owoce i warzywa - fakty i mity fot. Fotolia

Warzywa i owoce - 6 prawd i mitów

Poznaj całą prawdę na temat produktów, które w czasie lata zapełniają sklepowe półki! Oto 6 faktów i mitów na temat warzyw i owoców!
/ 18.07.2013 15:38
owoce i warzywa - fakty i mity fot. Fotolia
Co się w nich kryje? W jakiej postaci najlepiej je podawać? Odpowiadamy na pytania związane z jedzeniem owoców i warzyw, prostujemy funkcjonujące mity, odsłaniamy tajemnice…

1. Kiszenie wzmacnia zdrowotne wartości warzyw

Prawda Dzięki kiszeniu znacznie zwiększa się w warzywach ilość witaminy C i K, a ilość witamin z grupy B, odpowiedzialnych za przyswajanie żelaza, nawet się podwaja. To dlatego kiszonki zapobiegają anemii, zwiększają odporność i pomagają zwalczyć przeziębienie. Z kolei zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego korzystnie wpływają na florę bakteryjną jelit, zapobiegają namnażaniu się szkodliwych bakterii, usuwają toksyny i chronią przed grzybicą.

2. Wszystkie owoce mają podobne właściwości

Prawda/Nieprawda Rzeczywiście wszystkie owoce dostarczają witamin, błonnika, mikroelementów, naturalnych cukrów, ale znacznie różnią się między sobą ilością tych składników. Filiżanka świeżych truskawek w porównaniu ze średniej wielkości jabłkiem zawiera 10 razy więcej witaminy C i dwa razy mniej kalorii, przy tej samej ilości błonnika. Nie znaczy to jednak, że jabłka są mniej wartościowe. Mają dużą wartość choćby ze względu na cenne składniki mineralne, a także pektyny, które regulują działanie układu pokarmowego i dają uczucie sytości.

3. Dodawany do wielu soków syrop glukozowo-fruktozowy jest szkodliwy

Prawda/Nieprawda Spożywany w niewielkiej ilości nie wyrządza szkody. Jeśli jednak jest w składzie wielu produktów dostaje się do organizmu w dużej ilości i wtedy rzeczywiście wpływa niekorzystnie na niektóre procesy przemiany materii: przyczynia się do otyłości, a w przyszłości m.in. do cukrzycy typu 2, problemów z sercem, nadciśnienia, jak również nadwrażliwości jelita grubego.

4. Warto czytać skład przetworów owocowych

Prawda W sklepach jest wiele syropów owocowych z pięknymi etykietami przedstawiającymi dojrzałe owoce. Tymczasem ilość owoców użytych do ich produkcji może być znikoma. Z tego powodu zawsze czytaj skład na etykiecie. Ustrzeże cię to przed kupnem np. syropu „malinowego” z pięknymi malinami na etykiecie, w którym głównymi składnikami są zagęszczony sok z aronii i z czarnej marchwi.

5. Zawarty w warzywach i owocach błonnik jest korzystny dla organizmu

Prawda Zapobiega zaparciom, pobudzając perystaltykę jelit, a do tego daje uczucie sytości i chroni przed otyłością. Ponadto przyczynia się do utrzymania stabilnego poziomu cukru we krwi, pomaga eliminować z organizmu toksyny i metale ciężkie, obniża poziom cholesterolu i ryzyko miażdżycy. W pewnym stopniu zapobiega też próchnicy, bo skłania do żucia i pobudza wydzielanie śliny, która chroni zęby przed bakteriami.

6. Zjedzenie jabłka może zastąpić mycie zębów

Nieprawda Jabłka, tak jak inne owoce, zawierają dużo cukrów prostych, które stanowią doskonałą pożywkę dla bytujących w jamie ustnej bakterii, powodujących próchnicę. Dlatego po zjedzeniu jabłka należy umyć zęby.

Pewnie nieraz zastanawiałaś się, które owoce tuczą. Otóż - wszystko jest dla ludzi, ale w rozsądnych ilościach! Z tego powodu zadbaj, by w twojej diecie nie zabrakło również innych produktów, które znajdziesz w piramidzie żywienia!