Czy warto kupić zoom?

Czy warto kupić zoom?

Większość osób zaczynając swoją przygodę z fotografią decyduję się na kupno zooma. Jest to logiczne, optyka jest droga a w ten sposób za jednym zamachem kupujemy ładny przedział ogniskowych. Czy warto posiadać w swojej kolekcji standardowy zoom, a jeśli tak to jaki ? Ich wybór jest obecnie tak duży, że każdy znajdzie coś dla siebie.
/ 18.10.2010 09:02
Czy warto kupić zoom?

Fotografia nie była i nigdy nie będzie tanim hobby – dobry sprzęt niestety kosztuje słono, choć każdy kto spotkał się z jasnymi, wysokiej klasy obiektywami wie za co płacą profesjonaliści. Choć najwyższą jakość niezmiennie zapewnia nam optyka stało ogniskowa to warto zainwestować w standardowy zoom, drogi ale jakże przydatny.

Gdy kupimy w sklepie lustrzankę amatorską w zestawie (tzw.kit) dostaniemy zazwyczaj obiektyw kiepski lub średni. Tanie obiektywy charakteryzują się słabym wykonaniem, gorszym materiałem, soczewki rysują miękko, nie raz nadziejemy się na aberracje i dystorsję nie mówiąc już o tym, że obiektywy takie są dość ciemne.

Podstawowym obiektywem do pierwszego aparatu jest oczywiście zoom, który jest ciemny, a plastyka pozostawia wiele do życzenia. Szkła kitowe oczywiście spełniają pewne wymogi i można robić nimi dobre zdjęcia, jednakże sprawdzają się przede wszystkim w dobrych warunkach i tematach gdzie fotografujemy na przysłonie F8 lub F11. Zdjęcia takie jak portrety, zbliżenia są z punktu widzenia plastycznego bardziej wymagające i obiektyw taki nie zawsze spełni nasze oczekiwania.

Sprawdź: Jak wybrać obiektyw

Jasność jest wynikiem stosunku ogniskowej do największego otworu przysłony. Im dłuższa ogniskowa Tm trudniej osiągnąć duża jasność, rośnie wraz z otworem sam obiektyw co oznacza więcej zużytego materiału. Dodatkowo do produkcji tak skomplikowanych układów optycznych trzeba wielu lat badań i niesamowicie precyzyjnej technologii. Te wszystkie czynniki składają się na wysoką cenę profesjonalnych szkieł.Wszystkie te zabiegi mimo swojej ceny mają sens, gdyż wraz z jasnością obiektywu wzrasta jakość zdjęć, głębia ostrości staje się płytsza, i możemy pracować w trudniejszych warunkach.

Jasność jest ściśle związana z przysłoną, gdyż w zależności od wielkości otworu inny jest przedział ostrości. Duży otwór oznacza płytką głębie, co przy odpowiednim ustawieniu wyciąga nasz główny temat, a inne pozostawia w nieostrości. Takie zdjęcia ogląda się przyjemniej, gdyż widz skupia się na tym co ważne, a przy tym cieszy oko wspaniałą plastyką.

Standardowe zoomy (24-70) o dużej jasności są drogie, lecz oferują niesamowitą wygodę i ergonomię ( nie musimy ich zmieniać co chwilę). Wykorzystuje się je przede wszystkim do zdjęć szybkich (sport, akcja, reportaż uliczny). W warunkach studyjnych możemy zdać się na optykę stało ogniskową która posiada dotychczas niezrównane parametry.

Zobacz: Jak wybrać lampę błyskową

Wysokiej jakości zoomy zazwyczaj mają światło F/2.8 i to w całym zakresie ogniskowych. Jest to bezcenny dar gdyż ustawione raz parametry nie zmieniają się wraz z ciemnieniem szkła i z każdej odległości mamy możliwość fotografowania z tą samą głębią ostrości.

Zaletą profesjonalnych szkieł oczywiście jest również jakość ich wykonania. Przeznaczone do pracy w trudnych warunkach są odporne zazwyczaj na kurz, pył, zachlapanie. Wysoką jakość obrazu zapewniają specjalne szkoła typu ED, UD lub APO. A co najważniejsze dla wielu fotografów zapewniają piękny bokeh (rozmycie) co daje nam rewelacyjną plastykę.

Jeśli przymierzamy się do kupna drogiej optyki nie musimy od razu biec do sklepu. Rynek wtórny na którym bardzo aktywni są różnego rodzaju profesjonaliści pełen jest dobrych szkieł, a różnice cen zachęcają do poszukania szkła dla siebie właśnie tam. Gdy raz przesiądziemy się na dobrej jakości zoom, już nigdy nie pogodzimy się z jakością optyki kitowej, pamiętajmy o tym :).


SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)