null fot. Fot. Knut Johannson Jahreszeiten Verlag/www.jalag.de

Chwila relaksu? Koniecznie w saunie!

Oczyszcza organizm z toksyn, poprawia ukrwienie, a więc i odżywienie tkanek, odblokowuje gruczoły łojowe. Dlatego po seansie w saunie skóra jest bardziej gładka i ma ładniejszy koloryt.
/ 17.05.2019 16:18
null fot. Fot. Knut Johannson Jahreszeiten Verlag/www.jalag.de

Wysoka temperatura pomaga też pozbyć się kalorii i sprzyja relaksowi - organizm wytwarza więcej hormonów, w tym endorfin zwanych hormonami szczęścia. Do sauny wybieramy się co najmniej dwie godziny po posiłku. Przed wejściem zdejmujemy wszelkie metalowe ozdoby i bierzemy prysznic, by ułatwić skórze oczyszczanie się. Z sauny najlepiej korzystać bez ubrania lub w bawełnianej bieliźnie. Wizytę zaczynamy od najniższej ławki, na której układamy suchy ręcznik i siadamy na nim lub się kładziemy. Seans powinien być przerywany schładzaniem ciała, dlatego po kilku-, kilkunastu minutach korzystamy z chłodnego prysznica lub basenu. Do zimnej wody nie wskakujemy jednak zbyt gwałtownie, by uniknąć szoku termicznego.Po wystudzeniu pora na kolejne ogrzewanie - możemy skorzystać z wyżej położonej ławki, gdzie panuje- wyższa temperatura. W czasie pobytu w saunie dwu-, trzykrotnie się schładzamy, a cały pobyt nie powinien przekroczyć godziny, półtorej. Jeśli jednak odczujemy przyspieszone bicie serca, osłabienie, ucisk w klatce piersiowej, należy seans zakończyć. Po wyjściu z sauny trzeba chwilę odpocząć i uzupełnić utracone podczas seansu płyny.

SUCHA (FIŃSKA, SZWEDZKA)

W takiej saunie panuje temperatura od 60 nawet do 120°C, a wilgotność powietrza waha się od 5% do 20% (w mieszkaniach wynosi ona 30- 55%). Powietrze jest bardzo suche, ostre, gorące i trudno w nim oddychać. W takiej temperaturze skóra szybko się poci i bardzo szybko wysycha, błyskawicznie więc się rozgrzewa i zaczyna palić. Z sauny suchej lepiej nie korzystać częściej niż raz w tygodniu.

MOKRA

To sauna, w której kąpiel rozpoczyna się w temperaturze około 50°C, a z czasem osiąga ona 90°C. W trakcie seansu polewa się wodą rozgrzane kamienie i pomieszczenie wypełnia się parą, a wilgotność powietrza podnosi się do 25-40%. Ponieważ w mokrej saunie łatwiej wytrzymać, jest ona lepsza od suchej dla osób, które nie lubią wysokiej temperatury.

PAROWA (ŁAŹNIA PAROWA, RZYMSKA, TURECKA)

Temperatura waha się tu pomiędzy 45 a 60°C, a wilgotność powietrza od 65 nawet do 100%. To dlatego odczuwalna temperatura jest wyższa, ale łatwiej się w niej oddycha niż w saunie suchej, a korzystanie z niej przynosi ulgę przy dolegliwościach dróg oddechowych. Z parowej kąpie- li można korzystać nawet codziennie.

NA PODCZERWIEŃ

W saunie tej temperatura nie przekracza 50- -60°C. Specjalne urządzenia emitują w niej promieniowanie podczerwone (czyli promieniowanie cieplne), wnikające w głąb skóry i ogrzewające ciało. Pocimy się tu mocniej niż w innych saunach, bo ciepło wnika głębiej w skórę. Dlatego intensywniej usuwane są toksyny i szybciej spalane kalorie. Seanse w takiej saunie zaleca się osobom zmagającym się z cellulitem.

ZIOŁOWA (AROMABATH)

To rodzaj sauny parowej, która łączy w sobie działanie wysokiej temperatury i aromaterapeutyczne działanie olejków eterycznych. Zabieg odbywa się w temperaturze około 45°C, przy wilgotności powietrza do 80%. Para wodna nawilża skórę, a olejki relaksują i leczą.

SZAFKOWA (TZW. BECZKA)

Przypomina szafkę lub beczkę, w której powietrze ogrzewane jest do temperatury 60-80°C. Tym różni się od sauny fińskiej, że osoba z niej korzystająca ogrzewa się tylko od szyi w dół. Zabieg taki trwa 15-20 minut.

RUSKA BANIA

Można ją porównać do sauny parowej, panuje tu jednak niższa (choć też bardzo wysoka) wilgotność i wyższa temperatura (około 80°C). Na ogół z wyglądu przypomina drewniany domek z piecem opalanym drewnem, na którym podgrzewa się kamienie i polewa je wodą. By schłodzić ciało, wskakuje się do baseniku z zimną wodą lub naciera się ciało śniegiem. W trakcie odpoczynku popija się oczyszczającą herbatkę ziołową. W tradycyjnej bani obowiązkowym elementem jest chłostanie miotełką z wiotkich gałązek. Taka chłosta nie sprawia jednak bólu, tylko rozgrzewa ciało i pobudza krążenie.

NIE DLA WSZYSTKICH

Ekstremalne warunki panujące w saunie sprawiają, że nie każdy może z niej korzystać. Przeciwwskazaniem są m.in. ostre stany reumatyczne i zapalne, infekcje, gruźlica, nasilona astma, ostra niewydolność krążenia, wieńcówka, niedawno przebyty zawał, wysokie nadciśnienie, jaskra, problemy skórne, kamica nerkowa, choroby nowotworowe, choroby psychiczne, choroby weneryczne, padaczka, wszelkie choroby w stanie ostrym, miesiączka, ciąża.

Do sauny nie wolno wchodzić po alkoholu ani po nadużyciu alkoholu poprzedniego dnia.