Fant

Fant
Gra przeznaczona jest dla 4 osób, grających w dwóch walczących ze sobą parach. Potrzebna jest talia 52 kart z której należy wyjąć ósemki, dziewiątki i dziesiątki. W ten sposób przygotowana talia będzie liczyła 40 kart. Starszeństwo kart od najwyższej do najniższej jest następujące: 3 (najwyższa), 2, A, K, D, W, 7, 6, 5 i 4 (najniższa). Kolorem atutowym jest kier.
/ 11.02.2010 14:19
Fant

Rozdają wszyscy gracze po kolei. Każdy otrzymuje po 10 kart. Gracz, który otrzymał w rozdaniu trzy siódemki zapisuje sobie 4 oczka. Posiadacz trzech trójek, dwójek, bądź A zapisuje 3 oczka. Za trzy inne karty tych samych figur – 1oczko. Kombinacja kart składająca się z 3, 2 i A jednego koloru to „fant”. Gracz posiadający wśród swoich kart „fanta” dopisuje sobie 3 oczka. Jeśli gracz ma u siebie „fanta” i K dopisuje 6 oczek, „fanta” i K z D – 9 oczek, „fanta” K, D i W – 15 oczek.

Posiadający „fanta” razem z trzema trójkami, dwójkami lub A dopisuje sobie 4 oczka. „Fant” w kolorze kier wart jest 5 oczek. Podliczanie w/w oczek następuje po rozdaniu kart i przed wyjściem.

Po tym, jak wszyscy gracze zanotują uzbierane oczka, wychodzi gracz siedzący po lewej stronie rozdającego. Kolejny ruch należy do pobierającego wziątkę. Na zagraną kartę należy dokładać kartę tego samego koloru, przy braku takiej dowolną. Takie karty jak 3, 2, A, K, D, W mają szczególne znaczenie we wziątkach. A mianowicie, 3 dowolne spośród w/w kart w pobranej wziątce dają temu graczowi 1 oczko, cztery – 2 oczka. Za pobranie wszystkich 10 wziątek gracz otrzymuje 4 oczka. Gracze, którzy uzbierają 21 oczko przed uzbieraniem przez pozostałych 11 oczek, liczą swój wynik podwójnie. Wygrywa ten, kto uzbiera największą ilość oczek.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA