Witamina D - jesienią warto ją suplementować

Odpowiedniej ilości witaminy D nie sposób dostarczyć z pożywieniem. Witamina D to witamina słońca - organizm wytwarza ją na skutek kontaktu z promieniami słonecznymi. Jesienią, kiedy słońca jest mniej, warto ją suplementować.
/ 24.10.2013 13:47

Jesień

Od 80 do 100 % dobowego zapotrzebowania na witaminę D3 pochodzi z biosyntezy w skórze. Tylko w niewielkim stopniu jej źródłem jest pożywienie. Dieta bazująca na przetworzonej żywności lub pokarmach niskiej jakości nie zawiera tej witaminy praktycznie wcale, a jest ona przecież niezbędna do życia i zdrowia.

Synteza witaminy D

Witamina D powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych (wytwarzanie endogenne). W naszej strefie geograficznej może być wytwarzana w ten sposób jedynie od kwietnia do września, między godz. 10.00 a 15.00, przy minimum 15-minutowym, dziennym eksponowaniu chociaż przedramion i nóg. Przez pozostałą część roku jej wytwarzanie w skórze praktycznie nie zachodzi. Nadmiar witaminy D magazynowany jest w tkance tłuszczowej i uwalniany do krwiobiegu przez około dwa miesiące. Dlatego nawet po słonecznym lecie już w październiku kończą się nasze zapasy, co nie pozostaje bez znaczenia dla układu odpornościowego. Mało słoneczne lato lub nie przebywanie na słońcu nie pozwala na zmagazynowanie nawet takich zapasów. Dodatkowo, co jest przecież zalecane ze względu na choroby skóry, stosujemy kremy z wysokim filtrem, które także ograniczają wytwarzanie witaminy D nawet o 90%. W naszym klimacie, zbyt mała endogenna podaż witaminy D jest więc powszechna, a jej ciągłe niedobory ma ponad 90% ludności.

Nawet przy najlepszym odżywianiu pokarmy mogą dostarczyć maksymalnie 30% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Dlatego tak ważna jest jej suplementacja.

Witamina D korzystnie wpływa na:

  • prawidłowe funk­cjonowanie układu odpor­nościowego,
  • utrzymanie zdrowych kości i zębów,
  • odpowiedni wzrost i rozwój kości u dzieci,
  • utrzymanie prawidło­wej funkcji mięśni,
  • dobre wchłanianie wapnia oraz fosforu,
  • prawidłowy pozio­m wapnia we krwi,
  • podział komórek
  • zapobieganie stanom depresyjnym,
  • hamowanie powstawania nowotworów narządów wewnętrznych, szczególnie płuc.

Zobacz także: Czy witamina D zapobiega krzywicy?

Źródło: Materiały prasowe Dr. Jacob’s/ bj