Należy jeść ok. 700-800g owoców i warzyw dziennie

Żywienie w niedokrwistościach

Na powstanie niedokrwistości może mieć wpływ bardzo wiele czynników, zarówno genetycznych, środowiskowych jak i żywieniowych.
Należy jeść ok. 700-800g owoców i warzyw dziennie

Przyczyny niedokrwistości

  • dieta niewystarczająco zbilansowana w żelazo, foliany i kobalaminy,
  • niedobór żywności, głównie pochodzenia zwierzęcego, w krajach rozwijających się,
  • znacząca utrata krwi podczas miesiączek,
  • nadmierne krwawienie w wyniku urazu lub zabiegu operacyjnego,
  • niewystarczające wchłanianie żelaza z pożywieniem, najczęściej spowodowane usunięciem w wyniku operacji części lub  całości żołądka lub chorobami, m.in. celiakią,
  • choroby, którym towarzyszy przewlekłe krwawienie, np. zapalenie żołądka, hemoroidy, nowotwór jelit, wrzód trawienny,
  • zakażenie układu moczowego,
  • zaburzenia czynności szpiku kostnego (reumatoidalne zapalenie stawów, nowotwory),
  • robaczyce i inne choroby pasożytnicze przewodu pokarmowego.

Wyróżniamy niedokrwistość (z punktu widzenia żywienia)

  • megaloblastyczną (niedobór folianów lub kwasu foliowego),
  • hemolityczną (niedobór kobalamin - B12),
  • niedobarwliwą (niedobór pirydoksyny - B6 - lub żelaza i miedzi).

Najbardziej rozpowszechnioną niedokrwistością jest postać z niedoboru żelaza (ok. 80% wszystkich przypadków).

Przeczytaj: Czy żelazo może uchronić przed anemią?

Czynniki wpływające na przyswajalność niektórych witamin i składników mineralnych,  odpowiadających za powstanie niedokrwistości z przyczyn żywieniowych

Nazwa

Obniżające wchłanianie

Poprawiające wchłanianie

Witamina B6

Światło, wysoka temperatura, środowisko zasadowe, alkohol, nikotyna, długie przechowywanie

Witaminy z grupy B, witamina C, magnez, cynk

Witamina B12

Światło, alkohol, środowisko zasadowe

Witaminy A, B1, B6 i C, kwas foliowy, magnez, cynk

Kwas foliowy

Wysoka temperatura, światło

Witaminy z grupy B, B12, C

Żelazo

Kawa, herbata, otręby, kwas fitynowy, fosforowy, nadmiar cynku, wapń

Witaminy B6, B12, C, E, kwas foliowy, miedź, kobalt, mięso,

Miedź

Nadmiar kwasów i witaminy C

Kobalt, cynk, żelazo

Zalecenia żywieniowe

W przypadku niedokrwistości powinno się zadbać, by zapotrzebowanie energetyczne było zgodne z normą, zależnie od wieku, płci, składu ciała. Osoby dorosłe powinny dążyć do utrzymania należnej masy ciała, z uwzględnieniem wzrostu i budowy organizmu. Swoje BMI (Body Mass Index) obliczysz tutaj.

W żywieniu osób cierpiących na niedokrwistość nie zmienia się zaleceń w przypadku spożycia białka, węglowodanów i tłuszczy. Powinno ono wynosić odpowiednio 15%, > 60% i < 30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Ograniczyć należy spożycie tłuszczy nasyconych, słodyczy, wyrobów cukierniczych, białego pieczywa i  cukru.

W codziennym menu powinno uwzględnić się dużo warzyw i owoców bogatych w witaminę C, która m.in, zwiększa przyswajanie żelaza. Zaleca się ok. 100-150 mg witaminy C dziennie. W diecie powinno znaleźć się dużo zielonych warzyw liściastych, które zawierają kwas foliowy. Powinno się ograniczyć napoje zawierające taniny, hamujące wchłanianie żelaza, a więc m.in. kawę i mocną herbatę. Zaleca się picie słabej herbaty z mlekiem lub cytryną.

Osoby cierpiące na niedokrwistość powinny również zwiększyć ilość żelaza  hemowego, łatwo przyswajalnego, znajdującego się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Pożywienie powinno być urozmaicone, zaleca się 4-5 posiłków dziennie, konieczne jest ograniczenie soli kuchennej (5g - 1 łyżeczka) oraz wyłączenie alkoholu.

Przeczytaj: Nie ma żelaznego zdrowia bez żelaza

Produkty zawierające żelazo w 100 g produktu

  • podroby (wątroba, nerki),
  • suche nasiona roślin strączkowych, natka pietruszki,
  • pieczywo i inne produkty zbożowe,
  • mięso, drób,
  • jaja 1 – 4,
  • mleko i produkty mleczne,
  • ziemniaki,
  • ryby,
  • ryż,
  • owoce, warzywa.