Projektant: Alessandro Mendini

Projektował dla najlepszych marek - Alessi, Zanotta. Przez wiele lat był redaktorem naczelnym pisma „Domus” nazywanego biblią projektantów.
/ 09.11.2009 16:24

Pytany o to, kto jest jego bohaterem, Alessandro Mendini, słynny włoski designer i architekt, odpowiada: „Gregory Peck”. Bo ta właśnie postać aktora, znanego z grania szlachetnych postaci, uosabia te cechy, które Mendini ceni sobie najbardziej. Sam oddał się – z podobnym poświęceniem jak Peck aktorstwu – projektowaniu przedmiotów i budynków. Jest także teoretykiem designu. Przez wiele lat pisywał do branżowych tytułów, był też redaktorem naczelnym włoskiego pisma „Domus”, o którym mawia się, że jest biblią projektantów.

Jako chłopiec Alessandro Mendini (ur. 1931 w Mediolanie) marzył o tym, by zostać rysownikiem komiksów dla dzieci. Stylistyka baśni obecna jest zresztą w wielu jego projektach (np. stoliku do kawy „Sifro” czy korkociągach dla firmy Alessi). Jednak to nie od słodkich widoczków, ale od prowokacji zaczęła się jego kariera.

W roku 1978 Mendini pokazał swoje pierwsze projekty z serii przedmiotów powtórnie zaprojektowanych: krzesło „Universale” Joego Colombo ozdobione sztucznym marmurem i krzesło „Superlagera” Gio Pontiego z proporczykiem z napisem „re-design”. Krytycy ogłosili, że to chucpa, zwolennicy przyczynili się do zdania autora, że dekoracja jest pełnoprawnym składnikiem projektu. Na długi czas to właśnie malarskie dekoracje stały się znakiem mebli projektowanych przez Mendiniego. Na miano ikony designu zasłużył sobie zwłaszcza fotel „Proust” (1978 r.). Typowy XVII-wieczny mebel projektant pomalował w sposób zaczerpnięty z obrazów impresjonistów. Ten projekt otworzył Mendiniemu drzwi do sławy i współpracy z takimi firmami jak: Alessi, Bisazza, Swarovsky, Cappellini, Zanotta czy Philips. Dziś jednak słynny designer podkreśla, że zamiast szokować, chce sprawić, żeby ludzie byli szczęśliwsi.

Proust, fotel (1978), Cappellini

Redakcja poleca

REKLAMA