Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks

Jesteś zabiegany i zestresowany, a najdrobniejsze sprawy i niepowodzenia wpędzają cię w nerwicę i bezsenność? Uważasz, że najlepszym sposobem, by to znieść, są wizyty u psychologa, środki uspakajające i zagłuszanie frustracji jedzeniem i alkoholem? Zmień to nastawienie i spróbuj znaleźć drogę, która pomoże ci szybko i skutecznie radzić sobie ze stresem i frustracją w każdej życiowej sytuacji, już bez szkody dla twojego ciała.
/ 16.07.2007 22:17
Jesteś zabiegany i zestresowany, a najdrobniejsze sprawy i niepowodzenia wpędzają cię w nerwicę i bezsenność? Uważasz, że najlepszym sposobem, by to znieść, są wizyty u psychologa, środki uspakajające i zagłuszanie frustracji jedzeniem i alkoholem? Zmień to nastawienie i spróbuj znaleźć drogę, która pomoże ci szybko i skutecznie radzić sobie ze stresem i frustracją w każdej życiowej sytuacji, już bez szkody dla twojego ciała.

Źródłem stresu może być wszystko – naturalne środowisko, czynniki społeczne, nasze ciało i myśli. Znosimy go w różny sposób – zazwyczaj jednak wyniszcza nam ciało i duszę, uniemożliwiając normalne życie. Uciekamy przed nim w używki, chorujemy, a przecież możemy poradzić sobie inaczej - podręcznik „Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks” to trening, który stopniowo, krok po kroku, prowadzi nas od stanu wyniszczającej nas nerwicy do stanu, w którym potrafimy ją zażegnać prostymi sposobami. Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie i poznanie mechanizmów stresu, a przed wszystkim – naszych reakcji. Kolejne etapy to nauka dobrych metod radzenia sobie ze stresem – autorzy kolejno podpowiadają, jak zwalczać go za pomocą odpowiedniego oddychania, relaksacji progresywnej poprzez napinanie i rozluźnianie mięśni, medytacji, wizualizacji, autohipnozy, treningu autogenicznego, myśli afirmacyjnych, właściwego odżywiania się i relaksujących ćwiczeń fizycznych. Czynnikiem stresogennym są także nasze irracjonalne myśli, stereotypy, które każą nam podporządkowywać się otoczeniu i pozbawiają swobody – trening uczy jak je rozpoznawać, kontrolować, mówić im „stop” oraz stopniowo zmieniać sytuacje i zachowania, które je wywołują. Istotnym elementem treningu będą proponowane przez autorów formularze, które pozwolą wybrać sposób na nasze nerwy najlepszy.

Sięgnijmy po tę książkę także wtedy, gdy naszym problemem jest opieszałość, „odkładactwo” i marnowanie czasu na nie potrzebne czynności. „Wyznaczanie celów i zarządzanie czasem” to rozdział, który pomoże nam zorganizować sobie dzień i życie – okaże się, że nie tylko potrafimy zrobić więcej i lepiej, ale także nie stracimy z oczu celów, na zrealizowanie których dotąd pozornie brakowało nam czasu.

Elizabeth Robbins Eshelman – pracownik opieki społecznej, od lat aktywnie koordynuje dyskusje na temat zdrowego trybu życia.

Dr Martha Davis – psycholog, specjalista w tematyce stresu i komunikacji interpersonalnej.

Dr Matthew Mc Kay – profesor psychologii, autor poradników.

Wydawnictwo SENSUS