znajomi gotują fot. Fotolia

Zdrowe gotowanie - 5 sposobów

Podpowiadamy, w jaki sposób przyrządzić zdrowe potrawy, które - choć gotowane - będą miały niepowtarzalny smak!
/ 04.10.2012 13:14
znajomi gotują fot. Fotolia

Powszechnie uważa się, że gotowane dania nie są zbyt smaczne. A wcale tak nie jest! Sposób obróbki cieplnej można dopasować do efektu, który chcemy osiągnąć. A gotowane potrawy są nie tylko lekkostrawne, ale i niezwykle dietetyczne!

W wodzie

Można wkładać produkty do zimnej lub wrzącej wody. Jeśli chcesz, by dużo ich aromatu i smaku przeszło do wywaru, gotuj w zimnej wodzie. Tak gotuje się np. zupy. A gdy zależy ci, by mięso czy jarzyny zachowały jak najwięcej smaku (bo będą dodatkiem do drugiego dania), włóż je do wrzątku. Pamiętaj, że zbyt długie gotowanie niszczy witaminy.

Na wolnym ogniu

Temperaturę wody stale utrzymuje się na granicy wrzenia. W ten sposób gotuje się np. ryż i kasze, świeże lub mrożone ryby, namoczoną fasolę, groch czy np. pulpety.

Na parze

Metalowy lub bambusowy koszyczek umieść w garnku nad wrzątkiem, nie zanurzając go w wodzie. Przykryj. Możesz też gotować w specjalnym garnku lub parowarze. Takie potrawy mają więcej witamin i składników mineralnych oraz lepszy smak. Na parze można odgrzewać jedzenie.

W kąpieli wodnej

Mały garnek (albo metalową miskę) zanurz w większym, w którym gotuje się woda – powinna sięgać do 3/4 wysokości zanurzonego naczynia. W ten sposób przygotowuje się sosy, kremy, które mogą się zwarzyć lub przypalić. Tak też rozpuszcza się czekoladę, ubija jajka z cukrem.

W szybkowarze

Gotowanie pod ciśnieniem jest trzy razy szybsze niż tradycyjne, bo woda osiąga wyższą temperaturę (110–120°C). Choć szybkowar to spory wydatek, to można w nim piętrowo układać koszyczki i przyrządzać kilka produktów naraz. Przydaje się zwłaszcza do gotowania mięsa, jarzyn i zup.