Majówka 2022 - pomysły na zdrowszą majówkę fot. Adobe Stock

Zdrowsza majówka. 5 sposobów na lepszy wypoczynek w długi weekend

Majówka poza miastem wcale nie musi być festiwalem piwa i grillowanej kiełbasy. Możesz ją spędzić trochę inaczej niż zwykle, bardziej zdrowo, aktywnie i... świadomie.
/ 21.04.2022 09:58
Majówka 2022 - pomysły na zdrowszą majówkę fot. Adobe Stock

Majówkowy repertuar na ogół sprowadza się do wyjazdów na działkę albo spotkań u znajomych, którzy dysponują ogrodem. To zasłużony odpoczynek po pełnych obowiązków pierwszych miesiącach roku i świętach, często spędzonych głównie w kuchni. Dlatego w majowy weekend często masz ochotę opaść na leżak i opuszczać go tylko przy okazji grillowanych posiłków. Zmęczenie ustępuje, gdy leniwie wylegujesz się w pierwszym wiosennym słońcu, popijasz piwo z lemoniadą, przerzucasz kartki nowego kryminału... Taki sposób spędzania wolnego czasu może i jest relaksujący, ale czy na pewno zdrowy? A może więcej byś zyskała, gdyby zaplanować ten czas aktywnie?

Jeśli majówka od zawsze kojarzy ci się z błogim odpoczynkiem, nie musisz od razu robić rewolucji i zapisywać się na półmaraton. Wystarczy, że wprowadzisz kilka drobnych zmian i sprawisz, że w tym roku zregeneruje się nie tylko twoja głowa, ale całe ciało...

Dobrze wykorzystaj poranek

Na co dzień poranek to czas stracony - budzisz się z myślą, że oddałabyś wszystko za dodatkowe pół godziny drzemki, w pośpiechu szykujesz śniadanie i wyprawiasz dzieci do szkoły, malujesz się w biegu, zerkając na telefonie na poranne maile. Śmieszą cię pomysły typu "wstań pół godziny przed wszystkimi, żeby mieć chwilę na relaks i przemyślenia". Sytuacja zmienia się jednak w długi weekend... Podczas majówkowego wypadu wczesny poranek może stać się twoim ulubionym momentem dnia.

Taka chwila dla siebie to idealna okazja do krótkiego spaceru, półgodzinnej medytacji w ogrodzie albo małej sesji jogi. Dzięki dobremu rozpoczęciu dnia łatwiej zapomnisz o stresie związanym z pracą i w pełni wykorzystasz krótki majowy urlop. A może nowe nawyki zostaną z tobą na dłużej? Według lekarzy regularna medytacja poprawia jakość snu i obniża ciśnienie krwi, zapobiegając rozwojowi chorób układu krążenia.

Znajdź aktywność sportową dla całej rodziny

Fizyczne zmęczenie wcale nie kojarzy ci się z relaksem? A jednak, każda sportowa aktywność prowadzi do wyrzutu endorfin, czyli hormonów szczęścia. Nawet jeśli wyjście na siłownię jest dla ciebie tylko kolejnym przykrym obowiązkiem, gwarantujemy, że weekendowa rekreacja w gronie przyjaciół czy rodziny może dać ci dużo radości.

Wystarczy, że wybierzesz aktywność, która będzie ekscytująca dla wszystkich zaangażowanych. To może być nawet zwykły rower, pod warunkiem, że poświęcisz chwilę na znalezienie atrakcyjnej trasy. Dobierz jej długość pod swoje możliwości i nie przekraczaj 40-50 km dziennie, jeśli nie jeździsz regularnie. Wolisz się zamoczyć? Poszukaj najbliższej wypożyczalni kajaków albo zarezerwuj dla całej rodziny lekcję windsurfingu (w Polsce można go uprawiać w zatokach i niektórych jeziorach). Ważne, żeby ruch połączyć z ekscytacją odkrywania nowych miejsc albo umiejętności.

Zrezygnuj z używek

Jeśli wyjeżdżasz z przyjaciółmi, możesz oczywiście mieć ochotę na kieliszek wina, ale ważny jest umiar. Jeden kieliszek cabernet albo merlot to solidna dawka zdrowych przeciwutleniaczy, więcej - powoduje ból głowy, którego przecież w czasie krótkiego urlopu wolałabyś uniknąć.

Skorzystaj ze świeżego powietrza i pozwól swoim płucom odpocząć. Jeśli palisz i nie możesz rzucić, rozważ mniej szkodliwą alternatywę, np. beztytoniowe saszetki VELO. Umieszczane przy dziąśle, są dozwolone nawet podczas podróży środkami komunikacji zbiorowej. Ich używanie jest dyskretne, bo nie generują żadnego zapachu, nie mówiąc już o najbardziej szkodliwym dymie. Wyniki badań z "Drug and Chemical Toxicology" wskazują na ich niski poziom substancji szkodliwych i potencjalnie szkodliwych.

Znajdź nowy pomysł na grilla

Tradycyjne dania grillowe, jak kiełbasa i karkówka, to źródło niezdrowych dla układu krążenia nasyconych kwasów tłuszczowych oraz... najlepszy sposób na zmęczenie i złe samopoczucie po posiłku. W roku, w którym Wielkanoc i majówka przypadają tak blisko siebie, z pewnością nie masz ochoty na kolejną mięsną ucztę. Grillowanie może być przecież zdrowe, a repertuar złożony z czerwonego mięsa narzuca nam tylko siła przyzwyczajenia.

Świetnym sposobem urozmaicenia grillowego menu będą warzywa posmarowane cienką warstwą oliwy z oliwek. Papryka, cukinia, bakłażan, cebula, kukurydza, ziemniaczki z rozmarynem, a nawet pomidory - wszystkie świetnie nadają się na ruszt. Zastanawiasz się, czym zastąpić mięso? Na grillu łatwo przyrządzić pstrąga, a w marketach od jakiegoś czasu pojawiają się nawet gotowe zestawy z przyprawioną już rybą.

Uważaj na słońce

Balsamy z filtrem pakujesz do walizki przed urlopem w Egipcie, a nie wypadem na działkę? Część z nas nadal uważa, że z kupnem kremu z filtrem SPF można poczekać do lipca albo zabiera go tylko na egzotyczne wakacje. To błąd, bo chociaż w Polsce trudniej o bolesne oparzenie słoneczne, ryzyko rozwoju czerniaka zwiększa się przy każdej ekspozycji na promienie UV. Dotyczy to szczególnie osób o jasnej karnacji i dzieci, ale o odpowiednią ochronę powinien zadbać każdy. Przed wyjazdem zadbaj więc o zapas kosmetyków z wysokim SPF, spakuj czapkę z daszkiem lub kapelusz, a także unikaj chodzenia bez okularów (nie istnieje skuteczna terapia czerniaka oka). 

Absolutnie zakazane jest też zasypianie na słońcu, więc jeśli masz ochotę na relaks na leżaku, ustaw go w cieniu. Unikanie ekspozycji słonecznej to nie tylko inwestycja w zdrowie, ale także dbałość o urodę. Promieniowanie sprzyja rozpadowi łańcuchów kolagenu, powodując przedwczesne zmarszczki, a każde poparzenie to ryzyko powstania trwałych przebarwień cery.

Które majówkowe rady najłatwiej będzie ci wprowadzić w życie? Postaraj się wykorzystać chociaż dwa, trzy pomysły na zdrowy odpoczynek. Życzymy udanej, a przede wszystkim relaksującej majówki!