Zdrowe gotowanie na 3 sposoby

To co jemy to zaledwie połowa sukcesu, aby cieszyć się zdrowiem. Oprócz odpowiednich produktów, równie ważny jest sposób przygotowania posiłków. Oto 3 sposoby na zdrowe i w dodatku bardzo łatwe gotowanie potraw.

To co jemy to zaledwie połowa sukcesu, aby cieszyć się zdrowiem. Oprócz odpowiednich produktów, równie ważny jest sposób przygotowania posiłków. Oto 3 sposoby na zdrowe i w dodatku bardzo łatwe gotowanie potraw.

Zdrowe gotowanie na 3 sposoby

Fot. Depositphotos

Często decydujemy się na potrawy smażone, ponieważ nie są mdłe i jałowe. Jednak taki sposób przygotowania posiłków jest zdecydowanie bardziej tuczący i ciężkostrawny. Proponujemy wam gotowanie dań na 3 inne sposoby, które od tradycyjnego smażenia, są łatwiejsze, wygodniejsze i zdrowsze.

 

Gotowanie na parze

W ten sposób można przygotowywać bardzo wiele produktów np. warzywa, ryby, mięso.

Gotowanie na parze jest bardzo proste, wystarczy garnek z wrzącą wodą oraz specjalny wkład (sitko, koszyczek bambusowy) oraz pokrywka. Wybrane produkty umieszczamy na sitku, a po zakryciu naczynia pokrywką, para wodna robi resztę. Można także zainwestować w specjalne urządzenie do gotowania na parze. To bardzo łatwy i przyjemny sposób gotowania. Nie musimy pilnować, czy potrawa się przypali. Nie wymaga żadnych zdolności kulinarnych i nie zmienia smaku potraw.

Niewątpliwą zaletą gotowania na parze jest zachowanie składników odżywczych. Taki sposób obróbki termicznej potraw, sprzyja mniejszej utracie witamin np. gotowane na parze brokuły tracą 20 procent witaminy C, podczas gdy gotowanie w wodzie to utrata aż 60 procent tej witaminy. Gotowanie na parze jest także mniej kaloryczne, ponieważ nie wymaga dodawania tłuszczu, jak przy smażeniu, a każda łyżka olejku, to ok. 120 dodatkowych kalorii. Gotowanie na parze pomaga ograniczyć ilość używanej soli lub całkowicie ją wyeliminować. Podsumowując, jest wygodne, łatwe, a przygotowane potrawy są lekkostrawne i dietetyczne.

 

En papilollote czyli gotowanie w papierze

Zasada gotowania zupełnie podobna jak opisana wcześniej. Jednak w tym przypadku nie są wymagane specjalne urządzenia, wkłady czy sitka. Wystarczy papier. Produkt należy owinąć papierem, a następnie ugotować na parze lub wstawić do piekarniku. W taki sposób można gotować mięso, ryby, owoce morza i warzywa.

Zaletą gotowania w papierze są aromatyczne i soczyste potrawy. Posiłki można przygotować bez soli, a zamiast niej użyć odrobinę oliwy, skropić ryby sokiem z cytryny, ziołami i przyprawami, dodać wino czy ocet balsamiczny. W papierze powstaje płyn (sos własny) nadający potrawie odpowiedni smak, kruchość i soczystość. Tak przygotowany posiłek będzie dietetyczny,  niskokaloryczny, ponieważ możemy zrezygnować z tłuszczu, bogaty w witaminy i przede wszystkim bardzo smaczny

 

Gotowanie we wrzątku

W ten sposób można przygotowywać bardzo wiele produktów np. warzywa, mięso, kasze, makarony, ryż. Wystarczy zalać je płynem i wstawić na kuchenkę, Nie musi to być osolona woda, z powodzeniem można użyć bulionu, wywaru z warzyw, mleka, wina, wody zakwaszonej octem lub sokiem z cytryny. Jeżeli chcemy, by produkty zachowały jak najwięcej wartości i soków własnych wkładamy je do wrzątku, jeśli z kolei chcemy uzyskać bardziej smakowity wywar, warzywa i  mięso wkładamy do zimnej wody. Zaletą gotowania we wrzątku jest duża różnorodność dań oraz to, że nie wymaga dodawania tłuszczu.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)