Jak bezpiecznie korzystać z sauny?

Jednorazowa wizyta w saunie powinna trwać ok. 5-15 minut, a całkowity czas nie powinien przekraczać 30 minut na dobę. Najbardziej skuteczne dla poprawy samopoczucia i w procesie uodpornienia organizmu jest korzystanie z sauny 3 razy w tygodniu
/ 09.11.2007 17:09
Jednorazowa wizyta w saunie powinna trwać ok. 5-15 minut, a całkowity czas nie powinien przekraczać 30 minut na dobę. Najbardziej skuteczne dla poprawy samopoczucia i w procesie uodpornienia organizmu jest korzystanie z sauny 3 razy w tygodniu

Po każdym wyjściu z sauny należy wziąć prysznic naprzemienny letnią i gorącą wodą, kończąc opłukanie ciała wodą zimną. Następnie należy odpocząć około 15 minut uzupełniając płyny (herbata ziołowa, zielona lub woda w temperaturze pokojowej).

Bezpieczną ilość wejść do sauny, w czasie jednorazowego seansu, najlepiej ustalać biorąc pod uwagę wiek i stan zdrowia użytkownika. Dla dzieci w wieku 3 do 12 lat – 1 wejście na dobę. Dorośli mogą wracać do sauny 2 do 3 razy z zachowaniem przynajmniej 10 minutowych przerw. Osoby w podeszłym wieku i dzieci do 6. roku życia, przed decyzją o korzystaniu z sauny powinni zostać skonsultowani przez lekarza.

Sauna szczególnie dobrze wpływa na poprawę odporności, wygląd i kondycję skóry oraz ogólne samopoczucie. Seanse mogą być pomocne w zmniejszeniu dolegliwości związanych z przewlekłymi chorobami, takimi jak: napięcie mięśni grzbietu, przewlekłe reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa.

Przeciwwskazania do korzystania z sauny:

  • menstruacja,
  • ciąża,
  • reumatoidalne: w ostrym stanie reumatycznym,
  • pulmonologiczne: infekcje: przeziębienie, gruźlica, ostry stan astmatyczny,
  • kardiologia: niewydolność serca, krążenia i choroba wieńcowa i inne,
  • choroby serca i nadciśnienie (najlepiej korzystać po konsultacji z lekarzem),
  • inne: ostre stany zapalne, wrzody, guzy, ogniska zakażenia (np. przy bólu zęba), choroby weneryczne, epilepsja, jaskra, daltonizm i inne (wskazana jest konsultacja z lekarzem).
Przed planowanym seansem w saunie, należy unikać jedzenia posiłku na 2h przed wejściem do pomieszczenia. W tym dniu najlepiej też całkiem zrezygnować z alkoholu. Przed wejściem do sauny dobrze jest skorzystać z toalety, dla lepszego efektu pozbywania się toksyn z organizmu. Sauna nie jest zalecana osobom pod wpływem głębokiego stresu lub przeciążonym pracą umysłową lub fizyczną. Wielu zwolenników sauny zaleca korzystanie z niej po długim dotlelniającym spacerze lub wizycie w siłowni. Z sauny najlepiej korzystać nago, choć dopuszczalna jest bawełniana bielizna, która minimalnie zmniejsza eliminację toksyn z orgaznizmu. Przed każdorazowym korzystaniem z nowego miejsca, gdzie znajduje się sauna, należy zapoznać się z instrukcją użytkowania oraz upewnić się, co do zasad bezpieczeństwa.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (19)
/19.11.2007 10:49
Ja uwielbiam korzystać z sauny. Mam wrażenie, że oczyszcza mój organizm ze wszystkiego co złe. Nawet ze złych myśli. Jestem na etapie wyboru ekipy montażowej.
/28.11.2008 20:07
mam pytanie czy nakrycie glowy czapka daje cos w saunie? czy rozgrzewa tylko zatoki?czy chroni wlosy przed wysuszeniem i lamaniem sie ?
/04.11.2010 12:49
Czapka w saunie to dobry pomysł! Chroni głowę przed przegrzaniem, poprawia komfort korzystania z sauny. Polecam .
/07.11.2012 13:12
Ważne jest by bezpiecznie korzystać z sauny ale nie mniej ważne jest by podczas korzystania nie popełnić jednego z siedmiu najczęściej popełnianych grzechów. Te 7 grzechów znajdziecie na blogu o saunach sauny-w-polsce.pl
POKAŻ KOMENTARZE (16)