Rośliny wykorzystywane są w leczeniu przeróżnych dolegliwości, chorób, ale dzięki nim możemy także dbać o urodę!/fot. Fotolia

Warzywa - dlaczego warto je jeść?

Świeże warzywa i soki warzywne posiadają właściwości uzdrawiające ludzki organizm. Cechują się bogactwem witamin, minerałów. Zawierają sporą ilość wody i mnóstwo błonnika co sprawia, że są mało kaloryczne. Bez nich żaden ludzki organizm nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo.
/ 27.09.2016 12:55
Rośliny wykorzystywane są w leczeniu przeróżnych dolegliwości, chorób, ale dzięki nim możemy także dbać o urodę!/fot. Fotolia

Zalety warzyw są takie, jak zalety składników, które zawierają. Świeże warzywa i soki warzywne posiadają właściwości uzdrawiające ludzki organizm. Cechują się bogactwem witamin (beta karoten, z gr. B, C, E, K i PP), minerałów (sód, potas, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, jod), łatwo- przyswajalnego cukru, tłuszczy, białek, enzymów, fitohormonów, fitosterynów, składników barwiących; ponadto zawierają sporą ilość wody i mnóstwo błonnika co sprawia, że są mało kaloryczne. Bez nich żaden ludzki organizm nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo.

 * Witaminy: (aminy potrzebne do życia; w tym antyutleniacze) to ogólny regulator wszelkich procesów zachodzących w naszym organizmie, składowe enzymów i hormonów, pełnią rolę odpowiedzialnych katalizatorów biologicznych. Witaminy odpowiedzialne są m.in. za: procesy trawienia, budowę i odnowę komórek, pracę układu sercowo- naczyniowego, nerwowego, regulacje poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi, odporności organizmu na infekcje, gojenie się ran, kondycje skóry, pracę narządu wzroku, metabolizm.

* Minerały: ( makro i mikroskładniki) spełniają szereg funkcji: regulują gospodarkę kwasowo- zasadową i hormonalną organizmu, biorą udział w procesach utleniania w przemianie białek, tłuszczów i węglowodanów jako składowe enzymów lub ich aktywatory, wchodzą w skład hemoglobiny i mioglobiny, stanowią materiał budulcowy kości, zębów i skóry (wapń, fosfor, magnez, siarka, fluor)

* Błonnik: (zaliczany do węglowodanów nie strawnych); pełni szereg funkcji: pomaga w zaparciach, biegunce i w bólach towarzyszącym hemoroidom; wiąże wodę wzdłuż całego przewodu pokarmowego eliminując przy tym niestrawione resztki pożywienia zwiększając objętość masy kałowej, obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów, stabilizuje poziom glukozy we krwi, oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich, zapobiega powstawaniu nowotworów oraz pomaga w walce z otyłością (WHO- zalecane spożycie 20- 40 g/ dobę).

Należy szczególnie dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu- min 2l wody/ dobę!

A może mrożone?

W sytuacji, gdy mamy bardziej ograniczony czas na przygotowanie pełnowartościowego posiłku, warto skorzystać z gotowych mrożonek, które dzięki odpowiednim procesom technologicznym są równie cennym źródłem witamin i minerałów. Zbierane "w sezonie” a następnie mrożone warzywa charakteryzują się wysokimi walorami odżywczymi, których nie tracą zbytnio w warunkach chłodniczych, a ponadto w porównaniu do wiosennych nowalijek nie zawierają szkodliwych chemikaliów.

Zobacz także: Jak zachować witaminy w przerabianych owocach i warzywach?

Zatem jak widać zalety warzyw są ogromne, jeśli poważnie traktuje się własne ciało i pragnie się o nie dbać należy spożywać warzywa w ilości minimum 500 g/ dziennie. Zalecane spożycie to 800 g.

Na zdrowie!