Wapń - ważny pierwiastek w diecie

Już od dziecka wpajano nam, że aby mieć zdrowe kości, trzeba pić dużo mleka, ponieważ zawiera ono dużo wapnia. Okazuje się jednak, że nie tylko kościom potrzebny! Warunkuje bowiem prawidłową kurczliwość mięśnia sercowego, przewodnictwo w komórkach nerwowych, a także sprzyja produkcji hormonów, wspomaga odporność i uczestniczy w krzepnięciu krwi. Zatem, jak widać, bez wapnia trudne byłoby prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka.

Już od dziecka wpajano nam, że aby mieć zdrowe kości, trzeba pić dużo mleka, ponieważ zawiera ono dużo wapnia. Okazuje się jednak, że nie tylko kościom potrzebny! Warunkuje bowiem prawidłową kurczliwość mięśnia sercowego, przewodnictwo w komórkach nerwowych, a także sprzyja produkcji hormonów, wspomaga odporność i uczestniczy w krzepnięciu krwi. Zatem, jak widać, bez wapnia trudne byłoby prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka.

Wapń - ważny pierwiastek

Fot. Depositphotos

Gdzie znajduje się wapń?

Źródłem wapnia są przede wszystkim produkty nabiałowe: mleko, twarogi, sery żółte, maślanki, kefiry, jogurty, produkty odzwierzęce: chrzęści, galaretki i wywary z kości; ryby – głównie sardynki i szproty, a także w nasiona i orzechy – sezam, migdały, orzechy włoskie, laskowe; warzywa np. brokuły, brukselka, sałata, kapusta, szpinak, i owoce – głównie figi i pomarańcze. Wapń jest trudno przyswajalny, a jego wchłanianie spowalniają mocno przetworzone produkty spożywcze, napoje gazowane, alkohol, kawa i nadmiar węglowodanów.

Dobroczynne mleko

Role wapnia w organizmie człowieka:

  • podstawowy składnik kości i zębów,
  • udział w aktywacji różnych enzymów,
  • regulacja pH krwi, zapobieganie zakwaszeniu organizmu,
  • polepszenie przekazywania impulsów nerwowych,
  • warunkowanie prawidłowej pracy serca,
  • poprawia krzepliwość krwi i przyspiesza gojenie się ran,
  • zmniejsza ryzyko pękania naczynek,
  • łagodzi obrzęki, zwiększając przepuszczalność naczyń krwionośnych i zmniejsza objawy alergiczne,
  • uczestniczy w skurczu i rozkurczu mięśni,
  • wzmacnia paznokcie i włosy,
  • działa przeciwzapalnie,
  • zmniejsza ryzyko osteoporozy.

Czytaj też: Rola wapnia w organizmie człowieka

Objawy niedoboru – czyli hipokalcemia

Główne objawy niedoboru wapnia, obejmują przede wszystkim problemy z kośćcem, takie jak: złamania kości, skrzywienia kręgosłupa i kończyn, próchnica zębów, zmiany osteoporotyczne.
U dzieci może dojść do spowolnienia rozwoju. Zaczynają one później ząbkować, a ich szkielet może ulegać różnym deformacjom. Częściej dochodzi też do złamań kości. Dzieci z niedoborem wapnia często budzą się i płaczą w nocy. Hipokalcemia, może też sprzyjać zmianom skórnym o charakterze wysypek i zwiększać ryzyko reakcji uczuleniowych. Ponadto mogą się pojawić problemy z krzepnięciem krwi – częste krwawienia i krwotoki, skłonność do powstawania
siniaków, trudne gojenie się ran.

Jeśli chodzi o układ nerwowy i mięśnie – obserwuje się stany przypominające napady padaczkowe, drżenia mięśni i tężyczkę. Pojawiają się także bezsenność, depresje, lęki, zawroty głowy, drętwienie kończyn, szybkie męczenie i osłabienie pamięci.

Objawy nadmiaru wapnia – hiperkalcemia

Nadmiar wapnia zwykle powoduje zaparcia, zaburzenia apetytu – zwykle jego brak, a także nudności. Trzeba wiedzieć, że hiperkalciemia powoduje upośledzenie wchłaniania cynku i żelaza. Stwarza też ryzyko powstania kamieni nerkowych.

Normy dziennego spożycia

Dzieci i młodzież

1-6 miesięcy 210 mg
6 do 12 miesięcy: 270 mg
od 1 do 3 lat: 500 mg
od 4 do 8 lat: 800 mg
od 9 do 18 lat: 1500 mg

Dorośli

od 19 do 50 lat: 1200 mg;
od 51 lat wzwyż: 1500 mg;

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)