POLECAMY

Wielkanocne śniadanie w lekkim stylu

Święta to czas, który rządzi się swoimi prawami. Traktowany jako należna nagroda za codzienną ciężką pracę, nie podlega zasadom związanym z umiarem i dawkowaniem. To moment, kiedy bez żadnych wyrzutów sumienia przerywana jest dieta, nawet jeśli towarzyszyła wielotygodniowej redukcji kilogramów bądź leczeniu dietozależnych dolegliwości. Ale czy naprawdę święta obowiązkowo trzeba odchorować?
Wielkanocne śniadanie w lekkim stylu

Jajko jajku nierówne

Wielkanoc to ten moment w roku, gdy na stole niekwestionowanie królują jajka (na przykład jajka faszerowane). Mogą być cennym źródłem białka i składników mineralnych, jeżeli zostaną zostaną wybrane, a potem przygotowane.

Na rynku jest dostępna cała gama jaj, a od umieszczonych na nich pieczątek, napisów i klas kręci się w głowie. Na co warto więc zwrócić uwagę? Jaja warte polecenia to jaja z wolnego wybiegu, świeże z klasy A, opieczętowane kodem 0 (najlepszy, ekologiczny) bądź 1. Nie tylko samo pochodzenie jaj jest istotne, ale również dalsze z nimi postępowanie. Na wielkanocnym śniadaniu królują przede wszystkim jajka w majonezie oraz w różnej postaci jaja faszerowane. Podstawowa sprawa, na jaką należy zwrócić uwagę to czas gotowania. Jaja na twardo gotuje się ok. 5-8 minut. Nie należy tego procesu nadmiernie wydłużać, gdyż ten cenny produkt utraci cześć wartości odżywczej, a wytrącająca się siarka spowoduje powstanie nieestetycznej, szarej obwódki dookoła żółtka.

Co zamiast majonezu?

Kolejnym istotnym elementem jest dobór dodatków. Tradycyjne gotowane jaja dekorowane są sporą ilością majonezu, który znacznie zwiększa ilość dostarczonych do organizmu kalorii i tłuszczu.

Warto przełamać tradycję przygotowując śnieżną pierzynkę z gęstego jogurtu naturalnego (np. typu greckiego) z niewielkim dodatkiem 12% śmietanki lub bez niej, przyprawić czarnym pieprzem oraz ziołami prowansalskimi a z wierzchu udekorować sporą ilością świeżej rzeżuchy.

Polecamy: Śniadanie wielkanocne - potrawy dla bobasa

Taka zamiana gwarantuje nam zmniejszenie kaloryczności potrawy, dostarczenie do organizmu pełnowartościowego białka oraz łatwo przyswajalnego wapnia, wzbogacenie przewodu pokarmowego w korzystne bakterie fermentacyjne oraz dawkę składników mineralnych i „zielonego” błonnika.

Jajka faszerowane

To, czym wypełnimy połówki jaj zależne jest jedynie od naszej wyobraźni. Warto zwrócić uwagę, by w farszu nie zabrakło warzyw (papryki, rzodkiewki, ogórka, szczypiorku) i ziół (oregano, bazylia, zioła prowansalskie, natka, koper) a zrezygnować z ciężkich dodatków typu sery topione, pleśniowe, czy majonez.

Sałatka jarzynowa i inne warzywne kompozycje

Tradycyjna sałatka jarzynowa to bogactwo gotowanych warzyw (marchew, pietruszka, seler, ziemniak), kiszonek i jaj. Jej lekką formę zaburza jedynie składnik łączący, którym po raz kolejny jest majonez. Zarówno w tradycyjnej jarzynowej, jak i w każdej innej kompozycji sałatek i surówek dobrze jest wprowadzić trochę greckiego charakteru, czyli dodać oliwę z oliwek. Nadaje ciekawy smak, jest cennym źródłem korzystnych dla organizmu tłuszczów nienasyconych i chroni przed nadmiernym gromadzeniem się tkanki zapasowej.

Chrupiące pieczywo

Nieodzownym elementem każdego śniadania, również świątecznego, jest pieczywo. Chleb pełnoziarnisty, razowy, bułki Graham, pieczywo orkiszowe zadbają o dostarczenie organizmowi witamin z grupy B oraz bezcennego błonnika pokarmowego, który wspomoże pracę jelit, w tym ciężkim dla nich okresie.

Napoje

Także jakość płynów wpływa na naszą wagę i samopoczucie. Zamiast kawy czy napojów gazowanych warto na wielkanocny stół wnieść zieloną herbatę z dodatkiem imbiru, wodę mineralną z plastrami cytryny, bądź świeżo wyciskane soki warzywne, czy koktajle mleczno-owocowe. Ta skarbnica witamin i składników mineralnych zadba o właściwą przemianę materii i ułatwi trawienie spożytej gamy potraw.

Desery

Serniki, babki i mazurki to uzupełniające zakończenie posiłku, na które wiele osób po długim poście czeka z niecierpliwością. Na co przede wszystkim zwróci uwagę? Na umiar. Zamiast wszystkiego sobie odmawiać bądź bezgranicznie nadrabiać zaległości, warto delektować się świątecznymi potrawami, próbując wszystkiego, co znajduje się na wielkanocnym stole, ale w racjonalnych ilościach.

Przeczytaj też: Moc świeżych warzyw i owoców

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)