Zakupoholizm to nałóg kupowania. Nałogowe zakupy wcale nie są przyjemne – mogą wręcz wywołać fizyczny ból... /fot. Fotolia

Zakupy – jak skutecznie je zaplanować?

Planowanie zakupów w domu pozwala zaoszczędzić czas i uniknąć długich pobytów w supermarketach, sklepach czy na bazarach. Aby skutecznie zaopatrzyć się w potrzebne i zdrowe produkty, warto czytać ich etykiety. O czym jeszcze powinniśmy pamiętać?
/ 10.11.2011 10:33
Zakupoholizm to nałóg kupowania. Nałogowe zakupy wcale nie są przyjemne – mogą wręcz wywołać fizyczny ból... /fot. Fotolia

Podstawowe czynności

Zanim przystąpimy do robienia zakupów, warto je najpierw starannie zaplanować. Pierwszym krokiem powinno być określenie rodzaju potrzebnych produktów i czasu niezbędnego do wykonania tej czynności. Taki plan zapewnia nie tylko skuteczność ekonomiczną, ale także pewność, że zakupione produkty będą zdrowe i dostosowane do diety. Istotna jest też ocena rodzinnych nawyków zakupowych, np. częste sięganie po gazowane napoje, słodycze czy tłuste mięso.

Zobacz też: Zakupy - efekt przemyślanej strategii

Pomocne etykiety

Cenną wskazówką w wyborze właściwych i zdrowych produktów są etykiety. Warto zwrócić na nie uwagę, gdyż często estetyczne opakowanie produktu i jego zewnętrzny wygląd bywają mylące i nie odzwierciedlają rzeczywistego składu wyrobu (np. chleb barwiony karmelem, produkt niskokaloryczny seropodobny lub sok naturalny słodzony aspartamem i innymi sztucznymi słodzikami).

Zobacz też: Jak czytać etykiety na opakowaniach żywności?

Domowe przygotowania

Przygotowanie warto rozpocząć w domu od ustalenia tygodniowego menu i wyboru określonych produktów pod względem:

  • ilości (np. 100 gram ugotowanego makaronu odpowiada około 50-60 gramom suchego);
  • rodzaju (mięso, warzywa, owoce, produkty mleczne, produkty mrożone);
  • przeznaczenia (np. na część obiadową, śniadania, czy kolacje);
  • głównych założeń jakościowych (np. wyłącznie razowe produkty grupy węglowodanów, brązowy ryż, makaron, razowe pieczywo).

Pułapki zakupowe

W trakcie robienia zakupów można natknąć się na wiele pokus. Doskonale znana jest zależność między odczuciem głodu w trakcie robienia zakupów a podświadomą potrzebą kupowania nadmiernej ilości produktów spożywczych. Osoba głodna kupuje zazwyczaj niepotrzebne i niezdrowe produkty (np. słodycze). Podobną zależność zauważa się w przypadku oddziaływania reklam medialnych, które determinują rodzaj zakupów.

Gdzie i jak często kupować?

Zakupy warto robić np. w supermarkecie, pobliskim sklepie i na bazarze. Te trzy miejsca gwarantują urozmaicenie, wygodę, dobrą jakość oraz świeżość określonych produktów. Supermarkety i hipermarkety oferują szeroki asortyment produktów spożywczych i promocji. Ze względu na dostępność i wygodę umożliwiają robienie większych zakupów. Na bazarach i targach znajdują się głównie warzywa i owoce. Można tu wybrać produkty ekologiczne i pewne co do swojej świeżości. Natomiast małe przydomowe sklepy oferują świeże pieczywo. Skutecznym sposobem na zakupy jest robienie ich raz w tygodniu. Nie jest to jednak możliwe, gdy brakuje miejsca na magazynowanie kupionych produktów.

Niektóre produkty, np. jaja, mięso, warzywa i owoce powinny być zawsze świeże, odpowiednio opakowane i dostępne. Przechowywanie tych produktów w odpowiedni sposób, zapewnia pozytywny wpływ na zdrowie konsumenta.

Fragment pochodzi z książki „Schudnij skutecznie i bezpiecznie. Schudnij zdrowo!” autorstwa Aniki Ragiel, wydawnictwo Printex. Tytuł, lead i śródtytuły są dziełem redakcji.