Zdrowie na talerzu – 10 superodżywczych warzyw

Warzywa powinny stanowić podstawę racjonalnego odżywiania. Brokuły, czosnek, szpinak, czerwona papryka to witaminowe bomby, które wykazują działanie przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Co możesz zyskać spożywając codziennie kilka porcji tych warzyw?
/ 18.03.2013 14:50

Brokuły – najlepszy w walce z rakiem

Brokuły to wyjątkowe warzywa. Zawierają jedyny w swoim rodzaju zbiór składników pomocnych w różnych schorzeniach. Obfitują w liczne przeciwutleniacze i dlatego na tle innych warzyw mają szczególnie korzystne działanie przeciwnowotworowe – na szczególną uwagę zasługuje wśród nich sulforafan. Ponadto brokuły zawierają duże ilości fosforu, wapnia, magnezu, siarki, potasu, żelaza, witaminę A, C i witaminy z grupy B. Obfitują w  błonnik, zmniejszają poziom cholesterolu. Mają działanie przeciwwirusowe, korzystnie działają w chorobie wrzodowej. Jako szczególne źródło chromu są pomocne w leczeniu cukrzycy. Uwaga! Gotowanie brokułów niszczy część zawartych w nich przeciwutleniaczy, dlatego warto je jeść na surowo.

Pomidor na zdrowie

Pomidory to główne źródło likopenu – znakomitego przeciwutleniacza. Ich spożycie obniża ryzyko raka prostaty, trzustki i szyjki macicy. Niska zawartość kalorii oraz korzystny indeks glikemiczny sprawiają, że pomidory mogą bez obaw jeść osoby będące na diecie odchudzającej oraz diabetycy. Zawierają witaminy A, B1, B2, B6, kwas foliowy, kwas pantotenowy, witaminy C, E, K i niacynę. Są również dobrym źródłem molibdenu, potasu, manganu, chromu, miedzi, magnezu, żelaza, fosforu, błonnika pokarmowego i białka.

Pomagają w utrzymaniu zdrowych zębów, kości, skóry i włosów, zmniejszają ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, zapobiegają kurzej ślepocie i zwyrodnieniu plamki żółtej, zmniejszają częstość napadów u osób cierpiących na migrenę. Warto łączyć pomidory z brokułami w jednym posiłku, gdyż potęguje to ich działanie przeciwrakowe.

Czosnek – naturalny antybiotyk

Czosnek to cudowny lek, który wzmaga odporność organizmu, zwalcza bakterie, pasożyty jelitowe i wirusy, obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, zapobiega zakrzepom i zatorom. Spożywanie 2-3 ząbków czosnku dziennie zmniejsza o połowę ryzyko ataku serca.

Czosnek zawiera liczne składniki przeciwrakowe i przeciwutleniacze. Jest dobrym środkiem na przeziębienia, działa przeciwzapalnie, wykrztuśnie, ściągająco, rozkurczowo. Pomaga we wzdęciach, działa przeciwbiegunkowo, ma też działanie moczopędne i estrogenopodobne. Poprawia nastrój i uspokaja. Aby lepiej wykorzystać cenne związki zawarte w czosnku, warto go obrać i rozgnieść lub pokroić.

Czerwona kapusta – warzywo tysiąca mocy

Czerwona kapusta, mniej popularna niż biała, zasługuje na częstszą wizytę na naszych talerzach ze względu na swoje unikalne prozdrowotne właściwości i smak. Podobnie jak biała, jest niezwykle bogata w witaminy, minerały, błonnik i unikalne substancje o działaniu ochronnym i terapeutycznym. Swój kolor zawdzięcza dużej zawartości antocyjanów – substancji o silnym działaniu przeciwzapalnym i udokumentowanych właściwościach terapeutycznych. Posiada właściwości antyoksydacyjne. Jedzenie kapusty częściej niż raz w tygodniu zmniejsza ryzyko jelita raka grubego o 66%, zaś spożywanie 2 łyżek gotowanej kapusty tygodniowo chroni przed rakiem żołądka.

Zobacz też: 10 super-odżywczych owoców

Czerwona papryka – fabryka witaminy C

Papryka czerwona ma 2 razy  więcej witaminy C i 11 razy więcej beta karotenu niż jej siostra – papryka zielona. Zawiera liczne związki fitochemiczne takie jak flawonoidy, kapsaicynoidy, które mają działanie przeciwzapalne. Papryka czerwona obfituje w komplet witamin z grupy B i dużo związków mineralnych: wapnia, potasu, żelaza, magnezu, manganu i miedzi.

Jest też bogata w błonnik i doskonale sprawdza się na poprawę kolorytu cery i wzmocnienie odporności.  Pomaga w zwalczaniu astmy, przeziębień, angin, zapalenia oskrzeli, infekcji, zaćmy, miażdżycy.

Cebula-panaceum na wszystko

Cebula zawiera dużą ilość kwercetyny – silnego przeciwutleniacza, skutecznego w walce z rakiem. Jest dobrym źródłem witamin C, błonnika i kwasu foliowego. Działa przeciwzakrzepowo, obniża poziom złego cholesterolu,  podnosi poziom dobrego, obniża ciśnienie krwi i poziom cukru.

 Zawarta w cebuli siarka rozbija złogi tłuszczowe zalegające w żyłach, przez co zapobiega chorobie wieńcowej i zawałowi serca. Zmniejsza ryzyka występowania osteoporozy, zapobiega astmie, zapaleniom oskrzeli, katarom siennym, miażdżycy i zakażeniom. Działa uspokajająco.

Marchew – źródło beta-karotenu

Znakomite źródło beta-karotenu – silnego przeciwutleniacza, uważanego za istotny czynnik przeciwnowotworowy, chroniący naczynia krwionośne, wzmagający odporność, pomagający zwalczać infekcje. Zjadanie 1 marchewki dziennie zmniejsza ryzyko udaru mózgu u kobiet o 68%, zaś ryzyko zachorowania na raka płuc o 50% (nawet u byłych nałogowych palaczy).

Wysokie dawki beta-karotenu pomagają zapobiegać chorobom oczu, są pomocne w przeciwdziałaniu chorobie wieńcowej. Zawarte rozpuszczalne substancje włókniste w marchwi obniżają poziom cholesterolu i regulują pracę przewodu pokarmowego.

Szpinak – kopalnia żelaza

Szpinak to jedno z najzdrowszych warzyw! Zawiera mnóstwo składników mineralnych oraz witamin. Rekordzista w ilości żelaza i witaminy C! Źródło wielu przeciwutleniaczy. Skuteczny w walce z rakiem. Ma więcej beta-karotenu i luteiny niż brokuły. Pomaga obniżać poziom cholesterolu we krwi. Uwaga! Zawiera dużo szczawianów, nie jest więc zalecany osobom ze skłonnością do kamicy nerkowej.

Seler – bulwa szczęścia i zdrowia

Ta niepozorna porowata bulwa zawiera aż 86 cennych składników! Obie odmiany selera, zarówno korzenna, jak i naciowa zawierają witaminę A, E, C, Wit B, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP. Ma ponadto 2 razy  więcej witaminy C niż cytrusy. Seler jest bogaty w fosfor, wapń, potas i cynk, magnez i żelazo.

Jest niezwykle mało kaloryczny. Sprawdza się w dietach odchudzających. Pobudza przemianę materii, usuwając jednocześnie szkodliwe produkty uboczne tego procesu. Wykazuje działanie moczopędne, oczyszcza organizm z toksyn i ma działanie przeciwzapalne. Wzmacnia układ odpornościowy, polepsza pracę serca, obniża ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu.  Chroni przed wolnymi rodnikami, a tym samym przed nowotworami. Polecany jest dla niejadków, ponieważ pobudza apetyt.

Zbawienny, a niedoceniony jarmuż

Jarmuż to niedoceniany krewniak kapusty! Wykorzystuje się go głównie do dekoracji całkowicie zapominając o tym, że jest to warzywo jadalne, wyjątkowo bogate w witaminy i minerały. Jest źródłem różnego rodzaju związków chemicznych (m.in. sulforanu), którym przypisywane są właściwości przeciwutleniające i przeciwnowotworowe.

 Zawiera więcej beta-karotenu niż szpinak, dwukrotnie więcej luteiny niż większość przebadanych warzyw.  Jest źródłem witamin A, B, C (zawiera jej więcej niż papryka), E, K, PP, a także beta-karotenu, żelaza, fosforu, magnezu, białka, chloru, fluoru i jodu

Zobacz też: Tanio i zdrowo - zakupy z głową

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (5)
/15.09.2015 09:29
NIE UMIEMY SIĘ ODŻYWIAĆ ,,,,,,,,,,,, dla szkół powiaty nic nie wdrożyły od 1996 r nauka wniosła ,żywienie w szkołach i szpitalnych ,,wnieśli do dyrektyw ,wdrożenie strych gatunków ,, leczy dieta skutecznie i jest nie zastąpiona ,, złamania bezwłady zwłaszcza centralne ,leczenie ,dietą ,ziołami i ruchem ,to nowe dziedziny nauki powołali ,,,,,,,,,,, dieta ratuje życie i zdrowie ,,produkcja żywności to sprowadzone nieudane technologie ,za pacjenta nauka płaci w całości ,, wnet wniosą kary ,,, NA DYDAKTYKĘ DLA POWIATU NAUKA DAŁA ZALICZKĘ JEDEN MILIARD ERO ,,,NA WDROŻENIE STARYCH GATUNKÓW ,,,,,,,,,,,,,,, I ZAKUP ŻYWNOŚCI UZUPEŁNIENIE SPRZĘTU , ZACOFANY KRAJ
/04.05.2013 11:58
Polecam świeży szczypior na zdrowe i białe zęby.
/25.03.2013 09:08
trzeba poddać niektóre warzywa obróbce, bo jakoś nie wyobrażam sobie jeść surowego brokuła :) ugotowany z jogurtem naturalnym jest przepyszny
POKAŻ KOMENTARZE (2)