Brak PESEL w CEIDG. Wykreślenie firmy z rejestru. Do kiedy jest czas? [TERMIN]

dowód osobisty fot. Adobe Stock
Ważna informacja dla przedsiębiorców! Brak numeru PESEL w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej będzie skutkował wykreśleniem firmy z rejestru? Resort uspokaja.
Marta Kosakowska / 17.05.2018 15:57
dowód osobisty fot. Adobe Stock

Przedsiębiorcy mieli dwa lata na zgłoszenie numeru PESEL do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Ustawodawca zobowiązał do tego właścicieli firm w 2016 roku. Termin uzupełnienia numeru PESEL mija lada dzień. Media obiegła informacja, że niedopełnienie obowiązku będzie skutkować wykreśleniem działalności z rejestru. Uspokajamy - nie ma powodów do obaw. Ministerstwo wydało specjalne oświadczenie w tej sprawie.

Realnie działający przedsiębiorcy nie muszą obawiać się wykreślenia z CEIDG. W przypadku braku numeru PESEL, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności ich angażowania. Wykreślenie dotyczy natomiast starych wpisów, które od lat nie były modyfikowane
- czytamy na stronie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Kiedy mija termin?

Numer PESEL należy zgłosić do CEIDG do 19 maja 2018 roku. Urzędnicy 2 lata temu wyznaczyli ostateczny termin na uzupełnienie luki.

Potrzeba uzupełnienia numeru PESEL może dotyczyć przedsiębiorców, którzy zarejestrowali działalność przed 1 stycznia 2012 roku lub od tego czasu nie dokonywali w rejestrze żadnych zmian. Przy każdej zmianie właściciele działalności są zobowiązani do podania numeru PESEL. Zatem jeśli od 2012 roku dane były aktualizowane, to nie ma potrzeby uzupełnienia ich o numer PESEL.

Wykreślenie dotyczy starych wpisów, które do dziś są w systemie, a które pochodzą ze starych ewidencji gminnych i od lat nikt ich nie zmieniał. To ok. 235 tys. wpisów. Wykreślenie ma charakter porządkujący, czyści rejestr z "nieaktywnych" wpisów, co jest niezbędne dla zachowania roli rejestru i bezpieczeństwa obrotu.

5 praktycznych porad, jak wybrać dobrego księgowego

Ministerstwo zapewnia, że numery PESEL przedsiębiorców udało się zweryfikować na podstawie numerów NIP lub REGON.

Ministerstwo dokonało samodzielnej weryfikacji wpisów w rejestrach publicznych. Samodzielnie zweryfikowało te wpisy, które nie posiadały numeru PESEL, ale miały numer NIP lub REGON i dla których była możliwość ustalenia numeru PESEL w bazie PESEL. W ten sposób uzupełniono kilkaset wpisów. Kolejnym działaniem była weryfikacja bazy danych przedsiębiorców bez numeru PESEL z bazami danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz Ministerstwa Finansów. Na tej podstawie udało się dopisać numer PESEL kilkunastu tysiącom przedsiębiorców
- czytamy na stronie resortu.

Źródło: mpit.gov.pl

Przeczytaj:
CEIDG - dowiedz się wszystkiego na temat rejestru
Czym właściwie jest numer REGON? Jak jest zbudowany?