobie. Na tym, jak mozesz sobie pomoc i jakie znizki otrzymac. Ja np wyczailem ostatnio ciekawa oferte na nowy sprzet w mleasing.pl i wiele na tym zaoszczedzilem.
POKAŻ KOMENTARZE (5)